Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program som utnyttjat Dual Core


lizardKng

Rekommendera Poster

(Program som kör båda kärnor till 100%)

 

Hittills:

 

Windows XP:

- truespace (3D-renderare)

- Nero Vision (bygga dvdfilmer)

- SonyVegas (rendering till MPEG)

 

Använder man dessa program tjänar man alltså rätt bra på en Dual-core-processor.

 

Får väl utöka listan allteftersom...

 

Mer eller mindre full pott för min del med min "chansning" med Dual Core.

 

Vegas och Truespace är de som kan dra störst fördel av Dual Core och det gör de också.

 

Nero Vision verkar ha en kompetent omkodare som är multitrådad. Spelar inte så stor roll för mig eftersom jag brukar se till att rendera mitt material korrelt från början.

 

[inlägget ändrat 2006-06-02 03:28:12 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

So far:

 

- truespace (3D-renderare)

- Nero Vision (bygga dvdfilmer)

- SonyVegas (rendering till MPEG)

- Canopus Procoder (för att tex koda till MPEG2)

 

[inlägget ändrat 2006-06-10 09:41:37 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena lizardKng, kände att jag var tvungen att berika din tråd med programmen SPEL!:)

 

Snubblade över en tråd från 09-04-2005 där någon listat både dual core- och 64-bitars-spelen som han kände till...

http://www.abxzone.com/forums/showthread.php?t=97007

 

[log]64-Bit Games

1. Farcry - 64Bit - availible as a patch

2. UT2004 - 64Bit - demo(linux), patch(linux), patch(windows) and review(windows)

3. Shadow Ops: Red Mercury- 64Bit - Binaries on CD - review

4. Riddick - 64Bit - Binaries on CD - Official Site

5. WW2 Tank Commander - Binaries on the CD

6. Half-Life 2 - Automatically updates to 64Bit if you are on Windows X64

 

Dual Core Optimised

1. Call of Duty 2

2. City of Villains - News article

3. Quake 4 - XBit article

4a. World of Warcraft

4b. Age of Empires III

4c. Black & White 2

4d. Peter Jackson’s King Kong

4e. The Movies

4f. Battlefield 2 & Battlefield 2: Special Forces

4g. Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced

4h. Warfighter

4i. Tom Clancy’s Rainbow Six 3

4j. Tony Hawk’s American Wasteland

*All 4's are from this X-Bits Lab article"

 

 

Both

1. F.E.A.R - News article[/log]

 

Hur pass väl listan stämmer känner jag inte till men det var iaf ett kul initiativ. :-) Av 64-bitars har jag iaf spelat Far Cry och H-L 2. Visste inte att Riddick tydligen ska ha sådant innehåll på skivan? Det måste undersökas vid tillfälle. Till listan över dual core-stöd ska också Oblivion och jag tror att även det nya Hitman Blood Money, som jag lirar för tillfället, ska dit.

 

En stor fördel med 64-bitarsspel är att de kan ha finare grafik (än 32-bitars) utan nån egentlig prestandaförlust. Far Cry har två patchar, den första för 64-bitarsstödet och den andra för utökad grafik. Min egen upplevelse av Far Cry 64, samt tester jag läst, visade att trots en mer avancerad grafik blir prestandaförlusten nära nog noll tack vare att spelet är just 64-bitars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Nu när du ändå är här RN =) Jag nöjde ju mig som andra också med en 939:a, och frågan är: kan man senare pilla in en Ageia eller liknande i det morderkortet? Fråga två är, vad tror du finnarnas Alan Wake kommer att kräva?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog lite tid innan svaret gick att posta, tror jag lyckades pricka in när säkerhetskopieringen av databaserna började..! ;-)

 

kan man senare pilla in en Ageia eller liknande i det morderkortet?

Ja det kan man, det är nämligen ett vanligt pci-kort, åtminstone i nuvarande form. :) Men det är lika bra att ta det "senare" som du nämnde – att invänta en nästa version av kortet dels för att det säkerligen kommer vara mer utvecklat då, men kanske främst för att det än så länge knappt finns några spel som kan nyttja det. Men här kan man åtminstone se vad framtiden (förhoppningsvis) har att erbjuda:

http://www.ageia.com/physx/titles.html

 

Såg iaf tester nånstans, igår tror jag det var, där de bl a hade prövat ett "Ageiaoptimerat" spel på en dator utan tillhörande fysikkort, som hade först en singel core- och sedan en dual core-processor. Och datorn med dual core presterade då mkt bättre enbart tack vare flertrådstekniken. Så spel med tunga fysikberäkningar har mkt att tjäna på dual core – med eller utan fysikkort. Dessutom kan spelutvecklarna programmera AI:n mer avancerad utan att datorn går på knäna i första taget...

 

vad tror du finnarnas Alan Wake kommer att kräva?

