Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program som utnyttjat Dual Core


lizardKng

Rekommendera Poster

Och om ett program är enkeltrådat blir det nog svårt att dra nån större nytta av flera processorer/kärnor. OS:et kan ju fortfarande båda processorerna om man har flera program igång samtidigt.

 

Själv har jag XP Pro så hur/om det funkar med Home vet jag inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, hur vet man om man upplever "decreased performance"?

 

Ja det kanske inte är alldeles enkelt. Jag misstänkte iaf "decreased performance" på min X2 4800+ då den fick samma poäng som 3400+ i -2001SE (med ett 6800U agp), lite drygt 22000. Men efter fixen hoppade min 4800+ upp till över 25000! Svågerns X2 4200+ ökade efter fixen drygt ett par tusen poäng har jag för mig, med ett fabriksklockat 6800U agp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3DMark, Sysmark, PCMark, 2006, 2005, 2003, ...

 

Är 3DMark2001 speciellt bra eller spelar det ingen större roll? Jag har för mig nån skrivit här att nåt av de nyare inte ger tillförlitliga resultat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur det är med Home vet jag inte.

 

Vet du inte? ;) Det måste vara första gången jag ställt en fråga som du helt går bet på =).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

danh35 skrev:

 

Har Windows XP fullt stöd för dual core i både home- och pro versionen

XP Home har inte stöd för två fysiska processorer, som sitter i varsin socket. Däremot stöder XP Home en processor med två kärnor/dual core. Men om stödet är fullt ut låter jag vara osagt. Du kan alltså installera XP Home i ett dual core-system.

 

RN skrev:

 

...en motsvarande fix finns för även Win x64?

Jag skulle bli den förste att installera en sådan fix om någon hittar den.

 

RN har säkert gått igenom allt vad AMD har i driveruppdatering.

Sett denna: "AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP x64 Edition"?

 

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html

 

 

________________________

 

Vista™ Ultimate 64-bit edition

Dualboot XP x64 SATA RAID 0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar det gamla 3DMark2001SE eftersom det mäter mer av systemprestandan och inte bara grafikkortet. Att enbart byta processor kan ge stor skillnad i det programmet, medan i de senare, från 3DMark03-06 ger ett processorbyte knappt nån skillnad alls. De programmen är bara intressanta för att se skillnaden mellan just grafikkort. Men en dators spelprestanda är ju beroende av så mkt mer än bara grafikkortet.

 

Det lustiga med -2001SE är att jag tvivlar på att det ens har stöd för dual core och ändå blev det en sådan markant ökning efter Win-fixen för X2-processorn! Så ökningen berodde troligen bara på 4800+ högre klocka, mer cacheminne och det faktum att bussen är snabbare för socket 939 (min 3400+ har socket 754). Båda datorerna har 2GB DDR400-minnen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bli den förste att installera en sådan fix om någon hittar den.

 

Du har ju en Intelprocessor eller hur? Fixen för XP 32 bit är som jag har förstått det främst ämnad för AMD X2, men av vad jag har sett i olika forum har ägare till Intelprocessorer också tjänat på den, t o m dem utan dual core men däremot med hyper threading.

 

Sett denna: "AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP x64 Edition"?

 

Jodå, den installerades när den släpptes (den för XP 32 bit förstås ;-). Och jag har faktiskt funderat på att testa ifall det hjälper med enbart denna nya processordrivare för att få x64 bete sig lite bättre. Ska nog undersöka saken. Bara det att det tar sån tid att göra om datorn...

 

[inlägget ändrat 2006-06-11 18:42:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du inte? Det måste vara första gången jag ställt en fråga som du helt går bet på =).

Förlåt, jag ber två miljoner ggr om ursäkt!! ;) Ska aldrig mer åka utomlands varje år för att – Kirunabo som jag är – få uppleva lite sommar! Ska aldrig mer köpa nåt nytt spel till datorn, aldrig äta nåt annat än rotmos med brytbönor, inte bo i en lägenhet som har fönster. Måste f ö flytta bort från min nuvarande på sjunde våningen eftersom jag tyvärr har utsikt över Kebnekaise. Ska flytta till Luleå, om du bor kvar där, så att du kan dränka mig i Bottenviken. Blir det straff nog? :)

 

Men om jag ska vara ärlig så misstänkte jag faktiskt att Maratonmannen skulle komma till undsättning (vilket han också gjorde) då det var en Windowsfråga, så jag var faktisk lite slö. Det leder till frågan vad slöhet ger för straff? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan jag känner mig verkligen blåst att jag körde på 939. Jag visste inte ens att AM2 faktiskt hade släppts. Jag får gråta ett tag nu. Skitsamma, allt blir bättre än min Intel 1.02Ghz och Fx5600

 

Kan tipsa om ett moderkort som har både 939 och är förberedd för AM2. Den är inte särskilt dyr heller, 695 betalade jag. Och som bonus har den både AGP och PCIe. Jag har haft den i en månad, med vanlig Athlon 62 x2 processor iofs men ändå, och den funkar ypperligt. Förhoppningsvis funkar den som utlovat med ett AM2 instickskort.

 

http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm

 

en OT fråga till dom som bytt från vanlig AMD 64 till x2 varianten: Funkade den installationen av Windows XP med det nya moderkortet? Jag fick nämligen blåskärm hela tiden så jag fick installera om allting när jag bytte moderkort och processor :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska flytta till Luleå, om du bor kvar där, så att du kan dränka mig i Bottenviken. Blir det straff nog?

