Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låser sig vid installation


JOOO

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har problem med att installera windows på en nybyggd dator. I början av installationen så kommer man ju till "Installationsprogram för Windows XP" där den läser in alla program som ska installeras. Efter detta så blir bilden svart och det blinkar en vit "_" i vänstra övre hörnet i ungefär 1min. Efter detta kommer man vidare där man ska "Tryck ner Retur om du vill installera Windows XP nu". Men där kan jag inte trycka nånting, som om tangentbordet inte fungerade (tangentbordet fungerar i BIOS så det är inte det som är problemet).

 

Att det blir svart sådär är också nånting som inte brukar hända så kanske det är en del av problemet? Har testat olika installationsskivor också, testat olika hårddiskar också.

 

Hjälp välkommnas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första tanke är att du har en SATA disk och ett moderkort med en SATA kontroller som XP saknar inbyggt stöd för. Visserligen så är ditt symptom inte typiskt men jag skulle ändå råda dig att trycka F6 i början av installtionen när XP frågar om du vill installera drivrutiner för SCSI .... osv. Du skall då ha drivrutinen för SATA kontrollern på en diskett. Detta givet att du har en SATA disk.

 

Om det inte är det som är problemet så tycker jag att du skall göra en reset av bios. Det gör du enklast genom att flytta en lite "plastplutt" på moderkortet (kolla i manualen) men du kan även ta ur biosbatteriet en liten stund.

 

[Edit: såg att du redan startat en tråd om dina problem, håll dig till den]

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

[inlägget ändrat 2006-06-05 11:12:44 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...