Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gött med AC!


virtuosen2

Rekommendera Poster

I Götet "just nu": 24 grader varmt. Inomhus: 17 grader!

[Trots överklockade datorer och tonvis med elektronik!]

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Suck -

 

Omkring 23-24 grader inne utan någon AC, upp till 26-27 godtar jag dagtid. Sedan är det busenkelt att sänka till natten då man ska sova - bara att vädra.

 

Att köra AC under dagen för att sänka temperaturen till under 23 grader är inte något jag, som helst ser att vi kämpa lite för att MINSKA energiförbrukningen, gillar alls.

 

Kanske lite AC till kvällen då man ska sova, inte annars. Inte i Sverige i vanliga bostäder. SÅÅÅÅÅ varmt är det sällan här att man måste kyla. (om nu inte huset är felbyggt/man har massor med elektronik som måste kylas)

 

Nåja, jag har sagt detta förr och kommer säga det igen. Ni får tåla det.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I solen" så är det 33 grader här i götet!

(bara så ni vet..)

 

AC är gött å ha..

(Inte är det dyrt heller..)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå Monshi, jag tål dina åsikter..

Däremot "tål" jag inte värmen. På natten, utan AC, hade det varit 22-23 grader fortfarande inomhus, trots vädring. (Solen värmer ju på dagen).

Nattetid har jag "coola" 15 grader.. (gillar jag).

 

Drömmer om Island då.. ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa stenhus :)

har ca 20-22 grader inne utan AC, svalt o skönt.

Ute det hett men har inte satt upp någon termometer ännu. Vidstilla och gassande sol säger kanske en del.

Jag gillar för all del värmen men det är skönt att det är svalt på nätterna.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det skulle onekligen vara skönt. Mest skönt i sovrummet, det är inte skänt att gå och lägga sig med +30 grader i rummet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är konstigt, vi bor i hyreshus och det är tegelväggar och allt men ändå blir det så pass varmt. Jag ska nog flytta ut i trapphuset, där är det alltid svalt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte skänt att gå och lägga sig med +30 grader i rummet...

 

Nej Vi hade så i vårt förra hus. Hela eftermiddagen "värmdes" just sovrummet upp och det var alltid bastu vid läggdags. De är inte mysigt, då var soffan ett bra alternativ :)

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bild som togs av min "väderstation" alldeles nyss:

Över 24 grader ute (klockan är 17:35, givaren ligger i skuggan), inne är det knappt 17 frader..

 

(se bild).

 

Bra med AC! (Kostade 2995:- förra året på Bauhaus!)

 

 

 

[bild bifogad 2006-06-11 17:44:42 av virtuosen2]

840376_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är bilden på AC:t:

 

 

[bild bifogad 2006-06-11 17:45:16 av virtuosen2]

840378_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog flytta ut i trapphuset, där är det alltid svalt :)

 

Vi har stengolv i hallen som känns svalt och fint men det är nog inte roligt i vinter sen, då blir det tvärtom, för kallt. Jag är fascinerad av väggarna i detta hus, de är ju nästan 40cm tjocka och det är nog det som gör det hela. Tar tid att värma upp. Elände med stenvägg om man ska sätta upp något, stora slaggborrmaskinen gäller.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har något liknande på jobbet men den låter illa. Hur är ljudet på den modellen?

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stenhus har "tyvärr" ett minne: Stenen (funkar egentligen med samma princip som "bergvärme"), lagrar "vinterns kyla", och "sommarens värme".. Blir det riktigt varmt ute, lagrar stenhuset "dagsvärmen" och för över till natten..

 

Folk är ju olika, när jag har kylt ner huset ordentligt med AC, säger flickvännen att hon fryser och kryper närmare.. (Ytterligare ett skäl att ha AC!) ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som är van vid "AMD" hör den nästan inte. :thumbsup: Alla luftkonditioneringar som är "effektiva" låter givetvis.

 

Den ger (när den är på) ett jämt brus som låter som en överklockad AMD med några 7200 RPM-diskar. Eftersom bruset är "jämt", klarar hjärnans "brusreduceringskretsar" att killa bruset efter ett tags tillvänjning. På natten, när jag sover, är huset/rummet såpass nedkylt av AC, så den kan stängas av. Jag har däremot i närheten av mitt hus ett daghem. Barnen låter en hel del, redan klockan 7-8 på vardagsmorgnar (jag är som sagt musiker och jobbar en del nätter, så jag sover på dan) så jag slår helt enkelt på AC:n (varma dagar), eller stänger fönstret kalla dagar, så slipper jag höra ungarna.. (AC-ljudet blir som en "gardin" mot oljudet utifrån)

 

Jag stördes (och störs) 100x mer av värme än av AC-ljud!

