Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorköp


reeko

Rekommendera Poster

Tjenare!

Tänkte skaffa mig en bra speldator. Undrar om denna duger att spela dem fetaste spelen med. Jag spelar mest Far Cry, Counterstrike Scource och BF2. Vore väldigt tacksam för svar.

 

Chassi: Cooler Master Cavalier 3 Svart Chassi

 

Processor: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939

 

Hårdiskar: Western Digital Raptor 74GB SATA,

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

 

Moderkort: MSI K8N SLI-FI, nForce4 SLI, Socket-939

 

Nättaggregat: NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm

 

Grafikkort: XFX GeForce 7900GTX 512MB GDDR3

 

Minnen: Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB

 

Ljudkort: Creative SB X-Fi XtremeMusic

 

Skärm: Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF 2/ms

Keyboard: Logitech G15 Gaming Keyboard

OS: MS XP Pro

 

Detta slutar på nästan 25000 kr och där går min gräns :)

 

Mvh Bengan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Räcker väl mer än väl skulle jag säga. Ser nästan exakt ut som det paket jag själv väntar leverans på (fast med 7900GT istf GTX).

Satte ihop det efter mycket råd från hårdvaruexperterna härinne (främst från RN, men Stålis och NWM ej att förglömma). Med tillit till dessa råd vågar jag säga att det är ett mkt bra köp. Dock skulle jag nog rekommendera att du väljer 7900GT 256 MB istället, då priskillnaden till GTX 512MB inte är motiverad med motsvarande prestandaökning - GT:n är mycket gynnsamt prissatt av NVidia för närvarande.

 

Apropå gfxkort, såg just att det finns en saftigt dyr modell - FX7950GX2 - som jag inte hört talas om tidigare. Helt ny eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjena!

jepp..verkar vara ganska färskt kort. tror ändå jag lägger dem extra kronorna på det gtxkortet..investerar lite för framtiden. annars lägger man bara pengarna på annat skit. :) man tackar för det snabba svaret..ha d bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satte ihop det efter mycket råd från hårdvaruexperterna härinne (främst från RN, men Stålis och NWM ej att förglömma).

 

Tackar för det förtroendet Anjuna Moon! :thumbsup:

 

Datorn duger iaf alldeles utmärkt för de allra tyngsta spelen Bengan. Men var uppmärksam på att socket 939 håller på att ersättas av AM2 vilket innebär att uppgraderingsmöjligheterna för dig kommer bli begränsade. Mig veterligt är den nu snabbaste X2-processorn, för 939, 5000+ (bortsett från Athlon FX) och att det kommer släppas nån ännu snabbare är föga troligt. Nforce 4 är annars ett bra val av kretsar på moderkortet.

 

Om du väljer X1900XTX i stället för 7900GTX får du ett grafikkort som kan visa en vackrare bild med mindre prestandaförslust. Nvidiakortet klarar nämligen inte, till skillnad från Ati, den mindre prestandakrävande formen av antialiasing (multisampling) samtidigt med HDR. Så med X1900XTX kan du ha MSAA + HDR påslaget i spel som har stöd för det (finns t ex en patch för Oblivion). Det ger en väldigt vacker bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ungefär samma som står under skrivbordet :)

 

Jag tänkte samma sak vad gäller grafikkort. De tester jag sett när 512MB minne ger märkbar skillnad gör inte det förrän framerates redan är så dåliga så det är ointressant. Hur det blir framöver kan man ju bara sia om.

 

Fast hur den funkar med spel vet jag inte, inte ännu i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena RN!

 

Menar du att processorn kommer att bli inaktuell ganska snart?

Sen undrar om grafikkortet går att koppla in i tv:n står bara HDTV? Och det har jag inte skaffat än.

 

Mvh Bengan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Bengan!

Menar du att processorn kommer att bli inaktuell ganska snart?

Inte själva processorn utan sockeln i vilken man monterar den i. I och med socket AM2 har AMD äntligen fått stöd för DDR2-minnen, även om prestandafördelarna med detta är större i teorin än i verkligheten.

 

Men socket 939-processorer kommer inte sluta säljas över en natt bara p g a AM2. Det gick att köpa processorer till socket 754 under kanske två års tid efter det att 939 hade kommit...

Vad jag menade är att koncentrationen på utvecklingen av nyare och snabbare processorer framledes kommer att ske för AM2. Exempelvis är en uppföljare till X2-processorn planerad till efter årsskiftet, som kommer ha fyra kärnor i stället för två, och som knappast kommer finnas tillgänglig för socket 939.

 

Socket 939 innebär inte alls något dåligt köp så länge man är medveten om att uppgraderingsmöjligheterna kommer bli begränsade. Det finns än så länge processorer för den sockeln som faktiskt presterar mkt bra, i synnerhet i spel. Har själv en X2 4800+ (socket 939) i min dator eftersom det tyngsta som körs på den är just spel, ett område där AMD presterar väldigt bra.

 

Sen undrar om grafikkortet går att koppla in i tv:n står bara HDTV?

Att ett lite nyare grafikkort går att koppla till en vanlig teve är mer av en standardgrej än nån finnes, så det ska inte vara några problem.

