Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows vill inte starta med vissa hårddiskar i


evil_eye

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har efter många om och men lyckats installera Windows XP Pro x64 men det var inte lätt. Jag har en SATA och två IDE-diskar, eftersom Windowset och min SATA-disk inte var bästa kompisar så var jag tvungen att koppla ur SATA-disken och installera Windows på en av IDE-diskarna tillsammans med mina andra filer jag har på den disken.

 

Det gick väl bra till en början men efter att jag installerat ATI's 64 bitars drivrutiner så gav det upp helt. Som tur var fick jag tag på en annan version av Windows x64 som ville vara kompis med min SATA-disk, så jag satte i SATA-disken och drog ur IDE-diskarna och installerad Windows igen! Men inte fick jag vara glad för det...

 

När jag försöker starta datorn med IDE-diskarna ikopplade så vill datorn inte boota. Har jag Windows skivan i så startar Windows setup annars så frågar datorn efter en disk att boota. Kan det strula med dubbla boot.ini? Eller vad kan det vara som strular?

 

Har en fundering om att starta med IDE-diskarna urdragna och sen sätta i dem när jag startat Windows men vettefan om jag vågar det. Eller är IDE2USB ett vettigare alternativ.

 

Är tacksam för all hjälp jag kan få, är det något mer ni behöver veta så säg bara till!

 

 

//daniel !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in i BIOS vilken hårddisk som datorn ska starta från?

 

Har en fundering om att starta med IDE-diskarna urdragna och sen sätta i dem när jag startat Windows men vettefan om jag vågar det.

Det ska man nog inte göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in i BIOS vilken hårddisk som datorn ska starta från?

 

Har försökt men utan framgång, får göra ett nytt försök...

 

 

 

Har en fundering om att starta med IDE-diskarna urdragna och sen sätta i dem när jag startat Windows men vettefan om jag vågar det.

 

Det ska man nog inte göra.

 

Misstänkte detta :P

 

 

//daniel !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag testat de igen!

 

Det fungerade inte. Datorn går direkt in i Windows Setup!

 

Fler idéer?

 

 

//daniel !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Fler idéer?

 

Närmaste idén på lösning hittade jag här:

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/64bit/russel_x64faq.mspx

 

How do I use my SATA drive?

A.

 

Many x64 computers use a combined RAID and SATA controller. These controllers do not have native drivers in the released version of Windows XP Professional x64 Edition, so you need to download a driver from your hardware manufacturer, or the manufacturer of the controller, or from one of the community sites that are providing driver agglomeration such as http://www.planetamd64.com/. When you have the driver, you'll need to copy the driver files to a floppy disk, and use the F6 option to install the drivers during initial setup.

 

...då kanske Windows x64 vill leka med dina SATA-diskar. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo alltså :) Det är inte sata-disken som är problemet längre. Satadisken fungerar perfekt.

 

Det är när jag sätter i ide-diskarna som windows inte startar...

 

 

//daniel !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med en uppdatering av bios? Det är i vilket fall det första som jag skulle göra.

 

 

Har en fundering om att starta med IDE-diskarna urdragna och sen sätta i dem när jag startat Windows men vettefan om jag vågar det.

Nästan en garanti för att något går sönder så det skall du absolut inte göra!

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst :) Tills vidare i alla fall.

 

Köpte en kabinett och ska rensa upp ide-diskarna genom den nu. Kan ju på så sätt starta datorn och sen koppla i dem :)

 

Tack för all hjälp

 

//daniel !

 

PS

Nästan en garanti för att något går sönder så det skall du absolut inte göra!

 

Därför jag inte gjorde det ;)

 

[inlägget ändrat 2006-06-14 22:20:56 av evil_eye]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...