Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Erfarenhet av Bredbandsbolaget?


noice

Rekommendera Poster

Hej!

 

Finns det någon som har bredbandskoppling från Bredbandsbolaget? Eller är det bara en myt? Ringde dit för att få referenser, men det var "affärshemligheter" och kunde inte lämnas ut...

 

Vilka erfarenheter finns det bland lyckligt lottade bredbandsuppkopplade där ute om tillförlitligheten på olika sorters bredband när det gäller att spela online?

 

Comhem, Bredbandsbolaget, Utfors...

 

Kabelmodem/Switchat LAN...

 

Jag har hört att kabelmodem är kass när man kör t ex Counterstrike.

 

/Joakim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mike Andersson

Hej...Jag Fick bredbandsbolaget i förra veckan & det har funkat skit bra..Har

Kommit upp i hastigheter som 700Kb vid tanknig utav mp3..(Inte alltid beror på linan)Snitt ca 80Kb..Har inte testat att spela än men det bör gå fort...

Har 10MB in & 10MB ut....

Rekomenderar bredbandsbolaget.De har bra priser Ca 200 i månaden..

Lycligt lottad

 

 

/Pv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mike Andersson

Vad sitter du själv på???

modem eller?Jag tror inte att det finns något bättre alternativ för oss vanliga användare..Föresten så är max hastigheten 1.25Mb vid ner tanknig så det är ganska bra hastigheter jag kommit upp i.

 

 

/Pv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag sitter på ett modem. 28k faktiskt, och det är jag stolt över! (Njae... kanske inte förresten =) ) Det stryper min snabba 350 MHz G3a som... som... ja... något som stryper något snabbt och bra...

 

Det är möjligt att det inte finns något bättre än bredband från bredbandsbolaget, men det är ändå synd att det inte är 10 Mb/s som de säger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Bredbandsbolaget i ca 1 månad och jag har testat att köra olika sorters spel och nedladdningar från olika platser runt om i världen. Jag kom fram till att Bredbandsblaget håller vad de lovar. Från Sunet tankar jag i 800 kb/s och det är mycket snabbare än vad min polare som har Telia comhem tankar i. Han kommer max upp i 90 kb/s från Sunet. Min granne som också sitter på samma lina som jag tankar i 6 mbit/s från min FTP server. Och det måste väl ändå sägas vara mycket hyggligt eftersom servern är en P166 mhz.

 

Jag kan dra den slutsatsen att Bredbandsbolaget verkligen har 10 mbit men att farten ut mot internet bromsas upp av långsamma och dåliga servrar där hemsidorna ligger parkerade. Jämfört med i stort sett ALLA andra operatörer i sverige så ligger bredbandsbolaget långt långt före.

 

Dock begår många misstagen att välja andra dåliga tekniker som kabeltv internet när det finns något så snabbt som ethernet.

 

 

 

 

<-> RebeL9 <->

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp kan bara hålla med... har haft bredbandsbolaget från det 19 juli och kan bara konstaterar att de håller vad de lovar... Inom bredbandsbolaget har jag kommit upp i hastigheter på 900 kbit/s och tanka ner från sunet med 700 kbit/s...

 

Om nu någon skulle tror att man skulle få 10Mbit/s bara för att linan klarar det är man ju dummare än tåget.. det finns alltid annan trafik på nätet... inte ens om du kopplar ihop 2 datorer i ett internnätverk kommer du komma upp i överföring på 10 Mbit/s..

 

Sedan så är det så att alla i huset har en 10mbps lina som är kopplat från huset och vidare i en 100mbps lina, så det betyder att om de är mer än 10 st som maxar linan så kan du ju aldrig få 10mbps...

 

Få bredband var det bästa som har hänt internet sedan det uppfanns... kommer aldrig mer att hyra en film eftersom man kan ta ner dem en 30-40 minuter och sedan sätta sig framför tv och se den..

 

- magnus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara kul att veta hur du kom fram till siffrorna ovan.

 

Jag brukar, lite ovetenskapligt, alltid räkna 10kBps ~ 100kbps, d v s 10Mbps ~ 1000kBps. Detta som ett överslag för att ta åtminstone lite hänsyn till omsändningar m m.

 

Med din matematik så kan en 10Mbps lina ge 1280kBps.

 

Är det empiriska värden eller hur kommer du fram till detta?

 

/noice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna tänka mig att han använde helt vanliga siffror... eftersom det egentligen är din överslagsräkning som är fel även om jag också brukar använda den för enkelhetens skulle..

 

1 bit = 1/8 byte alltså går den 8 bitar på 1 byte..

 

10 Mbitar blir då 1250 kbytes...

 

- magnus

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att de använder dåliga tekniker kan bero på att alla inte bor i lägenhet. Man kan ju inte dra TPkablar över hela sverige. Bor man i villa så är det omöjligt att få något vettigt bredband förutom ADSL, som iof bara går i en halv megabit, men vad gör man? Ska man betala för en T3 uppkoppling?

 

Arg på Telia som ALDRIG kan komma igång med att leverera ADSL till privatpersoner. Min telestation är redan uppgraderad till ADSL, varför i h-e kan de bara inte skicka över ett ADSL modem och användarnamn och lösenord... nä... deras kapacitet räcker inte till... hur jobbigt är det egentligen att skicka ett packet på posten och lägga in en ny användare i deras servrar??? Som det är nu ska jag få ADSL i höst enl. Telia. översatt till vanlig svenska betyder det våren år 2002 tidigast!

 

/ARG på Telia som aldrig får ändan ur vagnen aka _NiZe_

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nu hade du inte helt rätt.

Visst är en bit 1/8 byte, men 10 Mb (Megabits) blir 1280 kB (kilobytes) eftersom det går 1024 bytes på 1 kB.

 

1 MB (8 Mb) = 1024 kB (8192 kb) = 1024*1024 B (1024*1024*8 B)

Med andra ord använder man basen 1024 istället för 1000, även om det verkar mer logiskt.

 

Byte skrivs med stort B, bit skrivs med litet. Mega med stort M och kilo skrivs med litet k.

 

Som någon sa på datorkrig någon gång. "Du skulle nog inte bli så glad om du fick 1 mkr istället för 1 Mkr."

Man måste verkligen se upp med hur allt skrivs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...