Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelning!!


Nenna80

Rekommendera Poster

Om jag spelar in på min digitalbox, och sedan lägger över det till min dator så folk kan ladda av mig. Är det egentligen olagligt då?

 

Eller om jag spela in musik från radio som sänds över internet och lägger den musiken på min mp3 spelare?

 

Det är ju inte förbjudet att spela in från tv:en och sedan att folk lånar det jag har spelat in! Jag betalar ju för TV-avgift!

 

Om jag har en CD-skiva som jag köp, som jag omvandla till mp3 för att kunna lyssna på den i mp3 spelarn, det är väl heller inte olagligt?

 

Jag tror det finns många kryphål som lagen inte täcker!

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Om jag spelar in på min digitalbox, och sedan lägger över det till min dator så folk kan ladda av mig. Är det egentligen olagligt då?

Ja, om det du spelar in är upphovsrättsskyddat, vilket förmodligen det mesta du kan spela in från tv-sändningar är.

 

Eller om jag spela in musik från radio som sänds över internet och lägger den musiken på min mp3 spelare?

Här är jag väldigt osäker på vad som gäller

 

Det är ju inte förbjudet att spela in från tv:en och sedan att folk lånar det jag har spelat in! Jag betalar ju för TV-avgift!

Men du får inte spela upp det publikt, eller masskopiera inspelningen och dela ut publikt.

 

Om jag har en CD-skiva som jag köp, som jag omvandla till mp3 för att kunna lyssna på den i mp3 spelarn, det är väl heller inte olagligt?

Nä, men skivbolagen gör allt de kan för att göra det omöjligt för dig. Upp till kamp mot CRM och kopieringsskydd

 

!

Jag tror det finns många kryphål som lagen inte täcker!

Självklart, den är ju skriven av idioter som knappt vet vad det är de lagstiftar om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det är inte lätt det här med upphovsrättslagen, men jag ska försöka reda ut det. Lagen ställer två krav för att det ska vara lagligt för dig att göra en kopia utan tillstånd:

 

1. Exemplaret måste vara publicerat/framställt med upphovsmannens samtycke.

2. Exemplaret får inte vara kopieringsskyddat.

 

 

Den här kopian får bara användas för ditt privata bruk, dvs för dig och dina närmsta vänner.

 

 

> Om jag spelar in på min digitalbox, och sedan lägger över det till

> min dator så folk kan ladda av mig. Är det egentligen olagligt då?

 

Att spela in det på datorn är tillåtet enligt punkt ett eftersom tv sänder med upphovsmännens tillstånd. Än så länge använder inte tv kopieringsskydd, men när/om de börjar med det blir det alltså att spela in från tv:n.

 

Om "folk" bara är dina närmsta vänner är det lagligt. Om det är ett större antal, t.ex. Internets befolkning, så är det otillåten publicering och olagligt.

 

 

> Det är ju inte förbjudet att spela in från tv:en

 

Än så länge är det tillåtet att spela in från tv, men Bodström & Co. håller på att lagstifta bort det.

 

 

> Jag betalar ju för TV-avgift!

 

Det du betalar för är innehav av en analog tv-mottagare.

 

 

> Om jag har en CD-skiva som jag köp, som jag omvandla till mp3

> för att kunna lyssna på den i mp3 spelarn, det är väl heller inte olagligt?

 

Det är inte olagligt enligt punkt ett, men det kan vara olagligt enligt punkt två. Det finns skivor som har kopieringsskydd. Är det en sådan du har råkat köpa så är det olagligt!

 

 

> Jag tror det finns många kryphål som lagen inte täcker!

 

Nej, det gör det inte. Lagen gör tvärtom det mesta olagligt, så även fullt laglig och tillåten användning blir olaglig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Juridik.

 

Vänligen ägna några sekunder extra åt val av kanal nästa gång du skapar en tråd - på så sätt får vi moderatorer mindre arbet och det blir mer ordning på forumet.

 

[sH] - moderator för Öppet forum

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...