Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemsida.... HJÄLP!!??


Samba22

Rekommendera Poster

Hej jag har precis gjort klart start sidan på min hesida och Lyckats lägga in lite bilder och Menyer mm..

 

Undrar vad jag skall göra nu... Hur gör jag med undersidor...

 

Om jag till exempel har en länk i meny listan där det som (kontakt) så skall man komma till en ny sida när man klickar där...

 

någon som fattar vad jag menar?

 

Hur skall jag gå till väga ??

 

Tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Om det är Html-sidor så kan länken se ut så här för kontaktsidan:

<a href="kontakt.html">Kontakt</a>

Detta förutsätter att startsidan och kontaktsidan ligger i samma mapp.

Sen kan man justera hur länken ska se ut rent designmässigt med hjälp av CSS-kod.

 

Så du gör en ny sida som heter kontakt.html och skriver länken som ovan i startsidan för att komma till kontaktsidan när man klickar på ordet Kontakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för det :D

 

Har en annan fråga också...

 

Hur många bilder eller hur många Mb kan man ha på en .tk/.se/.com domän???

 

 

Vilken domän skall jag välja om jag har en sida med många bilder??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hur många bilder eller hur många Mb kan man ha på en .tk/.se/.com domän???

Vilken domän skall jag välja om jag har en sida med många bilder??

Detta har inget som helst med domäntillhörighet att göra, utan vilket avtal du har med din ISP/Webbhotell. Vilket har du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lagt upp min sida än..

 

Har du några bra förlslag på vad jag kan ta om jag har mycket bilder

du får gärna skriva med prisförslag också...

 

Men vad menas med isp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men vad menas med isp?

Det företag som levererar internet till dig. Många av dessa erbjuder webbplatsutrymme åt sina kunder. Om inte får man välja ett fristående webbhotell (eller använda en egen webbserver).

 

Bra stabilt webbhotell med bra kundservice är aleborg.se. Se jämförelsepriser av deras olika paket samt hur mycket utrymme de erbjuder här:

http://aleborg.se/default.aspx?id=0.2.1.2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... jag har ett adsl bredband hos telia.. på ett ungefär hur mycket tror du att dom erbjuder??

 

Men om man väljer ett Webbhotel så måste man fortfarande ladda upp sidan med ett ftp pogram å sånt va?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Okej... jag har ett adsl bredband hos telia.. på ett ungefär hur mycket tror du att dom erbjuder??

Inte den blekaste, det står väl i ditt avtal.

 

Men om man väljer ett Webbhotel så måste man fortfarande ladda upp sidan med ett ftp pogram å sånt va?

Ja precis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis lagt in en flytande ram (iframe) på startsidan men problemet är bara att jag inte får in någon text i ramen för så fort jag skriver något så försvinner ramen... Någon som vet vad jag gör för fel eller vet vad jag skall göra??

 

Tack för alla svar som jag fått hitills :D:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra stabilt webbhotell med bra kundservice är aleborg.se. Se jämförelsepriser av deras olika paket samt hur mycket utrymme de erbjuder här:

http://aleborg.se/default.aspx?id=0.2.1.2

 

 

På aleborg så kostar ett webbhotel med 500mb utrymme 150 kr i månaden plus... 125 kr i startavgift medans detta (https://www.b-one.net/) företaget erbjuder samma tjänst för 12 kr i månaden plus 115 kr i startavgift....

 

 

Hur kan det skilja så mycket???? :S

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hur kan det skilja så mycket???? :S

B-one är billiga visst, de satsar på mängd istället för kvalitet skulle vara min gissning. Det kanske även är orsaken till den omfattande kritik man hör om dem. Aleborg känner jag till, B-one har jag ingen personlig erfarenhet av. Läs lite av kommentarerna om de härinne, rätt mycket kritik:

http://search.idg.se/eforum/?eforum=true&allaSajter=true&sortera=relevans&senaste=Allt&soktext=b-one

 

Webbhotell - det är ingen lätt marknad att hitta bäst eller ens en bra leverantör i, utan mycket research.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra sak med webhotell är att så länge man ser till att ens domän är i ens egen ägo och inte webhotellet är det väldigt enkelt att byta webhotell. Men se upp för märkliga villkor som ett års bindningstid (i praktiken) och sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.......

 

 

Men någon som har svar på det som jag skrev tidigare?

Jag har precis lagt in en flytande ram (iframe) på startsidan men problemet är bara att jag inte får in någon text i ramen för så fort jag skriver något så försvinner ramen... Någon som vet vad jag gör för fel eller vet vad jag skall göra??

 

Undrar även vad skillnaden mellan olika domän e... typ .se / .tk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men någon som har svar på det som jag skrev tidigare?

Nä, jag förstår nog inte riktigt frågan. Vad menar du med "skriver något"?

 

Undrar även vad skillnaden mellan olika domän e... typ .se / .tk

Ingen egentlig skillnad annat än bokstäverna i namnet och vem som tillhandahåller och tar betalt för registreringen av domännamnen. Jag kan iallafall inte komma på någon annan skillnad just nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag förstår nog inte riktigt frågan. Vad menar du med "skriver något"?

 

När jag skall skriva in text i ramen så försvinner den...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Du kanske har en länk till sidan eller kod att visa som skulle underlätta för oss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan försöka beskriva lite bättre :D

 

Jag har lagt in en Iframe på start sidan.. I själva boxen så vill jag ha text...

 

Men så fort jag trycker på en tangent så försvinner hela Iframen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. då har jag nog fått svar på min fråga...

 

Men Kan man få ett textfält med sån rullgrej i som man kan skriva i?

 

En box som man kan rulla om du förstår vad jag menar nu :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Det är en textarea du menar.

Googla på +HTML +Textarea så får du några bra länkar som visar dig lite olika förslag på hur du gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag lägger in textarea.. så blir det en ruta och om jag skriver något fär och sedan föransgranskar så kan jag sudda ut vad jag har skrivit i min webbläsare....

 

 

Om du går in på tex. http://www.snabbstart.com/

så under reklamen på första sidan så är det ett textfält..(snabbstart tillbaka online) står det och sen så är det text inne i boxen... så vill jag ha det.:P

 

Kanske var lite otydlig från början:S

[inlägget ändrat 2006-06-20 12:25:29 av Samba22]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...