Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra inspelningsbar dvd med hd som kan redigera?


vinterstorm

Rekommendera Poster

vinterstorm

vad har ni för tips på inspelningsbar dvd med hårddisk där man kan göra enklare redigering, alltså klippa bort reklam ex i saker man spelat in på tv? Samt enklare redigering från dvkamera.

 

Ska helst vara med 160 gb hd, hdmi-utgång, firewireutgång, ta divx, samt kunna läsa de vanligaste formaten r-, r+, rw-,rw+?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LG 7800H uppfyller alla villkor (jag antar att du menar firewireINgång?).

 

Den tar dessutom Xvid men det kanske alla "DivX-spelare" gör.

 

Vad gäller redigering kan man splitta klipp och slå ihop klipp vilket gör att man kan arrangera om scener, även i färdiga filmer om man så vill. Man kan också trimma bort reklam.

 

När man kopplar in dn DV-kamera kan man styra både den och LG:n med LG:ns fjärrkontroll. Play/stop/snabbspolning/stillbild styr dv-kameran och inspelning styr LG:n. Mycket smidigt.

 

[Edit]7800H är väl snart ett gammal så det kanske finns nån nyare modell. Vi har själva en 7800 utan H så därför skriver jag om den.

 

[inlägget ändrat 2006-06-07 08:45:18 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinterstorm

Hej, tack för ditt svar. Den uppfyllde nog allt, utom hdmi-ingången. Verkar inte finnas om jag läser specifikationerna på den rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinterstorm

Ok, nu är jag lost :-) Vad menas nu då med UT eller IN? Trodde det fanns ett uttag, ett alternativ. Vad är skillnaden på UT och IN? Vi vill ju kunna koppla en HD-tv till den sen när man köpt det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgång = apparaten (LG:n) skickar en signal ut till någon annan apparat.

 

Ingång = LG:n tar emot en signal från någon annan apparat.

 

Alltså kopplar man sin DV-kamera till en firewireingång men TV till HDMI-utgång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Jovisst, men jag menade "hårddiskinspelare". MPAA eller liknande organisation har väl antagligen lobbat för att "hårddiskinspelare" ska sakna "digitalvideo-ut". (För att hindra kopiering).

 

Hårddiskinspelare är alltså en apparat "bredvid TV:n" som liknar en DVD-spelare, men som man också kan "spela in på". Ersätter VHS-videon ungefär.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Att ha firewire-utgång på en hårddiskinspelare är nog ingen större ide eftersom filmen ligger där kodad som MPEG2 (valigtvis) och inte som DV-video.

 

Det man kan göra är att bränna filmerna på DVD och sedan läsa in dem i datorn. Ett extra steg iofs men det blir en digital kopia till slut i alla fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. gränssnittet "firewire" har inget att göra med vilket format filerna har som ska överföras. Jämför gärna med externa hårddiskar (etc.) du kopplar med firewire till din dator, överföringsprotokollet bryr sig inte om innehållet.

 

Anledningen till att "hårddiskinspelare"/"DVD-inspelare" inte har firewire ut, är att filmindustrin är dö-rädd för att folk ska börja kopiera digitalt *utan dator*. Med digital in OCH out på konsumentelektronik, kan folk göra "perfekta kopior" utan dator. Observera: UTAN DATOR. Ytterligare en spik i kistan (om än ganska obetydlig) för dagens mediaindustri, som redan är på lerfötter..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet mycket väl vad firewire är men ett förtydligande skadar ju aldrig. :)

 

Men det sista stycket förstår jag inte. Det går ju redan idag att göra digitala kopior genom att bränna saker till dvd? Ska man inte använda en dator tycker då jag att det är betydligt enklare att kopiera via skivor än via sladd. Var ska man stoppa in andra ändan av sladden?

 

Enda gången en nätverksutgång skulle vara riktigt intressant är ju just när man kopplar den till en dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, DVD kan kopieras digitalt. TV-program kan spelas in digitalt, etc..

 

MEN:

MPAA ställde som krav att "DVD/hårdiskinspelare" ("lösa") inte ska klara av att kopiera digitalt "mellan varandra", därför saknar "konsumenthårdiskinspelare" firewire-ut.

 

Skit samma att man kan göra det med dator..

(MPAA:s "kyskhetsbälte" är inte heltäckande!)

 

kyskhetsbälte av mer "medeltida sort" än MPAAs:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyskhetsb%C3%A4lte

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, jag förstår fortfarande inte vitsen med det. Vem har flera hårddiskinspelare hemma? Inte vi i alla fall. Däremot går det bra att göra digitala kopior till DVD vilket känns som oerhört mycket mer praktiskt.

 

Hur vanligt är det egentligen att man har flera hårddiskinspelare hemma som man skulle kunna koppla ihop? Och även om man hade det, vad är vitsen? Man vill väl ändå ha det på en skiva i slutändan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Man vill väl ändå ha det på en skiva i slutändan.

