Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plasma eller LCD TV?


hedde

Rekommendera Poster

Ja, rubriken säger det mesta. Var jag än vänder mig till för affär så får jag olika svar. PLasma är på väg bort, kollar du mycket film skall du köra på plasma, LCD är lika bra osv.

 

Jag vänder mig nu istället till dom som jag litar på mest, folket. :)

 

Vi funderar på att skaffa en ny tv och vill då inte ha en hederlig bildrörs yv utan en plasma eller lcd tv.

Vi har inget stort vardagsrum som vi skall placera tv´n i utan vi sitter kanske på ett avstånd på 4-6 meter från tv´n. Vi tittar absolut mest på film, kanske något enstaka tv program då och då och en o annan fotbollsmatch, men överlag så är det film som gäller. Vad rekommenderar ni då att man skall satsa på?

 

Vad bör man tänka på, det finns ju en hel del "billiga" apparater nu. 32 tummare lcd för runt 10 000:- t.ex. Är dessa något att stasa på, funderar dessutom på om man inte skulle satsa på 37 tum när mna ändå håller på, börjar svida lite mycket i min plånbok då bara. :) Tv´n vi har idag är på 28 tum.

 

Tar gärna emot alla tänkbara tips o funderingar på hur jag skall göra, har ni dessutom tips om bra billiga apparater så får ni gärna tipsa om dom också.

 

/hedde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

32" LCD som är HDTV-"ready". Märket spelar ingen roll, så länge det är "känt" och inte "noname". Cirka 10.000 kostar skärmen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man verkligen någon skillnad på SDTV och HDTV på en 32" på 4+ meters avstånd? Måste man inte sitta extremt nära TVn för att kunna ta del av den högre upplösningen? Dvs finns det någon poäng med att köpa en HDTV på mindre än kanske 40"?

 

 

Och sedan kan man ha i minne vad Rapport rapporterade om för några dagar sedan.

 

Det finns flera klasser av LCD-skärmar. De är dyra att tillverka och producenterna gör precis som glasblåsarna i södra Sverige; De sorterar ut ett klass A sortiment, ett klass B och ett klass C (där det senare är rent skräp och klass B ofta duger). Priset på de olika klasserna återspeglar vad man får. Det som skiljer är de tre viktiga punkterna:

* Döda pixlar

* Färgmättnad

* Kontrastrymden

 

Det finns med andra ord en viss risk med att köpa en "billig" skärm utan att ha sett just den skärmen.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Ser man verkligen någon skillnad på SDTV och HDTV på en 32" på 4+

> meters avstånd?

 

Knappast. Man kan ju alltid prova med testbilderna på min webbplats:

http://www.tydal.nu/article/skillnaden-med-hdtv/

 

Redan på en datorskärm behöver man inte stå särskilt långt ifrån för att man inte ska se skillnad.

 

 

> Måste man inte sitta extremt nära TVn för att kunna ta del av den

> högre upplösningen?

 

Vad det gäller 32" så är väl 1,5 meter max.

 

Jag har en 46" och jag sitter 2,5 meter ifrån. Det är lite för nära vid vanlig tv-bild, men lagom för 720p, dock är nog 2 meter mer optimalt för 1080p (när/om det nu kommer).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite mer info kan du få från dom här trådarna

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=838766#838886

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=834526#834540

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan hur man vet vilken klass skärmen har, det står inte precis på kartongen så man kan bli lika blåst på rea som om man betalar fullpris.

 

Annars tror jag på LCD, plasmaskärmar tycker jag får en konstig bild, varför vet jag inte.

 

Sen är bildprocessorn också viktig har jag hört men hur avgör man det.

 

Svårt detta här...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

4-6 meter ifrån är ganska långt, så köp så stor du har råd med.

 

Plasma ger bäst bild med dagens tv-sändningar. LCD ger bäst bild inför framtiden. Vill du ha möjlighet att ansluta dator är LCD enda alternativet.

 

Själv köpte jag LCD utan att tveka och är väldigt nöjd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

För att svara Monshi:

 

Det är skillnad på skärmar som är HDTV och inte. Köper man "plattskärm" idag, ska man köpa HDTV, anser jag..

 

Skärmar med "märke" är bättre än dyl. utan.

 

"Andrasortering" säljs som "nonam3"..

(Limited Label, Andersson och liknande)

 

Sen gör man givetvis precis som man vill; HDTV kommer inte på "flera år" ordentligt hit till Sverige.. Tänk bara på hur det är med 16:9!

 

MEN köper man en "plattskärm" är man ganska oklok om den inte klarar HDTV.. En 100Hz CRT för 5-6 tusen är ett mycket "bättre" val i så fall..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Plasma har så många nackdelar, så...

