Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Begränsad behörighet


pyllis

Rekommendera Poster

Hej Alla !

 

Är det möjligt att skapa ett användarkonto i Windows-domänen som alltid är inloggad i Windows på flera datorer, men där användaren inte har någon behörighet alls förrän denne identifierat sig.

 

Användaren ser egentligen bara en blank skärmbild/arbetsyta, men alla fördefinierade processer snurrar på i bakgrunden. När användaren identifierat sig med användarnamn och lösenord aktiveras en fördefinierad arbetsyta för användaren med de verktyg som denne behöver i sitt arbete.

 

Varför då detta? Som de flesta vet kan det ibland ta väldigt lång tid att logga in och ut ur Windows när man byter användare. Trögheten ligger delvis i autentiseringen men även i att en massa processer och system skall stängas ner och startas upp. Om ovanstående vore möjligt kanske man kunde komma runt inloggningsproceduren.

 

Är det någon som vet om ovanstående är möjligt?

Vi kör Windows Server 2003 och Windows XP på klienterna.

 

MVH

PY

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Endast en användare kan vara inloggad åt gången och de flesta processer körs redan under antingen local system eller network services, alltså helt oberonde om en användare är inloggad eller ej.

 

Om authentiseringen är långsam, bör du se över ditt AD och dina DC's.

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-21 14:16:25 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Mr Andersson.

 

Min fråga handlar om att skapa en grundanvändare i Windows-domänen som alltid är inloggad på vissa fördefinierade PCn i domänen som alltid snurrar, men där denne grundanvändaren har begränsad behörighet.

 

Frågan handlar alltså om det är möjligt att skapa en grundanvändare som redan är autentiserad av Windows-domänen men som har ytterst begränsad behörighet? Utökad behörighet får användaren när denne identifierat sig med användarnamn och lösenord. Först då aktiveras arbetsytan/skrivbordet och de funktioner som gäller för användaren.

 

Borde det inte vara möjligt?

Innebär det några säkerhetsrisker?

 

Ställer mig lite frågande till det du skriver om att endast en användare kan vara inloggad åt gången. Gäller på en och samma PC men i en Windows-domän kan du som användare vara inloggad på flera datorer samtidigt.

 

MVH

PY

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Borde det inte vara möjligt?

 

Har aldrig hört att det skulle gå att göra så.

 

Ställer mig lite frågande till det du skriver om att endast en användare kan vara inloggad åt gången. Gäller på en och samma PC men i en Windows-domän kan du som användare vara inloggad på flera datorer samtidigt.

 

Naturligtvis menar jag att bara en användare kan vara inloggad på en och samma dator åt gången.

 

 

 

i en Windows-domän kan du som användare vara inloggad på flera datorer samtidigt.

 

Ja, men använder man centrala profiler så rekomenderar jag det absolut inte.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net
Endast en användare kan vara inloggad åt gången

 

Det stämmer inte....

jag kan logga in som vilken användare som helst på alla datorer, tex loggar jag in som administratör på alla datorer så är det inga problem

 

//Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
tex loggar jag in som administratör på alla datorer så är det inga problem

 

Det jag menar är att du kan inte logga in som tex nisse SAMTIDIGT som du är inloggad som administratör PÅ SAMMA DATOR.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

jaha då fattade jag (jag tror kanske att tråd skaparen undrade lika dant)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar är att du kan inte logga in som tex nisse SAMTIDIGT som du är inloggad som administratör PÅ SAMMA DATOR.

Kanske hårklyverier och OT men på tex en W2k3 server kan man ha flera (olika eller samma) användare inloggade samtidigt. Dessutom finns ju terminal server inloggningar...

 

Håller med Mr A om att du istället skall se över din miljö (profiler, AD, DC's etc) och "optimera" den istället för att hitta speciallösningar.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...