Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst och icke trådlöst


steffo73

Rekommendera Poster

Har funderat lite på det här. Har en stationär dator, utan router. Om någon vecka får jag en bärbar som jag vill köra trådlöst på. Finns det någon router som tar både trådlöst och icke trådlöst? Vill bara ha detta till den bärbara så jag slipper en kabel genom hela lägenheten.

Någon som vet? Tacksam får svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är alla "trådlösa" routrar även utrustade med vanliga nätverksanslutning och kan därmed köra båda varianterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tex Netgear WGT624

 

Tänk dock på att

i mitt eget fall är det på gränsen att få det funka genom 2 väggar och 2 golv och ca 15meter

så har du stor lägenhet....

 

det finns bara 11 kanaler för överföring och det största antal helt separerade (kör inte på samma frekvens) är 3 kanaler, kanalerna 1 och 6 och 11.

 

Detta betyder att finns det många grannar som också har trådlösa nätverk så kan ni störa ut varandra totalt.

 

Har själv sett 2 grannar med trådlösa routrar på den trådlöst anslutna datorn.

 

En av dem har ingen säkerhet alls aktiverad så jag skulle kunna tex surfa på hans router.

 

När du får din bärbara kan du ju kolla hur läget är. Hur många routrar den hittar.

Vilka kanaler de arbetar på.

Ju färre dessto bättre chans att din trådlösa överföring kommer fungera bra.

 

Det är rätt stora skillnader mellan routrar så sök på eforum efter trådar om den du tänker köpa så får du veta hur den funkar i praktiken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...