 

Vill man? Varför det? Jag använder bara skivor som ett tillfälligt transportmedium när det inte går att ta över nätverket.

 

WLAN i hårddiskinspelaren vore väl nåt. Tänk vad smidigt om alla elektroniska prylar kunde snacka med varandra och man inte skulle behöva en massa skivor och sladdar emellan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min bekantskapskrets är det bara vi som har hårddiskinspelare så att kopiera den vägen funkar ju inte alls. Och även om "alla" hade såna spelare skulle ju själva apparaterna behöva förflyttas om man vill kopiera något. Alla har däremot dvdspelare och en liten skiva är ju inte så svår att ta med sig.

 

En annan dum sak med den vi har är att disken är så hemskt liten, bara 160GB. Hälften går åt för vardagsgrejor (spela in program för att kolla på senare o s v). De 80GB som är kvar räcker inte till många filmer.

 

Men om vi lämnar nutiden och blickar framåt - visst vore det bra! Men största fördelen med det tycer jag fortfarande skulle vara att koppla den till datorn. Vilken annan apparat skulle ha nytta av att ha tillgång till filmer? Tvättmaskinen? Brödrosten? OK, det var inte allvarligt menat. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lizardkng:

Det blir antagligen "fler och fler" hårddiskinspelare hemma hos folk. Ungefär som det var "en gång i tiden" med VHS, och som det några år är med datorer.. Därför är de (MPAA) rädda för hårddiskinspelare med "digital out".. Att man sedan kan ta DVD-skivan man bränt på hårddiskinspelaren till datorn, och där kopiera, anses "inte lika farligt".

 

Jag retar mig lite på att "hårddiskinspelare för video" inte klarar att bränna rena CDR.. Kanske en annan "förening" som har stoppat detta, så vi måste ha flera apparater på hyllan?

 

(den andra föreningen heter RIAA, eller om man så vill IFPI)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 80GB hårddiskinspelare. Jag spelar in i SP (motsvarar 120 minuter på en DVD+R) eller i SPP, som motsvarar 150 minuter.

 

(Dessa två lägen klarar "alla fälten i testbilden", ger "proffsbild")

 

För "mindre krävande program", typ tv-serier, nyhetsprogram och liknande, kör jag i EP respektive LP-läge. LP-läge innebär en bildkvalitet som "de flesta" inte kan se skillnad mot originalet. EP-läge motsvarar "super-vhs". Ochså det ett "bra läge" för en del program.

 

80GB räcker för mitt fall i cirka 3 veckor innan jag behöver börja radera, alternativt spara. (Program man spelat in för att "titta på" dagen efteråt etc, raderar man ju bara när det är sett)

 

Filmer/program man vill spara, bränner man på DVD!

(4 kronor/styck om man köper från Tyskland)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst blir det fler och fler, hårddiskinspelare är, tycker jag, en av dessa riktigt bra prylar som dykt upp.

 

Dock tror jag att direktkopiering mellan hårddiskinspelare skulle vara en rätt marginell företeelse om det nu var möjligt. Man måste ju ha flera apparater på samma ställe för att det ska kunna ske.

 

Nej, som jag skrev tidigare, nåt som däremot skulle vara intressant är ett vanligt nätverksuttag för att koppla in den på ens LAN hemma tillsammans med datorer och eventuellt annat.

 

Kopiorna på det man spelat in är ju dessutom inte alls samma som orginalet (bortsett från digitalboxar med HD). Själv tror jag inte på att det är p g a rädsla för kopiering som denna utgång saknas men det är ju vad jag tror. Att bära omkring på boxarna kommer nog inte att hända alltför ofta.

 

Men som sagt, klämmer man dit ett vanlig nätverksuttag så.....

 

(jag vet att t ex firewire kan användas för nätverk men med "digital out" gissar jag att du menar en digital utgång för bild/ljud, d v s INTE nätverkstrafik)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, "kopiorna" från digitalboxar till hårddiskinspelare är "hur bra som helst". Jag ser inte skillnad, åtminstone.. (Kanske har jag "för bra grejer"?)

 

Om nu "firewire ut" gör att "hollywood" blir skraja, vad tror du ett nätverksuttag skulle göra? -Antagligen blir hollywooddirektörerna som barn igen (deras miljondollarkostnader för psykologhjälp helt bortkastade) och börjar kissa i sängen igen.. [om de inte gör det redan]

 

För övrigt finns det redan hårddiskinspelare, med satellitmottagare/DVB-mottagare med LAN. Danskt märke, glömt av namnet tyvärr..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, "kiss" var ju det danska märket jag nämnde, men ej kom ihåg namnet på!

 

Men de "stora" tillverkarna lyder fortfarande (vågar kanske inte annat?) MPAA/RIAAs regler om det jag skrev tidigare.

 

Och visst: Kopiera kan man alltid göra på datorn!!

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Kiss är danskt, men grejorna tillverkas i Kina/Asien..

(På samma sätt som Ericsson är "svenskt)..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...