Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räknar inte med ett svar (grafikkort)


A.C.Magic

Rekommendera Poster

Ja, så är det. När jag ställer tekniska frågor blir det ofta så att jag inte får ett svar. Det beror säkert på att jag försöker åtgärda felet själv innan jag ställer frågor. Nu har jag inte tid med det utan bestämmer mig för att fråga på en gång.

 

Jag köpte en ViewSonic (19”, LCD, DVI, VGA m.m.). När man kör med analog kabel är allt OK men skärmen får ingen signal om jag använder en DVI-kabel. Jag har testat med en annan dator och då var det inga problem. Det är alltså inget fel på skärmen.

 

Det måste då vara mitt grafikkort som krånglar.

 

Jag hade problem med datorn då jag köpte den för knappt tre år sedan (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=528724). Det blev många omstarter, ”mörka skärmar” osv. Problemet löstes genom att jag bytte grafikkortet (som dock fungerat med andra moderkort). Därför misstänker jag att moderkortet kan ha problem att samarbeta med vissa grafikkort.

 

Det kan ju finnas en möjlighet att DVI-kontakten på kortet inte fungerar men det känns långsökt. Jag har ingen större lust att köpa nytt grafikkort när jag kanske kommer att byta dator om ett år.

 

---------------------------------------

Operativsystem: Windows XPP SP2

Moderkort: Gigabyte GA-7N400-L (nVIDIA nForce2)

Grafikkort: Leadtek WinFast A340 (NVIDIA GeForce FX 5200, 128 MB)

CPU: AMD Athlon XP, 2083 MHz (12.5 x 167) 2800+

RAM: 1024 MB

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför misstänker jag att moderkortet kan ha problem att samarbeta med vissa grafikkort.

 

Hm, enligt bioslistan verkar moderkortet ha lite lustiga kompatibilitetsproblem..? Så att börja med att uppdatera den till senaste versionen kanske är en bra idé:

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=1673&ProductName=GA-7N400-L

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Trots att moderkortet ska ha stöd för ”dual channel” hade det inte det innan jag gjorde en bios-uppdatering. Dessvärre tror jag att jag har den senaste versionen av bios. Jag kollar imorgon.

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr den senaste versionen. Jag ska testa ett annat grafikkort och om det inte hjälper ska jag trösta mig med tanken att jag "snart" köper en ny dator (om kanske ett år). Det är inte värt att byta både moderkort och grafikkort. Datorskärmen är i alla fall framtidssäker :).

 

A.C.Magic

power to the people

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...