Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Irfanview - buggigt?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Använder Irfanview för att förhandsgranska mina digitalabilder och för att rotera dessa rätt. Tre gånger nu har det hänt att Irfanview kraschat med följande meddelande:

 

i_view32.exe - Programfel : Instruktionen på "0x7c91142e" refererade till minnet på "0x00000000". Det gick inte att utföra en minnesåtgärd. Följande fel returnerades: The memory could not be "read".

 

Klicka på OK om du vill avsluta programmet.

Klicka på Avbryt om du vill felsöka programmet.

 

Börjar undra om det är en bugg i programmet. Jag har version 3.98 och har inte hittat någon nyare version och inte heller förklaring på problemet. Det är bara Irfanview som uppför sig så här.

 

Misstänkte först att det berodde på att jag hade minneskortläsaren inkopplad och jobbade medans minneskortet är tomt. Brukar föra över bilderna från minneskortet till en separat mapp. Tänkte att Irfanview kanske får för sig att jobba mot ett tomt minneskort, och att felet då uppstår. Men så icke fallet.

 

Den här gången hade jag inte minneskortläsaren inkopplad.

 

EDIT:

 

Hittade förresten det här hos MS:

http://support.microsoft.com/?kbid=262490

...är mer Win2000 inriktat, men XP har ju samma, men nyare kärna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-06-10 09:41:51 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att upprepa, samma fel varje gång för en och samma bild? JPG? RAW? NEF? NEF har jag märkt funkar rätt dåligt i Irfanview ( och lååååångsamt).

 

Om du lägger upp den nånstans kan jag testa härifrån...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Går det att upprepa, samma fel varje gång för en och samma bild? JPG? RAW? NEF? NEF har jag märkt funkar rätt dåligt i Irfanview ( och lååååångsamt).

 

Nej, det är olika bilder varje gång, men jpg-formatet.

Framförallt när jag ska rotera från liggande till stående bild, och ska uppdatera vyn för att få bilden stående. Då dyker Irfanview med kraschmeddelandet.

 

Nu hände det när jag skulle skifta från en mapp till en annan.

 

Kan Xnview vara stabilare?

...funderar på att byta till det, för att det här är irriterande när man sitter och jobbar och Irfanview bara dyker.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt IrfanView under ett par år utan problem och nu i version 3.98.

Använder den på jobbet under Win 2k och hemma under Win xp.

Har laddat hem alla pluggins och svenska språk menyer.

 

Testad att rotera en jpg-bild utan problem.

Gjorde om testet med felvända bilder på ett CF-kort inga problem.

 

Har du testat att installera om IrfanView 3.98?

 

/FD Milkman

 

[inlägget ändrat 2006-06-10 10:28:57 av Milkman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Xnview vara stabilare?

 

Jag kan inte minnas att Irfanview någonsin bråkat med mig. Det låter verkligen som om det är nåt annat problem nånstans på din maskin. Men det finns ju massvis med bildtittningsprogram, enklast är väl kanske att byta :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizardKng skrev:

Kan Xnview vara stabilare?

 

 

Jag kan inte minnas att Irfanview någonsin bråkat med mig. Det låter verkligen som om det är nåt annat problem nånstans på din maskin. Men det finns ju massvis med bildtittningsprogram, enklast är väl kanske att byta :)

 

Irfanview har inte bråkat tidigare för mig heller. Det är nu av någon anledning som det börjat tjura. Vad det annars skulle vara för fel förstår jag inte då andra program fungerar felfritt.

 

Milkman skrev:

Har du testat att installera om IrfanView 3.98?

 

Jag har provat installera om programmet nu, så får jag se vad som händer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 3.98 själv och det funkar som sagt problemfritt. Det är väl nåt i din dator den inte tycker om... Har det dessutom fungerat förut är det ju märkligt om det rätt som det är "går sönder". Men du kan ju alltid testa med en äldre version?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag också har fått det där krashmeddelandet några gånger. Oftast var det när jag tittade på väldigt stora bilder om jag inte minns helt galet.

 

Är nog någon bugg i programmet. Det är ju trots allt en student som har gjort det och det är freeware :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...