Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två nätverkskort


Gäst EmilStenberg

Rekommendera Poster

Gäst EmilStenberg

Hej!

 

Jag har två nätverkskort på min dator, en ethernet som jag får in internet med från mitt modem och en trådlös PCI adapter.

Jag vill kunna dela bredbandsuppkopplingen med det trådlösa kortet till mina andra datorer.

Jag har testat med Windows Xp's guide "Konfigurera hemnätverk" men har inte fått det att funka.

Finns det något annat program som man kan ladda ner och som kan hjälpa mig?

 

Sammanfattning:

Internet kommer in till mitt Ethernet kort i "dator 1".

I "dator 1" sitter det även en trådlöst pci adapter som jag vill ska dela med sig av uppkopplingen jag får in genom ethernet kortet i "dator 1" till "dator 2".

Man skulle kunna säga att jag skulle vilja använda "dator 1" som en trådlös routher.

 

Tack å hej!

 

 

[bild bifogad 2006-06-05 13:53:01 av Emil Stenberg]

[inlägget ändrat 2006-06-05 14:00:05 av Emil Stenberg]

838595_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlösa nätverkskort ska inte komminucera direkt mellan varandra utan bara via en router eller liknande. Precis som två mobiltelefoner inte kan ringa varandra direkt utan bara komminucerar via en sändare.

 

Se bifogad bild.

 

Om Dator 1 och Dator 2 är kopplade till samma nätverk så ska det dock inte vara något problem att använda Dator 1 som router. Routern (Netgear på bilden) används då bara som en trådlös switch och DHCP-servern bör inaktiveras så vitt jag förstår. Men då är de ju bättre att koppla Netgear-routern direkt till internet som vanligt.

 

[inlägget ändrat 2006-06-05 19:05:10 av softstate]

838680_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...