 

Javisst bor jag kvar, fick ju jobb så då är det bara att stanna och se glad ut. Om du kommer hit så lovar jag att du ska få uppleva lite andra saker än att bli dränkt i Bottenviken :). Men sommar lär du nog få titta i stjärnorna efter (fast jag hörde rykten om ett den skulle visa sig till veckan så om du skyndar dig kanske...). Däremot har vi en fin stadskärna med bland annat ett halvfärdigt sk. kulturhus (fast nu börjar det faktiskt likna något) med grävskopor, kranar och byggnadsställningar i massor att beskåda.

 

Nej du kan vara lugn RN, du kan fortsätta att vara lite smålat och låta Maratonmannen komma till undsättning när orken tryter =). Ska jag vara ärlig så tycker jag dock att ordet "lat" och frasen "din insats på forumet" inte borde få förekomma på närmare avstånd än motsvarande 10 miljoner varv runt jorden.

 

Och eftersom du gjorde en fullständigt korrekt bedömning när du antog att Maratonmannen skulle komma till undsättning så får både du och Maratonmannen en poäng =).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...med grävskopor, kranar och byggnadsställningar i massor att beskåda.

Kan man uppgradera en grävmaskin med dual core så att den kör multitasking i två gropar? Fast då går det nog inte med XP Home som OS i hytten. Fast det lämnar jag åt Maratonmannen att avgöra... jag menar, i Stockholm av något ställe borde de ju faktiskt ha dual core-skopor.;)

 

Tror f ö att jag lider av tramsbehov idag.:)

 

Och eftersom du gjorde en fullständigt korrekt bedömning när du antog att Maratonmannen skulle komma till undsättning så får både du och Maratonmannen en poäng =).

 

Man tackar och bockar! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tipsa om ett moderkort som har både 939 och är förberedd för AM2.

Jag har precis detsamma i min dator och likaså svågern (Tlax i forumet). :-) Och här har de testat moderkortet med det tillhörande "AM2 CPU Board":

http://www.ocworkbench.com/2006/asrock/AM2%20CPU%20Board/g1.htm

 

Jag har haft den i en månad, med vanlig Athlon 62 x2 processor iofs men ändå, och den funkar ypperligt.

Menar du att du har en FX-62?? I så fall är jag avundsjuk på dig. ;-)

 

Jag fick nämligen blåskärm hela tiden så jag fick installera om allting när jag bytte moderkort och processor :(

Oftast funkar det klockrent att bara skifta moderkort – Windows installerar bara det nya precis som vilken annan hårdvara som helst. Ibland har man dock otur att det helt enkelt inte vill funka och då beror det ofta på drivrutinskonflikter, vilket jag misstänker att dina blåskärmar berodde på. Och då är det bara göra en ominstallation (reparation) av Win, för att inte tappa alla program...

 

Kanske var det också lika bra för dig att installera om Win eftersom du inte bara bytte moderkort utan även hade monterat en processor med dual core. För mig fattade Win iofs redan från början när jag bytte från singel- till dual core... men det är ju olika hur det vill funka. Två identiska datorer kan ibland ha helt olika beteenden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du har en FX-62?? I så fall är jag avundsjuk på dig. ;-)

 

lol Ja, försäljaren sänkte priset med 200 eftersom det fattades 2 bits ;)

 

Oftast funkar det klockrent att bara skifta moderkort – Windows installerar bara det nya precis som vilken annan hårdvara som helst. Ibland har man dock otur att det helt enkelt inte vill funka och då beror det ofta på drivrutinskonflikter, vilket jag misstänker att dina blåskärmar berodde på.

 

Ja, det var nån drivrutin som jag inte kommer ihåg nu. Tackar för infot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra! Det innebär att jag kan få fyra kärnor i min X2 om jag bara skelar med ögonen. Tack för tipset! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stirrar på min x2 och skelar så mycket det går men fan inte går det snabbare för det. Det kanske inte funkar på en dual core? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror mest troligt bara på nån bugg Microsoft har kvar att fixa, så det löser sig förhoppningsvis med tiden. Vi får vara tålmodiga och sitta kvar vid varsin dator och skela. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man uppgradera en grävmaskin med dual core så att den kör multitasking i två gropar?

 

Jodå, det räcker med att föraren skelar med ögonen :)

 

Fast då går det nog inte med XP Home som OS i hytten.

 

Nej det stämmer, då går det nog åt skogen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag suttit och skelat mot min processor i nio timmar och det har bara resulterat i yrsel och kräkningar, så jag undrar om inte lizardKng försökte luras på nåt slugt vis..? ;-)

 

Men sommar lär du nog få titta i stjärnorna efter

Hyfsad OT-varning:

 

Idag kom det ju faktiskt lite värme, termometern på skuggsidan visar åtmintonstone 23 grader nu. Men idag beställde vi (jag och sambon) ändå en resa till Korfu i september så att sommaren ändå ska vara garanterad (jag lurades när jag sa att jag aldrig mer skulle utomlands, hi hi ;-)

 

Förra årets Kirunafestival fick iaf nära nog tropisk värme, hoppas att det blir likadant den här sommaren också. Minns när sångaren i The Ark stod på Kebnescenen och sa att Kiruna är det enda stället var man behöver solskyddsfaktor klockan ett på natten. (för sörlänningarna kan jag berätta att norr om polcirkeln går solen om somrarna aldrig ner under horisonten)

 

Men det börjar nog bli dags att köpa biljett om man ska få någon alls. Läste förra veckan, i NSD tror jag det var, att de inte får ta in fler än 15000 pers per kväll på området och då var det enligt dem redan ca 11000 förköpsbiljetter sålda.

http://www.kirunafestivalen.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...