Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Ghz gränsen sprängd.


Whistler

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

"HDS,

 

"Och intels CPU ligger på 55 watt?"

 

Jupp, de har konstruerat en fläns på ett halvkilo som enligt uppgift ska förankras i chassit ;)

 

Inte mig emot - de får gärna förankra chassit i en husvagnstrailer med tillhörande industrifläkt som tillbehör bara det fungerar och jag får ut den förväntade effekten."

 

Huh? skojar du med mig eller.

LÄNK!

 

Var får alla sin info från, jag har nu lite hopp om att få en länk från stene eftersom jag frågat honom 2-3 ggr redan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Sangberg,

 

"A longer pipeline can be used to increase a CPU’s clockspeed by trading off the number of stages against clockcycle duration. As an instruction is processed in stages, a 10-stage pipeline divides an instruction into 10 steps and takes 10 clockcycles to process the entire instruction; during every clockcycle a stage of the instruction is finished. So a 20-stage pipeline Pentium IV takes 20 clockcycles to finish one instruction, with very little processing done within a single clockcycle, which can thus be very short. "

 

"having a longer pipeline means longer instruction latencies. To minimize the performance penalty from fetching every new instruction from main memory, all modern x86 CPUs use instruction buffers. With a longer pipeline and the increased latency, any instruction waiting in the buffer for the result of a previous instruction will have a longer wait to be processed,and therefore the buffer must be larger than in a less pipelined CPU."

 

"Obviously, integer operations are processed in the ALU, the Arithmetic Logic Unit. The Pentium IV’s ALU uses a new approach to reduce the latency of certain integer instructions, to compensate for the longer pipeline"

 

http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/reviews/2218/3/

 

Finns ingen giltig bänkning av P4´an så vi låter det vara osagt än så länge.

 

Den djupare pipelinen medger en högre klockfrekvens.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo man tycker det, man får väl tänka på att det är ett tag kvar tills den officella lanseringen...Förhoppningsvis löser Intel problemen tills dess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Whistler:

"Fel."

 

Vad var det för fel med det? Hur bra fungerar ditt kylskåp om kylvätskan försvinner? Inte är det jag som har tappat faktatråden i alla fall.

 

Fakta/personangrepp: det var mer en generell beskrivning av forumet Datorkrig och inte just denna tråd. Nu blev det semantik igen! Värst vad folk hetsar upp sig över frågor som har föga med kriget PC/Mac att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Jag har också en egen teori.

Nuvarande P4:or byggs med 0.18 micron teknlologi och är mycket större än planerat, om ett år el. så så ska dom börja med 0.13 micron vilket borde betyda att CPU´n blir mindre och elektronerna har mindre avstånd till varandra...

Och Intel ska väl börja använda Koppar interconnects teknologi som IBM utvecklat, denna process används väl i G4:an också?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar,

 

"Vad var det för fel med det? Hur bra fungerar ditt kylskåp om kylvätskan försvinner? Inte är det jag som har tappat faktatråden i alla fall."

 

Varför talar du om "kylvätska" ? Och ja det är du som tappat faktatråden.

 

"Fakta/personangrepp: det var mer en generell beskrivning av forumet Datorkrig och inte just denna tråd"

 

Du upplyste oss om att det var denna "deltråd".

 

"Nu blev det semantik igen! Värst vad folk hetsar upp sig över frågor som har föga med kriget PC/Mac att göra."

 

Ja jösses, det var du som drog upp det i en stund då ingen bråkade eller attackerade någon med otidigheter - varför ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Förresten tänker Intel börja integrera NVIDIA kretsar i sina CPU´er?

Dett skulle kunna ge en ordentlig 'boost' inom grafiska områden...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

HDS: Du kanske borde kolla vilken tråd jag besvarade (Eriks). "Varianterna" är alltså ingen av Intels effektslukare utan Eriks kylskåpslösningar.

 

F ö borde vi Macförespråkare inte gnälla för mycket på Intel. Om inte Motorola får tummen ur så kommer nog Steve låta Intel leverera Mac-CPU-er istället.

 

Gnäll på det användarovänliga OS-et i stället, eller på de fula beiga PC-na, där är det väl i dagens tekniska läge det enda ställe vi har något att hämta på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hans Pedersen

Det sa de också om Vietnamkriget...

