Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olympus Mju!


sbg

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Olympus Mju till min chef som jag testar.

Men bilderna blir korniga hur jag än gör.

Är det någon som har samma kamera som har

upplevt det också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till Digitalkameror.

 

Vänligen ägna några sekunder extra åt val av kanal nästa gång du skapar en tråd - på så sätt får vi moderatorer mindre arbet och det blir mer ordning på forumet.

 

[sH] - moderator för Öppet forum

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske du försöker ta utan blixt när det inte finns tillräckligt med ljus?

 

Kanske du råkat ställa in ett högt ISO-tal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ett gäng olika Mjus, vilken har du?

Jag kan inte påstå att jag upplevt de bilder som min sambo (och blivande fru) tar med sin som korniga (tvärt om, den ger överlag ifrån sig mycket bättre bilder än jag vågade hoppas när jag köpte den till henne).

Kan det vara att du kör med fel motiv-program?

 

Jag kan kanske hinna svara på ett eventuellt svar imorgon, om inte så får du hoppas på svar från någon annan för på lördag är det bröllop även för min del och därefter följer några veckor resande (och det börjar bli lite ont om tid till annat än just bröllopet nu :-).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mju 700 är det.

 

Jag har tagit kort i olika miljöer.

Både med auto och manuella inställningar.

Blir bara skit.

 

Tog samma kort med Mju som en SE W800i.

Gissa vilken som tog bäst kort?

 

Just det, mobilen.

 

Jag har två st Mju 700 så det är inte något fabriksfel.

Jag skickar tillbaka dem nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mju 700 är väl en 7MPixelkamera? Vilken telefon har du som tar såna bilder? ;)

 

Det vore intressant att se exempel på det som du tycker är så dåligt. Jag vill inte verka taskig men det känns rätt klart att det antingen är fel på kameran eller att det beror på handhavandefel eller misstag vid jämförelse - så hemskt dålig kameramodell har jag mycket svårt att tro att Olympus skulle släppa att en mobilkamera tar bättre bilder. Om det nu ens finns nån mobilkamera i Sverige som tar 7MPixelbilder?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det här med pixlar spelar inte någon roll längre.

Har man en 2 megapixel kamera kommer man långt.

Om man inte ska skriva ut 70x100 cm affischer.

 

Men skit samma.

Jag tycker ändå att en kamera anno 2006 ska kunna

ha så bra grund inställningar att du ska kunna

ta upp kameran och fota utan att göra mass inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det här med pixlar spelar inte någon roll längre.

 

Oj! Lite OT för den här tråden men detta håller jag definitivt inte med om. Och nej, jag skriver sällan ut bilder och gör jag det är det definitivt inga stora affisher.

 

Jag tycker ändå att en kamera anno 2006 ska kunna

ha så bra grund inställningar att du ska kunna

ta upp kameran och fota utan att göra mass inställningar.

 

Absolut. Andra säger att den ger mycket bra bilder det är därför jag misstänker att det antingen är fel på de exemplar du har eller att det är något i handhavandet som blivit fel. Det skulle i alla fall vara intressant att se hur det ser ut när du tycker att mobilkameran ger bättre bilder.

 

Ta det inte fel nu, jag försöker bara förstå vad som blivit fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag jobbar på ett tryckeri och använder kameran

till trycksaker så är jag ganska kräsen.

 

Men jag tycker inte kameran duger till något.

 

Vi har en fyra år gammal kamera som är mycket bättre.

 

Jag bifogar en bild som jag har tagit med den högsta

upplösningen med Mju.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mejlar dig lite bilder vi har tagit med kameran

och med den högsta upplösningen.

 

Den mörka bilden är tagen med motiv.

Som kameran rekommenderade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick bara ensitx-fil (nåt macformat väl?), svarade på mailet att vanliga bildfiler är bättre men sen har jag inte hört nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande inget.

 

Du kan väl lägga upp enskilda bilder på samma ställe där du la upp sitx-filen? Kanske du inte får skicka så stora bilagor?

[inlägget ändrat 2006-06-28 02:33:28 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ändå att en kamera anno 2006 ska kunna

ha så bra grund inställningar att du ska kunna

ta upp kameran och fota utan att göra mass inställningar.

Ursäkta sent återinhopp i tråden men min frus Mju600 har nu varit kompaktkameran som kompletterat mina systemkameror på vår bröllopsresa och även om det inte är exakt samma modell utan modellen innan (och därför inte helt jämförbar) så är den enda svaghet jag noterat efter ca 500 bilder under två veckor att AUTO-iso verkar hålla sig (har inte kollat) mellan 64 och 200 vilket gör att man ibland vill ställa upp den till ISO400 vid inomhusbilder.

Dessutom tycker jag att det är lite synt att den saknar en vanlig sökare eftersom det ibland kan vara svårt att se displayen i direkt solljus uppifrån.

 

Men dålig bildkvalitet ger den verkligen inte ifrån sig på något av programmen eller P-läget. Det vore intressant att se en "dålig" bild bara för att studera EXIF-infon och se vad det är för parametrar den använt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag ser det :)

 

Men de här bilderna är väldigt hårt komprimerade (runt 45KB styck), det finns ingen chans i världen att det kan bli speciellt bra då.

 

Men ändå...

 

"Ericsson" är tagen utomhus i bra ljus, de blir rätt bra, i alla fall från min K750 och det är väl samma kamera som i din lur?

 

"Olympus" är tagen inomhus med blixt och jag ser inget speciellt fel med den. På vilket sätt tycker du den är dålig? Exponeringen kan se konstig ut men tänk på att blixten på en kompaktkamera har en räckvidd på 2-3 meter, inte mer.

 

"+Olympus" är tagen med endast ett stearinljus som belysning. För att det ska fungera måste slutartiden vara lång, flera sekunder kanske och då måste kameran stå på stativ för att bilden ska bli skarp. Dessutom är vitbalancen helt fel, det borde kanske kameran ha fixat bättre. Det är emmelertid rätt enkelt att fixa i efterhand om bilden är av bra kvalitet i övrigt. Kanske bilden är grynig? Det syns i alla fall inte på denna lilla bild.

 

"++Olympus", blixtbild inomhus. Jag ser inget speciellt att anmärka på i den?

 

För min del kan du gärna maila orginalbilderna, det ska inte vara nåt problem storleksmässigt för min del i alla fall.

 

[inlägget ändrat 2006-06-29 11:12:18 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...