(inbränning, hög strömförbrukning bara för att nämna två..)

 

LCD "rular"!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nere o mätte nu och det var faktiskt snarare mellan tre och en halv upp till fyra meter från soffan till där tv´n kommer att sitta på väggen.

 

/hedde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

32" eller 37" LCD "HDTV" rekommenderar jag i så fall.

(Ju högre du sätter upp TVn, desto bättre/större verkar den).

En TV på golvet verkar MYCKET mindre än samma TV uppe på väggen!

 

Plånboken får antagligen avgöra.. (Undvik skärmar som inte är HDTV)

(Fyra meter gör förresten att "döda pixlar" inte syns.. En "bonus!)

 

Lycka till! (Hint: Bättre med 32" HDTV än 42" plasmatv utan "HD")

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HIttade en väldigt billig LCD 37 alt. 40 tum av märket Video7, men det verkar inte som om det finns någon möjlighet att få se den uppställd någonstans, vilket vore skönt så att man kunde kolla den lite först. Hittade dom på komplett.se

 

/hedde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plasma har så många nackdelar, så...

(inbränning, hög strömförbrukning bara för att nämna två..)

 

Jag har haft en 42 tums plasma (LG) i snart ett år och inbränning är svårt att få. Jag har haft en kanal med dess (ljusa) logga i högra hörnet på i uppåt tio timmar i sträck utan att märka nåt. Inbränning är numera en vandringmyt och hör historien till, det var väl så på dom första apparaterna för några år sen, men utvecklingen går nog framåt även på TV-fronten ;)

Strömförbrukningen kan jag inte säga så mycket om eftersom jag inte mätt den, men det är inget som har gett nåt dramatiskt utslag på elräkningen i alla fall.

 

Finns det flera nackdelar än dom två jag inte märkt?

 

[inlägget ändrat 2006-06-09 07:36:26 av flemens]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, köper man en platt skärm ska den vara så bra som möjligt. Med hög upplösning kan man förhoppningsvis även koppla datorn till den med god bild som resultat.

 

Det jag i viss mån försöker dämpa är förhoppningen om en så mycket bättre bild bara för att man uppgraderar från en vanlig CRT på kanske 28"-32" till en LCD/plasma på 32"-36".

 

En bra CRT är klart i klass, om nu inte mycket bättre, med LCD/plasma vad gäller en normal TV-bild, även digitalt mottagen signal (dvs via digitalbox).

 

Fast - det är klart - hur många butiker har idag bra CRT-apparater inne. Platta apparater är det enda man ser i de flesta butikerna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Andrasortering" säljs som "nonam3"..

(Limited Label, Andersson och liknande)

 

Är du säker på det, jag har hört att t.ex. på mellandagsrean så kör dom en lägre kvalitétsklass, även de kända märkena

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Nä, du måste kolla "varunumrena".. Dvs. att det verkligen är (exempelvis) en Philips xxxx.xxx som säljs och inte en Philips xxxx.xxy..

 

-Väljer du däremot "LimitedLabel" eller liknande, får du vad du betalar för..

(lågt pris = låg kvalitet)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

"Video7" låter exakt som ett lågprismärke.. Spara några månader till, och köp en "märkestv"..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flemens:

Vänd på TV:n och kolla på "typskylten" hur många watt den drar.. Antagligen runt 400-500 watt eller liknande.

 

När det gäller "inbränning" på plasma; "nyare" plasma-tv har ett "visst" skydd mot inbränning, men rent "fysiskt" ger teknologin ändå inbränning. Betydligt mer inbränning än gamla "CRT". (Och då utvecklades det ändå skärmsläckare etc. för CRT!) [dataskärmar, men principen är den samma]

 

Plasma är, anser jag, bara en "parantes" i utvecklingen av skärmar..

(Hög energiförbrukning, "brända" bilder etc.)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, du kanske har rätt, jag kollade inställningarna på min plasma och såg att den var inställd på ett slags skydd för inbränning, dvs bilden hoppar till i sidled nån halv sekund varje 10 minuter eller kvart och den hindrar alltså inbränningen tydligen. Jag reagerade nog med ryggmärgen för att rättfärdiga för mig själv dom 20k jag lagt ut :)

 

Men om denna skulle paja, så blir det svårt att gå tillbaka till microformatet 32 tum dock. När jag kollar på TV hos nån kompis och deras 28-32 tummare så brukar jag famla efter en teaterkikare :)

 

 

Nåja, oled är väl nästa steg där alla dom problemen inte finns, om jag förstått det rätt. Men det lär väl dröja innan det finns minst 42 tummare oled för konsumenter, när dom väl kommer så är det nog dags och pensionera min plasma i ändåså. :)

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-11 07:11:08 av flemens]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...