Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Schyman och hennes resor...

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Inte för att jag är politiskt intresserad, men det här får mig att bli förbannad. Läste om Schymans taxiresor, fina middagar och annat i kvällstidningarna.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,833159,00.html

"Totalt reste Gudrun Schyman för 420 000 kronor under 2005" står det att läsa på Aftonbladets hemsida. Gissa vem som får betala? Nä, inte f-n är det hon själv med sin fete lön. Det är vi skattebetalare.

Hennes taxiresor kostade 4.000 spänn i månaden. Sammanlagt för 68.000kr. Sannolikt inte heller hon som står för det. Det är vi skattebetalare.

"Ibland har jag bråttom" ursäktar hon sig. Vem har inte det ibland, men nog står vi Svensson för våra egna resor och kostnader.

Gudrun Schymans totala resekostnader

mellan 7 december 2004 och 15 maj 2006.

Tågresor (inkl. del av årskort) 65 295

Flygresor (inkl. del av årskort) 239 066

Taxiresor: 68 041

Hotell: 29 920

Resor övrigt: 95 463

Traktamente, skattefritt: 41 391

Traktamente, skattepliktigt: 50 124

Totalt: 589 300 Källa: SVT Rapport

Så ni vet vem ni betalar för. Jag menar om ni inte har råd med den där semesterresan till sommaren, så blir ni tvungna att betala Schymans resor, hotell, taxi med mera.

Lars Danielsson får vi betala för också:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,780065,00.html

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Anjuna Moon
men nog står vi Svensson för våra egna resor och kostnader.

Reser jag på arbetstid står jobbet för det så i princip ser jag inget konstigt i det hela. Att vi däremot skall betala för hennes resor i samband med kampanjandet för det där tramspartiet, speciellt som de inte ens är en del av riksdagen ännu (eller någonsin förhoppningsvis) är förstås rätt stötande.

virtuosen2

Jovisst, jag anser (som de flesta?) att "kampanjande" ska betalas av respektive politiker/parti och inte av pengarna som går till våra folkvalda ledamöters resor...

Men so what? -Pengarna betalas ÄNDÅ av oss skattebetalare, oavsett vilket "konto" som belastas hos "staten".. Oavsett vad jag tycker om Gudrun (gillar henne), eller hennes åsikter (är tveksam/ogillar), så har hon inte gjort ett endaste fel. Åtminstone enligt mig.

(resten av politruckerna gör "samma sak", betalas av "oss", men tas på "partikassan" eller dyl..)

Heja Gudrun!!

(Hm, jag är egentligen sosse alternativt moderat, alternativt centerpartist..) Fan vad livet är komplicerat när "alla" kanske har rätt!

;)

Edit: Svensk demokrati behöver fler "vildar"! -"Kugsukare" finns det tyvärr alldeles för gott om!

[inlägget ändrat 2006-05-30 22:31:43 av virtuosen2]

Edit2: Jag betalar skatt i USA också.. Usch Bush.. Gissa om jag hellre ger några öre till Gudruns resor än några cent till Airforce One? -DÄR kan man snacka om "misuse" of taxpayer's pengar! -Fast jag älskar USA också.. Skit att livet ska va så komplicerat! [har två tjejer också, damn!]

;)

Gråskalor! -inte svart eller vitt..

[inlägget ändrat 2006-05-30 22:44:05 av virtuosen2]

För att siffrorna ska betyda något så måste de sättas in i rätt sammanhang. Jag har ingen åsikt i aktuell fråga då jag saknar insyn, men jag betackar mig för kvällsblaskornas lek med, oftast, betydelselös statistik...

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

DanielForPresident

Vet du hur mycket övriga riksdagsmän gör av med, ex GP, Reinfeld osv? Jag har inga exakta siffror själv men om man tänker efter lite själv borde det inte vara mindre i alla fall.

Kvällstidningarna älskar att göra sensationer av allting. Visst kan man tycka illa om Gudrun och hennes åsikter men man får väl jämföra med andra riksdagsmän för att få någon relation på det hela. Lite synt förnuft efterlyses.

Anjuna Moon
men om man tänker efter lite själv borde det inte vara mindre i alla fall.

Enligt artikeln kom de fram till att Schyman låg på exakt dubbelt så höga kostnader som genomsnittet i riksdagen.

Det som jag tycker är fel (vilket jag iofs redan sagt) är att så många av hennes resor är relaterade till kampanjande för ett parti som ännu inte sitter i riksdagen. Att dessa då debiteras hennes konto som rikdsdagsman är ju självklart helt snedvridet.

...och på DN debatt idag fanns en ganska skön kommentar....

Gudrun Schyman är politiker, hon arbetar ivrigt för sina politiska ideér, numera inom ramen för det nya partiet Feministiskt initiativ. Detta stör föga överraskade hennes gamla partivänner men också andra. Nu upprörs de över hennes reskostnader som är dubbelt så stora som för en genomsnittlig riksdagsledamot.

Men är det säkert att Gudrun Schyman reser för mycket, kan de det inte vara så att den genomsnittliga riksdgasledamoten håller sig alltför stilla

Ja, nu vet jag inte riktigt om jag håller med men samtidigt är hon invald i riksdagen via val och är en representant för folket. Reser hon inom arbetet, som hon ser det och regelverket ser det, så kan jag inte klaga på henne. Däremot kan jag ogilla reglerna som tillåter dem att spendera så mycket av sin tid på resande fot för så dyra pengar.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

virtuosen2

Våra REPRESENTANTER i Riksdagen är våra FOLKVALDA: Riksdagsledamöterna har VI, medborgare VALT dit!

Jag hade GÄRNA sett ett i Sverige ett valsystem där "väljarna väljer in" ENSKILDA ledamöter.. -Jag ser hellre en "folkvald" riksdag än en "partivald riksdag!!!!" Ungefär som kommunerna styrs: Dagliga frågor "ska" lösas, oavsett vad "partiet" tycker:

Ärligt talat ser jag helst en "samlingsregering" i Sverige:

Statsminister: Göran Persson. (han är bra!)

Jämställdhetsminister: Gudrun, givetvis..

"Digital-tv-minister": Leif Pagrotsky..

Justitieminister: Janne Josefsson

Finansminister: Fredrik Reinfeldt

"Dataminister": Anjuna Moon.

:thumbsup::thumbsup:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...