Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mindre stereosystem or musik (CD-spelare)


Emil

Rekommendera Poster

Någon som har koll på de senaste minisystemen för musik och vad som ger ifrån sig bra ljud?

 

Är ute efter något litet system för vardagsrummet som har ett bra ljud och som har lite tryck i sig, tycker de saknas något i musikupplevelsen i mitt Z-5500 o vill därför ha något stereosystem.

 

Någon som har testat dessa och vet vad som är bra och inte?

 

Audio Pro Stereo One á 7000 kr

Onkyo CS-120 á 4000 kr

TEAC CR-H230 (utan högtalare) á 2500 kr

DENON DM33 (utan högtalare) á 3000 kr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Varför inte satsa på ett "hemmabiosystem"? Jag har ett Panasonic som kostade 3000:-, och är i princip ett "mindre stereosystem":

 

"huvudenheten" är som en CD/DVD-spelare i bredd, dvs. 44 centimeter eller något sådant. Den har tuner (FM/AM etc.), CD/DVD, och "allt".

4 små (betonar SMÅ!) högtalare som låter väldigt bra. Högtalarna är ungefär som "en-liters-mjölkpaket" i storlek. Bashögtalaren är dock större, men inte alls "stor". I storlek är den ungefär som en 17"-CRT-skärm. Men den kan man "gömma". (Bastoner "gör sig ändå")..

 

Det finns ju inget som "tvingar" dig att koppla systemet till en TV.. Som "stereo" ensamt funkar det oerhört bra! -"Beatar shitten ur de flesta "kompakta" stereos!"!!

 

"Stereon" är enligt Panasonic på 500 watt, men räknar vi DIN ("riktiga watt") så är den på 270, 1% THD. Räcker och blir över om du är hyresgäst och vill bli vräkt!! :thumbsup:

 

Edit: ungefär den här är det: (Jag har 2005 års modell, utan divx)

 

http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1115484_l15/index.html

[inlägget ändrat 2006-06-04 18:06:19 av virtuosen2]

 

Edit2: Högtalarna var mindre, och utan stativ i mitt system. Påminner en hel del i utseendet om "datorhögtalare"! (Ljudet är dock 1000x bättre!)

[inlägget ändrat 2006-06-04 18:18:32 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men som sagt då har jag mitt Z-5500 som jag tror "beatar-skiten" ur det där och det är inte det jag är ute efter, det är det jag vill komma ifrån.

 

Dessa mindre 5.1 system med små högtalare tycker inte jag ger något fylligt ljud, inte i den klassen...

 

Jag är mer ute efter en märkes CD/Reciver som är liten samt 2 stativ-högtalare med bra ljud i.

 

Som detta t.ex. http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Stereosystem/DENON_DM33_+_GALE_4020_.htm

 

Frågan är väl om man skulle köpa den där vilka högtalare man ska ha till, vill inte ha några höga högtalare uran de ska gärna passa på min sideboard :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Jag har hört bägge, och kan säga att panasonics system lämnar inte något kvar att önska! (Chip: HDCD-decoder, DVD-decoder, MP3-decoder med hög kvalitet, dvs. chippet jobbar med fler bitar än vad som behövs, för att ge ett oerhört bra ljud.)

 

Det som är plus med panasonic, är att det även går att (om man vill) installera TV. SAMT att 5.1 högtalare, Dolby, dts etc. ger mer "ljudmöjligheter" än enbart två.. Jag är övertygad: med dylika system kommer "kompakta stereos" med två högtalare försvinna från marknaden!

 

Observera att Dolby digital och dts också har utmärkta funktioner för "vanligt" CD-ljud. Många skivor ("CD") är idag inspelade med tekniken, och ger en helt annan (bättre) ljudbild än vanlig stereo.

 

Testa gärna med:

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?ProgramID=2445

(Finns en massa 5.1-ljud att ladda ner och bränna ifrån SR)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audio Pro Stereo One á 7000 kr

Står helt klar i en klass för sig. Äger inte en själv (men självklart så har jag lyssnat i "hemmamiljö). De andra som du nämner presterar över medel

 

Onkyo CS-120 á 4000 kr

TEAC CR-H230 (utan högtalare) á 2500 kr

DENON DM33 (utan högtalare) á 3000 kr

 

Även om jag enbart har lyssnat på TEAC CR-H230 (utöver Audio Pro Stereo One) hemma så är mitt val självklart.

 

Om det är någon som har börjat att misstänka att jag (som extraknäck och av intresse) skriver för en hifi-tidskrift (dock ej svensk) har helt rätt:)

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audio Pro Stereo One skulle nog bli mitt val.

 

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...