Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Array


ecklet

Rekommendera Poster

Vad är den bästa översättningen av array?

Datorordboken föreslår FÄLT eller LISTA, men de har även annan betydelse inom datorvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fält eller Lista är den korrekt

jag har inte hört talas om en bättre översättning

 

vad är du rädd att blanda ihop dem med??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Sylvester

 

Man kan ju tänka sig att man kan blanda ihop den med en Lista tex..

Lista är inte samma sak som en Array

/Sven

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm det skulle man ända kunna söga väl?

En begränsad lista.... nackdelen är att man inte kan utöka/minska men å andra sidan kan man få snabba operationer

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Sylvester

Öhh....Nej

Man kan tex inte direkt indexera i en lista utan man måste stega/iterera fram till elementet man vill åt, i varjefall de listorna som jag har stött på.

 

Array != Lista

 

/Sven

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definiera lista.

 

Du kan ju inte definera en lista enbart på de operationer som finns t.ex. på en länkad lista...

Om array defineras som en lista kan man indexera den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Sylvester

 

Att definera en datatyp efter hur den fungerar tycker jag fungerar utmärkt.Annars kan jag definera lista som datatypen lista, kanske inte i c,c++ eller java, men det finns andra programmerings språk, tex funktionella.

 

Hur de listorna är internt uppbyggda är ganska ointeressant, om man bygger en länkad lista av arrayer så kallar man den inte för en/flera arrayer utan för en länkad lista, vad annat än funktionaliteten avser man då?

/Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En länkadlista, oavsett vilken datatyp elementen innehåller, är en Dynamisk Datastruktur, inte Datatyp.

Listor och Fält m.m är strukturer och inte datatyper, andra strukturer är t.ex. kö, stack, träd etc.

Datatyp kan vara heltal, reella tal osv - fast det vet du nog om.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att, det bästa svenska ord i för array är fält !

 

en lista har inte samma "egenskaper" som ett fält.... :)=

 

 

____

MVH

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Akademisk litteratur inom datalogi och matematik vill att array skall översättas till vektor. Detta skall tydligen vara den vedertagna formella svenska termen för array.

 

Dock har jag själv problem med den termen sedan Java såg dagens ljus då den klass som lättast används för att realisera 1-m associationer heter just Vector. (Vector i Java är en dynamisk lista av referenser till objekt)

 

I dagligt tal skulle jag nog försvenska array till arrejj, i skrift skulle jag nog ändå välja termen vektor.

 

- Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...