Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teleguide - Finns det något roligt man kan göra med dom? ;)


Daniel Nilsson Sweden

Rekommendera Poster

Daniel Nilsson Sweden

Kom över en Teleguide för ett tag sedan, fick den för 1 kr vilket jag tycker den var värd =). Går den att använda till något annat än telefon i dagsläget? Finns det några "hemliga" kommandon man kan leka med ;)? Har tänkt att ta ut kortläsaren och försöka koppla den till en dator, går det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte ett inbyggt modem i den?

 

Har hört att om man tar två modem och kopplar ihop ledningarna och sätter ett 9voltsbatteri i serie ska de kunna koppla upp sig mot varandea (med lämpliga at-kommandon för att ignorera avsaknaden av kopplingston)

Då bort man ju kunna sätta upp en textbaserad terminaltjänst på datorn som teleguiden kan köra mot...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Går den att använda till något annat än telefon i dagsläget?

 

Nej. Om ens det.

 

Finns det några "hemliga" kommandon man kan leka med ;)?

 

Det finns inga kommando alls, för centralen den ska prata med existerar inte längre.

 

Har tänkt att ta ut kortläsaren och försöka koppla den till en dator, går det?

 

Kommer troligtvis att gå, men vilken sorts kort har du tänkt använda? Om jag inte minns fel, så var det nån förhistorisk variant av "smartcard", alltså kort med chip. Tror inte den läsaren klarar av dagens smartcard.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du behöver inte något 9 V batteri, bara säga till modemen (med ett AT-kommando som jag glömt) att man kör över leased line.

 

Man kommer upp i den smått fantastiska hastigheten av 2400 bps. För er som bara vet vad Mbit/s är, så är det 0,0024 Mbit/s. På den tiden var det snabbt, många kunde inte snabbare än 1200 bps.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst borde det gå att lura den att koppla upp sig mot en egen burk om man så måste bygga en telefonlinjesimulator (om det inte går att ställa om modemet i den)

 

 

EDIT: hittade denna sidan med lite kort info: http://www.infoway.se/iwpres.htm

[inlägget ändrat 2006-06-22 11:10:52 av Mattias C]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Men visst borde det gå att lura den att koppla upp sig mot en egen burk om man så måste bygga en telefonlinjesimulator

 

Förmodligen inga större problem. Det som däremot är ett problem, är göra en "serverapplikation" som gör att du får nytta av den... Fast använder den vanligt ANSI-grafik så borde ett normalt BBS-program fungera.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Nilsson Sweden

Tack för alla svar!

Mr Andersson: Ang. kortläsaren så var det smartcards jag isåfall ville använda den till. Men det är nog som du säger, den är väl föråldrad ^^

 

 

Funderar på att skrota en gammal dos laptop eller något och trycka in den där, skulle bli rätt soft ;) Sitta o spela PacMan på en TeleGuide, eller kanske Kdream :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Men det är nog som du säger, den är väl föråldrad ^^

 

Måste vara en circus 15 år sedan den fanns på marknaden, hade en sådan själv, snacka om hi-tech då tyckte man, det fanns stora förhoppningar på den, Telia skulle bygga mycket på den vill jag minnas.

Men den blev i stort sett en flopp har jag för mig, det mesta "rann ut i sanden", så jag lämnade in den igen, den var ju också ganska klumpig.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Har själv en Teleguide som jag funderat lite på. Det skulle ju vara kul och bygga in modernare komponenter i den men jag har inte kommit på hur jag ska modernisera tangentbordet, det skiljer ju en del från en vanlig PC. Nå det får bli ett framtida projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...