Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"save for web" hänger sig i photoshop


zolon

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har fått ett problem i Photoshop CS2 som gör mig galen. Jag har surfat runt i hela cyberspace för att hitta en lösning, men inget fungerar, så nu postar jag här och hoppas på nya idéer.

Jo, så här är det:

Innan min datorkrash funkade Photoshop/Imageready perfekt (WinXp Home SP2)

Lämnade in datorn för reparation och dom gjorde s.k Low Level Format, tydligen fel i filsystemet, och dom installerade om Win XP Home SP2 åt mig.

Jag installerade Photoshop och det startar och fungerar fint tills jag klickar på save for web, då minsann svarar inte programmet, menyerna blir vita och timglaset tickar på.Jag blir tvungen att stänga ner programmet. Övriga sparafunktioner funkar bra. Jag har läst att man kan radera Save For Web prefs filen, men den finns inte ens, märkligt. Provade att starta Imageready men det gick inte alls. Har kollat alla tips om scratchdisk, ta bort visning av typsnitt m.m men inget funkar. Har självklart också provat ominstallation av Photoshop, men ingen lycka. Jag uppdaterade också mina drivrutiner i datorn och har kört Windows Update. Min dator består av AMD Athlon 64 3200+, 1 GB RAM, 120 GB HD, Windows XP Home vers.2002 SP2.

Ska tillägga att jag har köpt till en extra hårddisk på 200 GB, ska jag prova att installera Photoshop på den? Vad tror ni om detta?

 

(Kanske har jag postat i fel forum? Flytta gärna tråden så den kommer rätt.)

 

Vänliga hälsningar,

//zolon

 

Ps. Provade nu att installera på min nya hårddisk, ingen lycka, samma problem, svae for web hänger sig och Imagready startar inte alls...suck DS.

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-14 17:04:08 av zolon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget rakt svar heller men..en tanke.

Jag har inte CS2 men tidigare version, kan det vara "virtuella minnet" som spökar. Programmet vill vid installation separera växlingsfilen och programmet så de ligger på olika partitioner.

 

Save for web bökar ju runt lite i "minneskretsarna" då bilden blir mycket förminskad och imageready är ju också något samma funktion.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...ingen dum tanke alls, för innan datorkrashen hade jag 1 st. hårddisk med två partitioner C och D.

Nu har jag ju faktiskt två hårddiskar men har inte gjort några partitioner...

Ska prova och göra en partition på min C.

Återkommer om resultat, och tack för tipset :-)

 

Mvh

//zolon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,nu testade jag med Partition Magic 8 för att göra en ny partition på C. Men fick bara meddelande "There's no active partition are you sure you want to apply these changes?" trots att C är aktivt enligt Partition Magic. (har skrivit en separat tråd om detta).

Hur som helst så vågade jag inte gå vidare med detta i fall hårddisken blir knas.

Provade också att flytta växlingsfilen till min nya hårddisk, men samma strul.

 

Installerade Photoshop 7 istället och det funkar jättebra, så jag nöjer mig med den.

Är i och för sig fortfarande fundersam varför CS2 "save for web funktionen" inte fungerar, men men..huvudsaken är att jag har Photoshop.

Jag bockar och tackar för tipset i alla fall!

 

Mvh

//zolon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade också att flytta växlingsfilen till min nya hårddisk, men samma strul.

 

Det borde ha löst problemet om det var som jag skrev, olika partitoner och olika diskar borde väl vara samma sak i detta fall. Huvudsaken som jag förstod det av CS var att de var skilda åt.

 

Tråkigt att det inte gick att åtgärda och jättetack för ett något ofötjänat poäng.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...