 

Inte för att det har någonting med någonting att göra, men jag tyckte bara att det var en passande kommentar...

 

Nämde jag förresten att jag numera vet varför Arnold Schwarzenegger ler i Terminator 2...? Nah nah nah nah nah nah, jag har T2 Ultimate Edition... :)))

 

Hans:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Whistler:

Du snurrar till det. Intel säger att det behövs luftkylning. Du säger att det är "fel" att kylskåpsmetoden inte är luftkylning. Skall jag då sluta mig till att Intel i själva verket använder ett Cryotechkylskåp som "luftkylare"? Självfallet inte. Så lägg av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar,

 

"Du snurrar till det. Intel säger att det behövs luftkylning. "

 

Korrekt.

 

"Du säger att det är "fel" att kylskåpsmetoden inte är luftkylning. "

 

Kylskåpsmetoden bygger på vätskekylning.

 

"Skall jag då sluta mig till att Intel i själva verket använder ett Cryotechkylskåp som "luftkylare"? "

 

Vad i helvete dillar du om ? Referera till personen du avser när du svarar på ett inlägg som har ett spann på 15-20 inlägg mellan.

 

Dito !

 

Tänkte du svara på min fråga varför du var tvungen att dra igång ännu en idiotisk "personangrepps" debatt nu när alla gjort upp ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Jag kollar inte trådarna någo mera så mycket, jag ser allt på Datorkrigs frontsida, där ser jag allt mycket bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Whistler: ditt tidigare svar på mitt påstående:

 

""Båda dessa varianter kräver ju kylvätska och torde då inte klassificeras som luftkylning."

 

Fel."

 

Ditt senaste svar på mitt påstående:

""Du säger att det är "fel" att kylskåpsmetoden inte är luftkylning. "

 

Kylskåpsmetoden bygger på vätskekylning."

 

Nu måste du väl ändå själv se att du har talat emot dig själv.

 

Jag har inte startat någon personangreppsdebatt. Jag bara sade att det är den debatton som brukar råda här.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar,

 

Poängterade att du svarade på ett inlägg som låg långt bak och saknade relevans i den "2 Ghz gränsen sprängd" debatten som pågick.

 

Du svarade mao på ett inlägg utan att referera till vilket mitt i en debatt om Intels nya processor som tråden faktiskt handlade om.

 

"Jag har inte startat någon personangreppsdebatt. Jag bara sade att det är den debatton som brukar råda här."

 

Helt omotiverat - dessutom i en tråd där uttalandet totalt saknade förankring. Påpekade att det var en rätt onödig klyscha att dra upp när allt äntligen hade lagt sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag är inte lite avis.... :(

 

Sen så ler han faktiskt inte, det är en glitch i hans CPU för hantering av munrörelser... helt enkelt en fet dävja bugg.... Terminatorer skall inte LE de skall DÖDA... :)))

 

- magnus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDS,

 

Poängen är att när man svarar på inlägg där man inte bryter ner citat så bör man ge en viss referens vilket inlägg man svarar på ex personen som skrivit inlägget. Speciellt då man svarar på ett inlägg som ramlat ur tabellerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Whistler,

det här är varken den första eller sista tråd där en diskussion har avvikt från huvudtemat. Att du sedan gav motsägande svar på mina för temat irrelevanta inlägg var min poäng.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar,

 

"Whistler,

det här är varken den första eller sista tråd där en diskussion har avvikt från huvudtemat. Att du sedan gav motsägande svar på mina för temat irrelevanta inlägg var min poäng"

 

Se mitt förra inlägg, där förklarar jag min syn på saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"HDS,

 

Poängen är att när man svarar på inlägg där man inte bryter ner citat så bör man ge en viss referens vilket inlägg man svarar på ex personen som skrivit inlägget. Speciellt då man svarar på ett inlägg som ramlat ur tabellerna.

"

 

Hela den här tråd strukturen suger FETT!

Den är önödigt djup allt man behöver är ny post och svar till post....

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Sen så ler han faktiskt inte, det är en glitch i hans CPU för hantering av munrörelser... helt enkelt en fet dävja bugg.... Terminatorer skall inte LE de skall DÖDA... :)))"

 

Jag slår vad om att Terminator´s CPU är en sorts neuralt nätverk cluster av flera hundra mega små 1THz EPIC CPu´s som är alla på samma chip :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...