 

Hälsningar av en Virtuos som sitter mitt "i värmen" men det känns som nordpolen..! :thumbsup:

 

PS: Jag har ändå två överklockade AMD i rummet, så AC:n "låter" inget extra.. Ärligt talat, känner jag mig "trygg" med "oväsendet".. Skulle det tystna, vet jag att något är fel på servrarna! hehe..

(vaknar meddetsamma!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ger (när den är på) ett jämt brus

Låter ju okey, den på jobbet "brusar" inte, den brummar, högt. Jag är normalt inte ljudkänslig men just den låter för mycket. Kommer inte ihåg märket på den då jag aldrig bryr mig om att slå på den.

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-06-11 18:08:43 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är en "slang" som ska "ledas ut" också..

[Någonstans måste ju värmen ta vägen!]

 

Jag har löst det med att montera en ventil (enligt svensk standard) genom väggen. Tog knappt en timma att göra, sedan monterades "ventilen". (Ventildelarna kostade typ 150 spänn).

 

Ärligt talat, så orkar jag inte alltid koppla in slangen till ventilen. utan leder den ut genom ett öppet fönster. Drar man bara för gardinen ordentligt, så funkar det bra. [Jag har tjocka, isolerande gardiner, "draperier", som jag satt upp för hemmabion. Dom isolerar hyfsat från värmen utifrån!]

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Oljudet" är en vanesak: Det tar en tid innan man vänjer sig vid det..

(Ungefär som med AMD ;)

 

Första veckorna förra året, var ljudet från "sovrums-ACn" (jag har flera i andra rum) jobbigt. Hjärnan har nu "vant sig", så det stör inte längre.

 

(Jämför med folk som bor nära järnvägen/motorvägen och kan sova hur bra som helst, trots all trafik..) Hjärnan är en fantastisk manick!

 

Värme, har jag trots mina snart 37 år, inte klarat särskilt bra...

[Fryser gör jag nästan aldrig, går med shorts mellan mars-november!]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över 24 grader ute (klockan är 17:35, givaren ligger i skuggan)

Vad kallt ni har det på framsidan, här (Bromma, Stockholm) är det 25,4 grader i nordost nu klockan 18:55.

Lika varmt inne ungefär och det tycker jag är skönt, då räcker det med T-shirt i stället för tjock stickad tröja som jag har när det är 20 grader inne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan vid ett par grader lägre temperatur inne än ute upplevs klimatet som svalt och skönt. Inomhustemperaturen skall absolut inte vara mer än ca 5 grader under utomhustemperaturen, det mår vi inte inte ens bra av.

 

För den som vill pröva enklare och billigare alternativ till kylning kan evaporativ kyla rekommenderas - att låta vatten ta energi från den varma rumsluften för att dunsta. Spraya t.ex i luften med en blomspruta eller häng fuktiga kökshanddukar framför bordsfläkten. Funkar även i gamla varma bilar, förresten.

 

/Pnilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Värmepumpen på avfuktingsfunktionen är ett energisnålt och bra alternativ

23gr ute och knappt 20 inne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pnilla har delvis rätt: Man upplever temperaturförändringar "nedåt" oerhört "positivt", även om det bara är några "få grader" det rör sig om..

(om det är "varmt" ute.. Är det kallt "ute", så upplevs en lika liten "förändring" uppåt, som oerhörd.. )

 

(När det var 14 grader+ ute i solen mars, tyckte jag att det var varmt och skönt.. Samma 14grader i solen i juli, hade jag tyckt varit svinkallt..

 

Allting är ju relativt, som den store vetenskapsmannen och filosofen "Yksikivi" sa..

 

(Yksikivi på engelska: "Onestone".)

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperatur i Östersund nu 20:15 på kvällen 26 grader i skuggan så vi har alltså varmare än både Stockholm och Göteborg!

 

Nästan 30 grader inomhus, blir till att sova med öppet fönster inatt.

 

[inlägget ändrat 2006-06-11 20:19:05 av SYS_64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28C i skuggan tidigare... då var det skönt att glida lite nercabbad Z3 med ACn på fullt i nån timme :)

 

Mindre skönt att man glömt fiskresterna i ett kokhett kök så det luktade mumma när man kom hem ;)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...