Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ESI Juli@ - inget ljud - loopning??


bengt11

Rekommendera Poster

Har haft ett inbyggt ljudkort, Realtek AC97, men med mycket bakgrundsbrus, missljud när man rör musen, öppnar fönster etc.

 

Köpte därför ett ESI Juli@ ljudkort (från Thomann i Tyskland). Men jag får inget ljud när jag väljer detta kort. Allt är rätt installerat och allt ser bra ut i enhetshanteraren. Även om jag avinstallerar Realtek så får jag inget ljud.

 

I ett medföljande program (Tracktion) fick jag ett meddelande om att kolla någon loopning från mitt ljudkort (är inte framför min egen dator just nu, så jag kommer inte ihåg exakt vad det stod).

 

Kör XP, bra med RAM och hårddiskar.

 

Bengt Stenström

073-6945445

 

[inlägget ändrat 2006-06-05 15:02:04 av bengt11]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska fungera om du inaktiverar AC97-kortet i BIOS.

 

"onboard audio" skall vara "Disabled" typ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit inne i BIOS och valt "Disabled" för AC-kortet. Fortfarande inget ljud. Nästa steg? Juli@-kortet dyker upp överallt på datorn, det går alltså att ställa in det, men inget ljud hörs, bara brum och sus när man rör musen etc.

I Kontrollpanelen/Ljud syns inte Realtek AC97 (det inbyggda kortet) som alternativ längre. Inga konflikter med IRQ eller något sådant. Har bytt PCI-plats, hjälpte inte heller.

 

[inlägget ändrat 2006-06-08 15:00:50 av bengt11]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört exakt samma konfig som dig utan problem. Skall dock erkännas att jag fick en del gråa strån innan jag fick det att funka.

 

Har du installerat de senaste drivisarna för Juli@ Installationen är tyvärr inte intuitiv. För pengarna så har du köpt marknadens bästa ljudkort tycker jag (och en ganska stor del av pressen inkl IDG).

 

Bara för att minska förvirringen så tycker jag att du skall börja med att stänga av ditt Realtek AC97, du kan slå på det senare och köra båda.

 

Tillsvidare så glömmer du "Tracktion" som bara krånglar till det under installationen.

 

Får du det inte att funka så fråga gärna på, det går även bra att maila mig (ett undantag).

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från ditt inlägg i en annan tråd:

 

Tack till er som svarat - kan det kanske vara högtalarna? Såg just att högtalarna måste vara "Active speakers or speakers with powered amplifier". Kan detta vara problemet? Hur vet man vilka högtalare som "håller måttet"?

 

Du måste ha antingen en förstärkare eller aktiva högtalare (högtalare med inbyggd förstärkare). Jag rekommenderar ett par aktiva studiomonitorer i klassen 2500-5000 (det gör ju inget om du köper ännu bättre :)). Tycker du att det är för dyrt så tänk på att det finns en stor begagnatmarknad.

 

Du kan ju dela ditt kort och vända ena delen så att du kan köra obalanserat (vanliga RCA kontakter som man använder på vanliga stereoaggregat) eller balanserat.

 

Det är i balanserat läge som kortet verkligen briljerar men då krävs så klart att förstärkaren eller de aktiva högtalarna kan ta hand om en balanserad signal. Det du vinner är en väldigt låg brusnivå.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen. Tack för svaret! Detta måste vara problemet, fel högtalare alltså. Dags att shoppa... ;-)

 

/B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...