 

Tänkte passa på att nämna ytterligare en fördel Ati har gentemot Nvidia och det är att bl a X1900XTX har en inbyggd fysikaccelerator. Du kanske har hört talas om Ageia som har släppt ett särskilt kort för beräkningar av fysiken (rörelser etc) i spelen, som kanske främst ska konkurrera med Havocmotorn. Ati har iaf en egen fysikmotor och det enda som krävs för att nyttja den är stöd i mjukvaran.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena RN!

 

Får kanske ta mig en funderare på X1900XT kortet isf. Tackar ännu en gång för alla tipsen..vad skulle man ta sig till utan såna som dig..ha d så bra!

 

Mvh Bengan

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kanske ta mig en funderare på X1900XT kortet isf.

 

Ja hellre den än värstingen XTX. Håller med Anjuna Moon om att värstingkorten inte är värda pengarna. Visst presterar de bättre, men till ett pris som kostar mkt mer än det smakar.

 

Ifall du väljer socket 939 så lägg gärna pengarna på en snabbare processor i så fall eftersom uppgraderingsmöjligheterna som sagt kommer vara begränsade. Och köp ett lite billigare grafikkort idag som du senare kan ersätta med ett kommande som har hårdvarustöd för DirectX 10. Bara ett förslag.

 

Har själv ett 7900GT som jag köpte precis efter att det blivit släppt. Valde mellan detta och X1800XT (X1900XT fanns ännu inte), lät det suveräna priset på Nvidiakortet få mig att välja det i stället för Ati. Brukar aldrig ångra val av datorprodukter men detta grafikkortsköp är en sak jag faktiskt ångrar litegrann. Skulle jag ha gjort köpet idag hade jag valt X1900XT framför 7900GT och inte låtit mig falla för någon ev prisskillnad.

 

Tackar ännu en gång för alla tipsen...

 

Ingen orsak, det är bara roligt om det uppskattas! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall man har närmare 10 000 spänn att avvara för enbart en processor så är AMD's värsting FX-62 chanslös mot Intel's nya Core 2 Extreme X6800, vare sig det handlar om spel eller inte... ;-)

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2771&p=2

 

Vad som ska bli mkt intressant att se är vad AMD's motdrag kommer bli. Att det kommer nyare processorer med fyra kärnor är redan känt. Men hur snabbt hinner dessa ut på marknaden? Förhoppningsvis innan för många, som hellre håller på kanadensiska David i stället för amerikanska Goliat, hinner gå över till Intel i stället.

 

Läste också att moderkort med två processorsocklar, för att kunna ha exempelvis två FX-62, är planerade för att få ytterligare prestanda genom AMD. Och då tänker jag inte på serverprocessorn Opteron...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

RN: Hur fungerar det med dubbla grafikkort? Kan man ha både ATi och NVidia kort i burken och hur väljer man isåfall´vilket som för tillfället skall användas? Om man har två kort av samma typ, ex. 2 st X1900, samkörs de/avlastar varandra då, ungefär som med tvåkärniga processorer?

 

Jag blir ju lite sugen på att även få tillgång till de saker som X1900 fixar bättre än 7900GT =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske Stålis kan svara på lite bättre än jag... men för SLI krävs två likadana Nvidiakort, medan för Crossfire ska det gå att använda två olika Atikort. För båda lösningarna delar korten på arbetsbördan och prestandan ökar därmed runt kanske 50% i genomsnitt.

 

Själv kommer jag aldrig att slösa pengar på varken SLI eller Crossfire då en ny generation kort ofta slår två föregångare tillsammans. Dessutom med möjligheten till finare grafik tack vare stöd för nyare shaders, opengl etc.

 

Köpte således ett moderkort som har en agp- och en pci-e-port (för bakåtkompatibiliteten). Därför kan jag ha ett kort av varje sort i datorn. Men detta bara ifall jag vill använda fler skärmar och inte för att korten ska kunna sammarbeta (vilket de inte kan som för SLI eller Crossfire).

 

Men det finns faktiskt en fördel med SLI/Crossfire vad gäller fysikberäkningar. Den nya havocmotorn ska kunna nyttja GPU:erna i grafikkorten, och därmed avlasta datorns processor, men då bör man gärna ha t ex två 7900GTX, monsterkort alltså. Och här får Stålis också gärna komplettera litegrann.

 

Jag blir ju lite sugen på att även få tillgång till de saker som X1900 fixar bättre än 7900GT =)

 

Samma här! Du kanske såg att jag litegrann ångrade valet av Nvidia i stället för Ati... men priset på 7900GT var ju så jäkla suveränt..! Och Anjuna Moon vi kan iaf glädja oss åt att få se "skugg och dimm"-effekter som inte ens är möjliga med Ati-hårdvara. Och det är en ganska bra fördel när jag tänker efter. Många spel har stöd för dessa Nvidia-"egenskaper". I t ex Doom 3 får man inte se vissa rökeffekter om det sitter ett Atikort i datorn, så vi kanske inte behöver gråta så mkt ändå. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

bengan74,

 

Ompalaz svar i din korsposttråd som nu är raderad:

 

ska den byggas ihop eller vara monterad när du köper den?

 

Jag anser att www.komplett.se är bra i båda fallen. finns en avdelning endst för gamers.

 

du kan ju titta på den här:

http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10180

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...