Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av smidig men kompetent GPS


Svempa42

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu orkar jag inte mer!!!!

 

Jag har letat och letat för den optimala GPS'n.

 

På min lista har jag:

 

A. MIO C710

B. Navman iCN750

C. Garmin Nuvi 360

D. Navigon PNA6000T, möjligt att den heter Transonic 3040

E. Panasonic Acic S1

 

Gärna andra förslag om jag missat någon.

 

Önskemål:

- Bra programvara. Enkel att sköta och ge korrekt information.

- Liten. Måste få plats i innerfickan

- Helst inbyggd TMC för att slipa sladdar

- Bra skärm > 3.5" skärm, som går att läsa i solljus

- Möjlighet att lägga in POI=fartkamera

- Möjlighet att jobba med Fritidskartan

- Telefonbok, slå nummer etc. via bluetooth till/från mobiltelefonen

- Kartuppdateringar som inte kostar skjortan

- Exportera färddata till Excel för reseräkningen

- Flexibel - Många möjligheter!!!

 

Omöjligt????

 

Hittar inte manualerna till C, D och E på nätet.

 

Vilket kartmaterial är bäst?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kan du tänka dig en tvådels-lösning, alltså att montera (gömma) en GPS-enhet och sen ansluta till den med din mobiltelefon/handdator via BlueTooth?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog vänta på den apparat som kan allt detta. Själv har jag en Nüvi 300 som jag är nöjd med (och har lagt ner fartkamerorna i), men den kan knappast Fritidskartan. Inte heller kan den exportera färddata eller prata med telefonen. Annars är jag nöjd, sedan jag hade uppgraderat mjukvaran.

 

Läs ner i forumet, så hittar du en tråd, //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=838320 där en kille "låste upp" sin Sony NV-U05 och fick en potent handdator. Kanske värt att titta på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Föredrar i detta fall en handdatorlösning. Tycker skärmarna på mobiltelefoner är för små för att hantera GPS. Tror dock att specialenheter typ Mio C710 gör ett bättre jobb trots underliggande programvara är Windows CE/Pocket PC och de är ju syskon. Jag tror på bättre skärm i solljus och bättre ljud för att uppfatta meddelanden korrekt.

 

Finns det lösa GPS bluetooth enheter som både är GPS och TMC? Tycker det där med TMC är viktigt. Har en kollega som har det standard i sin Volvo V50 och det har räddat honom många gånger att komma i tid till möten genom att köra runt trafikhindret.

 

Har tittat på Siemens-Fujutsis handdatorer med inbyggd GPS men de skryter inte med att de har det senaste chipsetet som tydligen klarar rutor med värmedämpning. Har en Peugeot med jättestor ruta som har egenheten att dämpa radisignaler.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror flera av mina uppräkande kan det mesta men inte allt.

 

Har bara klämt lite på en Nüvi 310 och den verkar ju trevlig. Den skall om jag inte minns fel klara av Friditdskartan. Den kan ju också aggera högtalrtelefon.

 

Har för mig att någon av mina uppräknade enheter också kan användas som tangeentbord för att slå telefonnummer eller ta upp nummer från telefonens telefonbok.

 

Skall förmodligen f.o.m. september vara ute på turne och sälja. Då kan ju en export direkt till min reseräkning sitta fint.

 

Skulle jag gradera min lista skulle nog önskemålen bli så här:

 

- Bra programvara. Enkel att sköta och ge korrekt information.

- Liten. Måste få plats i innerfickan

- Bra ljud och skärm > 3.5" skärm som går att läsa i solljus

- Möjlighet att lägga in POI=fartkamera

- Exportera färddata till Excel för reseräkningen

- Helst inbyggd TMC

- Telefonbok, slå nummer etc. via bluetooth till/från mobiltelefonen

 

Av ovanstående önskemål lär 6 av 7 finnas i samma apparat!

 

Ska försöka komma igenom handböckerna och återkomma vem som kan vad. Har dock inte fått tag i alla. Tyvärr kan man kanske inte få ett korrekt svar på "Bra programvara. Enkel att sköta och ge korrekt information." då det är lite tyckande i detta och blir lätt subjektivt. Bästa referensen på detta är ju användare som rapporterar tillbaka, Det kanske inte är så lätt för de flesta av mina uppräknade enheter är ju sprillans nya och kanske inte har så många användare ännu.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick detta svar av Navigon när jag frågade om skillnaden mellan Transonic 6000 och Transonic 3040

 

 

den största skillnaden är att Transonic 6000 har original mjukvaran från Navigon. Med den kan du använda Navigons kartmaterial och även våra uppgraderingar och updateringar.

 

Transonic 3040 har en egen "smalare" mjukvara. Den är visserligen från Navigon men extra gjord för den här apparaten. Här finns det varken uppgraderingar eller nya kartor.

 

Är åxå ute efter en GPS med:

- Bra programvara. Enkel att sköta och ge korrekt information.

- Flexibel - Många möjligheter!!!

- TMC

- Bra skärm > 3.5" skärm, som går att läsa i solljus

- Möjlighet att lägga in POI=fartkamera

- och som inte kostar skjortan

 

Har haft dessa på min lista

 

Garmin nüvi 360

Sony NVU70TC

Transonic 6000

 

Hade inte Garmin nüvi 360 varit så jäkla dyr och haft inbygd tmc så hade det blivit den men nu lutar det åt Sony NVU70TC eller Transonic 6000 troligtvis Transonic 6000 eftersom det är ett rätt så bra pris på den.

 

Någon som har den och har lite erfarenheter med den?

 

/hogan

 

[inlägget ändrat 2006-06-28 20:51:58 av Hogan]

[inlägget ändrat 2006-06-28 21:21:36 av Hogan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Hej!

Jag har erfarenhet av Transonic 3002, och den är i mitt tycke mycket bra. Hade tidigare en Navman, som inte var rolig. Minns inte modellbeteckning.

Här finns en site, där man kan få många tips och svar på Navigon-frågor:http://www.navigon-user.com/ Där kan man åxå läsa tester av olika Navigon-maskiner.

Fartkameror fins här: http://www.poidatabase.se/

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man smidigast för att få in fartkamror i Navigon 5? Måste man ha POI-warner? Har en (Navigon) Transonic PNA 6000T.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Jag har använt det i ca två års tid. Det är buggfritt och fungerar förträffligt. Det som ännu inte fungar är POI-visning i 3D-läge. Möjligen fungerar det på 6000T. Kolla på http://www.navigon-user.com/ under POI/POI-Warner.

Jag kollar den siten dagligen och 6000T-ägarna verkar mycket nöjda. Tänk bara på att inte låta batterierna ladda ur helt, för då måste man ominstallera POI-Warner. Så är det på alla PNA.

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...