Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lilla Mindy

Bra digitalkamera??? kanske Canon Digital IXUS 55

Rekommendera Poster

Lilla Mindy

Någon som har en Canon Digital IXUS 55 digitalkamera? Funderar på att köpa den.

Just nu så har jag Pentax Optio 50, min första digitalkamera, har haft den i lite mer än ett halvår, men nu funderar jag på en ny bättre, jag är gravid, och vill ha en riktigt bra kamera tills när bebisen kommer.

Någon som vet något om Canon IXUS 55? Undrar över några saker.

Tas kortet direkt efter man tryckt på knappen?

(den som jag har nu dröjer 1 sekund innan kortet tas)

Blir det bra bilder om man rör sig lite?

(den jag har nu måste man hålla kameran blixtstilla för att bilderna inte ska bli suddiga, och personen man tar på måste med stå helt stilla, lite jobbigt att få naturliga bilder då)

Jag söker en ny digitalkamera, har ni något förslag prisklass ca. 2000-3000kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thomas Tydal

Alla kameror fungerar så att de - och motivet - måste vara blickstilla när bilden tas om bilden ska kunna bli perfekt. Men det finns saker man kan göra för att få bättre bilder. Det som det hänger på är hur lång tid det tar för bilden att tas. Ju längre tid det tar för kameran desto större risk att du inte kommer att kunna hålla kameran blickstilla hela tiden.

Så, vad är det då som avgör hur snabb kameran är på att ta bilden? Ja, till viss del är det ju kamerans kvalitet, men inte enbart faktiskt, utan den stora biten vad du tar kort på och kamerans inställningar.

Tiden det tar kallas för slutartid och den är beroende av hur mycket ljus det finns. Ju mer ljus, desto snabbare tas bilden.

Är du inomhus och ska ta en bild på hyfsat nära håll kan du använda blixt eller så kan du antingen flytta motivet till ett ställe med mer ljus - antingen ljus utifrån eller lampor, eller så flyttar du helt enkelt fler lampor till motivet.

På kameran finns en inställning som heter ISO. Den avgör hur ljuskänslig kameran är. Ju högre ISO-tal desto ljuskänsligare. Och ju ljuskänsligare desto mindre ljus behövs. Men samtidigt blir kvaliteten på bilden sämre. Den innehåller mer "brus". Men lite brus kan ju vara bättre än en suddig bild.

Pentax-kameran du har klarar max ISO 200. Ixus 55 klarar max ISO 400 och Ixus 60 klarar ISO 800. (Som en parentes kan jag nämna att kameran jag har klarar ISO 3200, så det här är en fråga om kvalitet och pris på kameran.)

Slutligen finns det även en annan faktor som påverkar hur mycket ljus kameran tar in. Det kallas för bländartalet och med det menas storleken på kamerans ljusöppning (bländaren). Tar du kort utomhus i dagsljus finns det så mycket ljus att även den kortaste tid som kameran kan ta bilden på är för lång, det hinner komma in för mycket ljus. Därför minskas ljusöppningen automatiskt så att mindre ljus kommer in.

När du tar bilder där det inte är fullt dagsljus så kan det därför vara bra att välja så stor ljusöppning (bländare) som möjligt så det går snabbare att ta bilden. Kameran borde sköta detta automatiskt, men om du använder zoomen så minskar den maximala ljusöppningen. Därför är det bättre att du går närmare motivet i stället för att zooma.

Ett generellt tips förresten när du tar bilder. Tryck ner avtryckaren försiktigt och släpp inte upp den förrän du ser att bilden är tagen. Det är annars lätt hänt att man råkar trycka/stöta till kameran lite när man trycker ner och släpper, och det är ju just då den tar bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...