Just nu i M3-nätverket
Jump to content

LCD skärm med dålig kvalité i office outlook + annat

Kalle__

Recommended Posts

Jag bytte precis från en crt skräm till en platt srärm: http://benq.se/Products/LCD/index.cfm?product=548

När jag surfar och kolla på filmer är kvalitén mycket bättre men när jag jobbar i outlook så är färgerna matta, när jag scrollar så blinkar bakgrundsfärgerna och på vissa ikoner syns pixlar.

Om jag är petig så är även liten text i outlook och word men även på andra ställen lite jobbig att kolla på, den flyter ihop lite känns det som, men det kanske är en vanesak. Och eftersom jag jobbar hela dagarna med sådan text så är det väldigt viktigt för mig.

Två frågor som jag fått olika svar på:

1. Är dvi ingång bättre än analoga, mer än väldigt marginellt?

2. Vilken är högsta ms för att kunna kolla på film med hög kvalité? 12 ms är den jag har på.

Visst har man returrätt på 14 dagar om man inte är nöjd?

/Kalle

Har du kollat så att uplösningen är inställd på 1280x1024 som den skärmen är gjord för? Fel upplösning gör att framförallt texter blir pixliga.

Tekniskt så är det bättre med digital anslutning, men jag har sett väldigt bra bilder med analog anslutning också så jag tycker det är en bedömningsfråga från fall till fall.

Korsposta inte, det är inte tillåtet enligt Eforums regler.

Din andra tråd är nu borttagen. bmhson hänvisade där till denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=680716#680989

Cecilia - Moderator för Program - övrigt där den andra tråden låg

Du har väl slagit på "ClearType"? MS har oxså ett verktyg för finkalibrering av ClearTyp".

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Ja jag har slagig på cleratype och justerat och det gjorde enorm skillnad men det hade jag gjort innan jag skrev frågan ovan och har alltså fortfarande problem. Men det kanska är vanesak jag vet inte.

Jag tycker att det låter lite konstigt måste jag säga. Det är ju vid "kontorsarbete" som TFT verkligen briljerar. Visst är bildkvalitet till viss del en fråga om tycke och smak men jag tror att något är fel hos dig (förmoligen på skärmen). Kan du inte ta dig till en datorbutik och titta på en TFT under de betingelser som du upplever att din skärm har problem.

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

Om du har möjlighet till det kan en bild med digitalkamera eventuellt vara till hjälp. Bilden måste vara så pass detaljerad att man gott och väl ser enskilda pixlar.

Hallå igen,

Jag skall prova byta tillbaka till crt skärmen i morgon för att verkligen sen skillnaden och sen gå och prata med han jag köpte den av och förklara, så får vi se vad han säger.

Ja ghar hört talas om skärmar där man kan ändra inställningen till olika lägen, text, internet o.s.v. (Samsung) så funderade på det men enligt en som har en sån så var det inga större skillnader tyvärr.

Tack för svaren hittills, allihopa.

Ja ghar hört talas om skärmar där man kan ändra inställningen till olika lägen, text, internet o.s.v. (Samsung) så funderade på det men enligt en som har en sån så var det inga större skillnader tyvärr.

Jag har en Samsung och visst gör det stor skillnad men inte på det viset så att det skulle lindra dina problem/fel.

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

• 5 months later...

Jag har samma problem med min dator på jobbet, bilden liksom "blinkar" så man får ont i ögonen. I vissa program t.ex outlook så märks det, men mest i vårt affärssystem där man får "blinkande" ränder över skärmen när man drar pekaren över vissa ikoner... på bakgrunder t.ex i outlook uppe runt ikonerna syns det pixligt och vid "startknappen" nere i aktivitesfältet är det "pixligt"

hade först en 17 CRT som jag fick svinont i ögonen av.. trodde att det var skärmen eftersom den hade tydligen några år på nacken och inga inställningar bet på den. Skaffade fram en AOC 17" tft på jobbet som jag glatt kopplade in men det enda som visades på skärmen var nått om att signaltypen ej stöddes... skumt.

skaffade fram en Hp L1706 tft som glatt kopplades in... denna gång fick jag bild men samma hyperaktiva "blinkande" bild som man får svinont i ögonen av... labbade med alla inställningar samt uppdaterade drivrutiner till skärmen, grafikkortet gick ej att uppdatera.. fick bara ett felmeddelande att drivrutinen ej var kompatibel med grafikkortet som satt i datorn... Fick tipset av den som hade levererat datorn (för ca 3 år sen) att det var grafikkortet som var pajj (Ati rage 128 ultra pro GL AGP) köpte ett GeForce FX-5200 efter tips om att detta kortet skulle lira ihop med både moderkortet (ASUS TA4E-T) och HP skärmen.. kopplades in med glada tillrop, men återigen samma psykade bildresultat..

jag har provat alla upplösningar som finns tillgängliga, samt testat alla tillgängliga uppdateringfrekvenser 60,70,72,75 utan bra resultat.

Hp skärmen säger att dess rek inställning är 1280*1024 60Hz

har testat denna inställning men den är nästan den värsta!

Nu vet jag inte vad jag ska göra... kanske ta ledigt?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...