Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skulle vilja föra över från Kassett till mp3


Prometeus

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja göra mp3 filer av några låtar jag har på kassett. Jag har laddat ned ett program som heter Audacity, för läste på forumet här att man kunde använda det.

 

Jag har ett gammalt kassettdäck som jag satt i bandet i. Jag har två sladdar från line out på kasettdäcket och jag har satt in dem i de enda två hålen som finns bakpå datorn förutom hålet med en liten mikrofon på, som antagligen är ingång för mic.

 

Hur gör jag nu? Och är det rätt så långt? Jag undrar också varför jag inte kan hitta ljudkortet när jag tittar i kontrollpanalen och varför det står att det det "finns inga uppspelningsmöjligheter" och "finns inga inspelningsmöjligheter" när jag tittar i multimedia.

 

Jag hade råkat avinstallera operativsystemet och en kompis hjälpte mig att föra över hela operativsystemet till en dator med annan processor, så det sitter nu innuti en annan burk (det verkade vara det enklaste eftersom själva den gamla processorn var väldigt seg och det fanns nått fel som inte gick att rätta till) . Men den här datorn har ju CD- enhet så tycker det borde finnas både ljudkort och inspelnings och uppspelningsmöjlighet på den här också...

 

Själva Audacity- programmet ger inget utslag på något vis, men jag kan ju inte ens hitta ljudkortet, så....

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag hade råkat avinstallera operativsystemet och en kompis hjälpte mig att föra över hela operativsystemet till en dator med annan processor, så det sitter nu innuti en annan burk (det verkade vara det enklaste eftersom själva den gamla processorn var väldigt seg och det fanns nått fel som inte gick att rätta till) . Men den här datorn har ju CD- enhet så tycker det borde finnas både ljudkort och inspelnings och uppspelningsmöjlighet på den här också...

 

Har du installerat drivrutinerna för ljudkortet i den "nya" datorn då?

 

Everest Home Edition kan hjälpa dig att ta reda på vad du har för ljudkort.

 

Ladda ned härifrån:

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

...sedan kan du söka upp tillverkaren för ljudkortet och hämta färska drivrutiner därifrån, som du sedan installerar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan, och god fortsättning.

 

Nu har jag letat upp namnet på ljudkortet med hjälp av programmet du skrev om. Creative SB PCI128 (Ensoniq ES1371) Sound Card

heter det. Jag googlade på det och följde sedan ett spår från sida till sida där jag tillssit kunde ladda ned drivrutiner för ett sånt som sades passa med windows xp. (jag har bara WINDOWS -98 men vet ej om det har betydelse). När jag laddade ned drivrutineran lade jag dem på D- disken eftersom min C-enhet är full, har det någon betydelse?

 

Programmet kunde inte hitta ljudkortet. Varför, tror du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Prometeus skrev:

Hej Stefan, och god fortsättning.

 

Detsamma och tack för poäng!

 

Jag kollade Creatives hemsida och fick det här som svar när jag sökte drivrutiner för ditt ljudkort Creative SB PCI128 (Ensoniq ES1371):

 

http://us.creative.com/support/downloads/welcome.asp?action=next

 

The product you have selected has reached the end of its service life. Support for this product is limited to materials available on the Creative Customer Support website before its discontinuation. This may include Knowledge Base solutions, drivers, application updates and product documentation. Search archives now.

 

Jag googlade på det och följde sedan ett spår från sida till sida där jag tillssit kunde ladda ned drivrutiner för ett sånt som sades passa med windows xp. (jag har bara WINDOWS -98 men vet ej om det har betydelse). När jag laddade ned drivrutineran lade jag dem på D- disken eftersom min C-enhet är full, har det någon betydelse?

 

Du får installera från C: där systemet ligger. Om du nu inte får upp en ruta där du väljer vilken disk du vill installera på. Har du fullt på C: så kanske du kan städa upp lite och få plats. Eventuellt bränn över lite på CD/DVD och ge plats för drivrutinerna.

 

Vidare får du välja drivrutiner som passar till ditt system. Du kan inte hämta hem för XP när du har Windows98, så det har betydelse. Windows98 är svårt att hitta program och drivrutiner till i dagsläget, då MS lagt ned support och annat för systemet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog o sökte på dina betekningar o hittade följande om de kan vara till hjälp

 

SB PCI 128 : http://www.softwarepatch.com/utilities/creativevibra.html

 

ES1371 : http://www.soundcard-drivers.com/drivers/121/121190.htm

 

på den här sidan DriverGuide.com måste man vara medlem o de kostar inget vad jag vet.

 

[inlägget ändrat 2006-06-25 11:34:06 av jygge]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 Tack Jugge för att du lyckades hitta den. :thumbsup:

 

Yipee! Installerade drivern och tittade just i kontrollpanelen, nu finns det en enhet för inspelning och uppspelning!

 

Detta forum är super!!!! Tack alla och ha en mysig Söngad-efter-midsommar! Fortsättning följer säkert.

 

Virtuella "Newbie-Nerd"-kramar till alla justa människor.

 

Sofie

:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

[inlägget ändrat 2006-06-25 14:59:05 av Prometeus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...