Oj! Det är förstås väldigt svårt att svara på vad ett kommande spel har för systemkrav, men av förhandstittar man har fått se verkar ju Alan Wake iaf kunna få även snabba datorer att svettas. Även om den du har beställt nog knappast får några bekymmer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Fan jag känner mig verkligen blåst att jag körde på 939. Jag visste inte ens att AM2 faktiskt hade släppts. Jag får gråta ett tag nu. Skitsamma, allt blir bättre än min Intel 1.02Ghz och Fx5600

Ska bli schysst att återspela Far Cry med riktig burk, för att inte nämna att jag nu kan få igång MoHPA som inte ens startar på nuvarande burk. HooHah =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
, men av förhandstittar man har fått se verkar ju Alan Wake iaf kunna få även snabba datorer att svettas

De finnarna vet hur man skapar krävande men vackra upplevelser. Kan knappt vänta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan jag känner mig verkligen blåst att jag körde på 939.

 

Blåst? Inte rent allmänt väl? Kanske när det gäller spel då ja...

 

Jag kör med mitt gamla elände (Celeron 2,4, socket 478 och 1 Gb Ram) men tänkte att socket 939 är ju rätt så prisvärt och så. Med en AMD X2 dual core så ska det väl bli bättre fart på datorn tror jag efter vad jag läst.

 

Som jag fattat det så jobbar båda kärnorna parallellt så allmänt ska datorn jobba effektivare. T ex. att konvertera en film eller något annat processorkrävande ska inte söla ner annat man vill starta i samma utsträckning som nu.

 

Eller har jag fel?

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2006-06-11 03:57:03 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Blåst? Inte rent allmänt väl? Kanske när det gäller spel då ja...

Bara för allt fint man hör om AM2 från RN. Nä, jag skall nog må bra av min nya burk. Den står i kiosken på odengatan, skall hämta den med taxi på måndag.

 

Som jag fattat det så jobbar båda kärnorna parallellt så allmänt ska datorn jobba effektivare.

Hör ju iofs inte in i det här forumet, med är det ngn som vet hur man i .Net programmerar för att utnyttja båda kärnorna, eller är det OS:et som själv väljer hur trådar fördelas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kompletteringen :)

 

Hur är det nu, visst måste man ha 64-bitars version av t ex XP för att kunna använda 64-bitarsversionerna av programmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att konvertera en film eller något annat processorkrävande ska inte söla ner annat man vill starta i samma utsträckning som nu.

 

Om jag kodar en film med ProCoder så kommer båda kärnorna att användas till 100%.

 

Du menar att ett program skulle köra på en kärna och lämna den andra kärnan till annat?

 

Även om jag nu kör ProCoder för fullt så tycker jag inte att burken känns seg. Men allt är fortfarande så nytt så allt går så fort :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om programmet är multitrådat och trådarna KAN exekveras parrallelt så verkar det som om de också kommer att göra det. Men jag har itne skrivit nåt test själv sp jag vet ju egentligen inte.

 

Men tittar jag på min 3D-renderare ser jag att om jag slår på multitrådning kommer den att portionera ut omrpden som ska renderas och man ser klart och tydligt att den jobbar på 2 olika ställen samtidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, om jag bara hade en dator till övers :)

 

Har inte hört alltför positiva synpunkter om XP-64bitars. Eller har jag hört dem från fel håll?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det största problemet är väl drivrutiner som saknas, iaf till min laserskrivare.

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BOINC-modulerna belastar iaf min dual core till 100 %, eller blir det 200% ;)

 

 

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng skrev:

 

Jag hoppar nog över det, om det nu inte finns någon stor fördel

XP x64 kan adressera mer RAM än 32-bitars XP.

I 32-bitars är det en begränsning på 4 GB, men XP ser bara 3 av dessa.

XP x64 är begränsad till 128 GB, men ett moderkort av i dag stöder oftast 8GB. Så ska du ha mer än 3 GB RAM utan problem, så är x64 alternativet.

 

 

________________________

 

Vista™ Ultimate 64-bit edition

Dualboot XP x64 SATA RAID 0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Glömde ge dig en poäng inatt men nu kom det =) Tack för ett (som vanligt) utmärkt svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste få inflika med ett par frågor här:

 

Har Windows XP fullt stöd för dual core i både home- och pro versionen eller är det först med Vista som man får full valuta med dual core?

 

Hur är kopplingen mellan OS och programvara? Om programmet är optimerat för dual core men inte OS:et, uteblir (eller minskar) då prestandavinsten för det specifika programmet?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli schysst att återspela Far Cry med riktig burk...

Jag kör Win x64 och Far Cry 64 på min 3400+ med singel core. Det operativet har nämligen bekymmer med X2-processorerna. Win XP har också lite bekymmer men till det har Microsoft släppt en fix som kan hämtas t ex här:

http://andreas.lightsoft.se/?m=200603

 

Rekommenderar starkt att installera fixen om man har en X2. På min dator fick den poängen i 3DMark2001SE att öka flera tusen! Kanske Maratonmannen vet ifall en motsvarande fix finns för även Win x64?

 

Glömde ge dig en poäng inatt men nu kom det =)

Det tackar jag naturligtvis för! :-)

 

Förresten så hämtas de två patcharna till Far Cry här:

http://amd64downloads.filecloud.com/farcry.asp

Om man nu kan kalla filer på totalt nästan 1GB för bara "patchar"... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP Pro har stöd för två processorer i både 32- och 64-bitarsvarianten. Hur det är med Home vet jag inte.

 

Om OS:et inte kan dra nytta av dual core finns det ingen möjlighet för programmen att göra det heller. Det är trots allt operativet som håller i trådarna, både bildligt och bokstavligt. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...