Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Life will find a way


softstate

Rekommendera Poster

Hela piraterigrejen är en del i en naturlig process och ett led i demokratin. Lösningen är att hitta ett nytt sätt att reglera media-industrin som bättre gynnar folket.

 

Folket accepterar inte att en liter vodka kostar ett par hundra kronor i butiken när man vet att innehållet kostar några enkronor att tillverka. Inte heller vill man köpa en CD-kopia för 189 kr när den kostar drygt 1 krona att kopiera.

 

Alla vill ha regler och lagar som styr folket till att göra det som gynnar folket. Man får t.ex. inte stjäla och man ska betala skatt. Men om däremot reglerna används för att gynna fåtalet på bekostnad av folket så kommer folket reagera. Om inte de styrande lyssnar så uppstår snart ett sätt varpå folket kan spontant ta tillbaka makten.

 

I en demokrati bestämmer folket direkt eller indirekt över lagarna men ibland kan beslutsfattare tro att de vet bättre. Kanske har de rätt ibland men folket kräver ändå att makten är deras. Folket har kanske fel men om vi vill ha demokrati så måste folkets vilja accepteras. Annars trotsar folket beslutsfattarnas beslut. Frågan är hur långt denna process ska behöva gå innan regeringarna försöker gå till roten med problemet och på något sätt försöka avreglera media-monopolen.

 

Musik kostar allt för mycket att köpa, särskilt som marknadsföringen vänder sig till barn och ungdomar. Detta gynnar bara enskilda skivbolag som i princip kan göra vem som helst (läs Ledin) till stjärna bara genom marknadsföring. Sedan finns det naturligtvis naturbegåvningar (läs Elias feat. Frans).

 

I Ukraina vann Viktor Yushchenko valet med 54% av rösterna men fick makten genom att folket olagligt demonstrerade och belägrade regeringsbyggnaden. Militären fick order om att skingra demonstranterna men soldaterna vägrade lyda order och revolutionen var ett faktum. Eller snarare kontrarevoloutionen som återinförde demokratin i Ukraina.

 

Jag delar inte alla Yushchenko:s politiska åsikter men rördes jag till tårar över denna händelse som jag anser vara en av de största händelserna för demokratin i Europa sedan Hitler svalde cyanid i Berlinbunkern 1945.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...