Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med att räkna på en bruten kona.


storstumpen

Rekommendera Poster

storstumpen

Hej! Jag är inget mattegeni direkt, så jag skulle vilja ha hjälp med ett litet tal. Det jag vill veta är hur många kubik millimeter det finns i en bruten kona som är 9.06 mm i ena änden, och som är 7 mm i andra, och längden är 7 mm. Tackar på förhand.

Mvh Patrik T.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det möjlighet att få en skiss med måtten. Jag vet inte vad en "bruten" kon är. Är det en Strut där man tagit bort spetsen?

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

storstumpen

Japp! Man kan säja att det är en strut utan spets

 

7 mm i diameter där uppe, 9 mm i diameter där nere, höjden är 7 mm.

 

Den är alltså rund.

 

Mvh Patrik.

 

[inlägget ändrat 2006-06-10 21:05:30 av storstumpen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello.

Man kan visa att formeln för volymen är:

V = Pi*h*(R^2+R*r+r^2)/3

där h är höjden och r och R är radien uppe resp nere. Komihåg att dela diametern med 2 för att få radien.

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

storstumpen

Tack, men jag fattar inte ett jota... Kan du vara snäll och hjälpa mig att räkna?

 

Mvh Patrik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du beräknar volymen för en kon med R=4,5 mm minus volymen för den borttagna spetsen, dvs en kon med R=3,5 mm.

 

Höjden på den kvarvarande biten är 7 mm, du behöver veta höjden för de olika konerna ovan. Genom att rita tvärsnitten av ena halvan av konerna får du en liten triangel inritad i en stor där två bredder och en höjd är given. Med trigonometri får du de sökta höjderna.

 

Omstuvning ger Tom P's ekvation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

storstumpen

Jag blev inte ett dugg klokare av det...

Snälla! Hjälp mig bara att räkna ut det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Jag tycker du har fått tillräckligt med hjälp för att klara av det här själv. Det låter mer som du saknar lite grundläggande kunskaper och då är det nog bättre om du tar en mattekurs som passar din nivå, eller skaffar en personlig sk. tutor. Att begära att andra skall ge dig svaret kommer ju inte att hjälpa dig ett dugg, annat än att fixa din hemtenta eller vad det nu är.Fusk gör ingen smartare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

storstumpen

Jag är 37 år och ska inte ha det till nån tenta eller nåt liknande. Jag har en liten uppfinning på gång och vill veta volymen för att kunna räkna ut vikten på grejen. Att gå en matte kurs för att räkna ut det tycker jag är lite överarbetat... :)

 

Jag har prövat å räkna lite och jag fick det till 353,69097. Kan det stämma?

 

Så här räknade jag: 3,1415927 x 7 x (20,25 + 15,75 + 12,25 = 48,25) / 3 = 353,69097.

 

20,25 fick jag genom att räkna 4,5 x 4,5 (R^2.

15,75 fick jag genom att räkna 4,5 x 3,5 (R x r).

12,25 fick jag genom att räkna 3,5 x 3,5 (r^2).

 

Jag är tacksam om nån kan rätta detta för mig.

Mvh Patrik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i stort sätt helt korrekt uträknat. Dock bör man alltid använda så många siffrors noggrannhet i uträkningarna som möjligt och avrunda först när man har räknat färdigt. Räkna således med radien 4,53 mm för den stora radien (9,06/2). Detta ger i Tom P´s formel resultatet 383 mm^3.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

storstumpen

Okej!

 

Tack ska du ha, och även alla andra som har engagerat sig och hjälp mig med detta.

 

 

Mvh Patrik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...