Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räkna ut antal liter


roger_malmö

Rekommendera Poster

roger_malmö

behöver hjälp med att räkna ut hur många liter vatten som går i min lilla pool som är 3.60m i omkrets och är 75 cm djup .

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Volymen för en cylinder är tvärsnittsarean gånger höjden.

 

Tvärsnittsarean är pi*r^2.

Omkretsen är pi*r*2.

 

pi*r*2 = 3,6

pi*r = 1,8

r = 1,8 / pi

r = 0,57 meter

 

Tvärsnittsarean = pi*0,57^2

Tvärsnittsarean = 1,03 m^2

 

Volymen = 1,03 * 0,75

Volymen = 0,77 m^3

 

770 liter.

 

Med reservation för att det var ett tag sen. Och jag antog att poolen är rund.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Inte tillräcklig information. Vilken form har polen? -Enbart omkrets räcker aldrig för att räkna ut volym eller area. Är polen helt "fyrkantig", kvadratisk, vilket pooler sällan är, blir volymen: 0,9x0,9x0,75 = 607,5 liter vatten.

 

Är det en sådan där cirkelrund pool, så är volymen istället cirka 1,04x0,75= 780 liter vatten.

 

Är poolen rektangulär så innehåller den färre liter vatten än en helt kvadratisk, alltså under 607 liter.

 

(Naturens mest "effektiva form" där minst yta ger mest volym är sfären. Är vi kubistiska sä är "kvadraten i kvadrat" mest "ekonomisk"/"effektiv".

Alla andra former är "sämre" på ekonomin "mest volym för minst yta".

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Slarvigt av mig , den är rund och mäter 360cm på alla håll och är som sagt 75 cm djup.

 

Mitt badkar som är ett standard rymmer 150 liter att poolen bara skulle rymma 5 ggr så mycket känns konstigt då fyller jag upp badet på max 10 min medan det tog 4 timmar att fylla poolen

Men jag kan självklart vara ute och cykla

 

[inlägget ändrat 2006-06-07 16:55:10 av roger_malmö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Ja, då är den runt 770-780 liter, beroende på hur man avrundar när man räknar. Gäller det att "skaffa vatten", så säger vi att poolen är på 800 liter, så "skaffar du inte förlite..". 0,8 kubikmeter.

 

Med de vattenpriser jag betalar för (kall-) vatten, blir det knappt 20 spänn. (ja, en del under. Runt 15:- egentligen, men då ska man egentligen plussa på med de "fasta årsavgifterna dividerat med årsförbrukningen", så runt 20:- för en pool full..)

 

Edit: En trädgårdsslang man fyller poolen med har inte bråkdelen av kapaciteten (liter per minut) som en "vattenkran" som fyller ett badkar.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-06-07 16:57:26 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Tack för tipset men jag hade rast eller var sjuk när dom andra lärde sig att räkna volymer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slarvigt av mig , den är rund och mäter 360cm på alla håll och är som sagt 75 cm djup.

 

Det låter som att det är diametern som är 3,6m och inte omkretsen.

(En omkrets på 3,6m ger en diameter på 1,1m - inte mycket till pool ... )

 

Volymen V är då:

 

V = pi*(d/2)^2*h = pi*(3,6m/2)^2*0,75m = 7,63m^3

 

dvs, en drygt 7600 liter.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Matematik.

 

Vänligen ägna några sekunder extra åt val av kanal nästa gång du skapar en tråd - på så sätt får vi moderatorer mindre arbet och det blir mer ordning på forumet.

 

[sH] - moderator för Öppet forum

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

Du har rätt Johan , slarv och okunskap av mig igen det är diametern och inget annat får skylla på en osedvanligt sunkig dag på jobbet.Tack till er andra också som försökt att hjälpa mig med de felaktiga uppgifterna jag lämnade.

Sorry och skäms på mig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen!

 

Under min Chalmers-tid blev vi itutade att alltid göra rimlighetsbedömingar av våra beräkningar. Ett svar med fel dimension eller orimligt värde som inte kommenterades ("Jag inser att det är fel någonstans, men hinner inte titta på det nu.") renderade noll poäng, även om det bara berodde på ett litet slarvfel.

 

Vanan att kritiskt granska presenterade resultat är användbar även i verkliga livet. Inte minst att aldrig lita blint på datorer, som faktiskt kan ha fel ibland!

 

/Johan

 

[inlägget ändrat 2006-06-08 08:19:44 av Pejo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket klokt sagt!

 

Det du säger om datorer gäller också i oerhört hög grad det man läser "på nätet".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Nåja; Pejo:

Givetvis ska man alltid göra en "rimlighetsbedömning" i allt, hör förresten inte "Chalmers" till, utan högstadiematten/fysiken till..

 

En pool på 3,6 meter i omkrets är inte "orimligt", åtminstone inte så att "varningsklockorna för orimlighet" börjar ringa i skallen... :)

 

Jag gör en liten jämförelse: "Min bil behöver ny olja: Ska jag hälla i 2 liter eller 5 liter? Omkretsen på cylindrarna är 18 centimeter"..

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Vilken diameter är det på kanalen? -Så vi kan "räkna ut" volymen..

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var absolut inte meningen att klanka ned på era alldeles korrekta uträkningar, men en badtunna med diametern 1m skulle i alla fall aldrig jag kalla en pool. :)

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...