Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag begära i lön?


LindaK

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har blivit erbjuden ett nytt jobb med ungefär samma ansvar och likvärdiga arbetsuppgifter som jag har idag. Dock är det helt andra förmåner (sämre) på det andra stället. Vad motsvarar min lön ungefär på det nya om man jämför så här:

 

Gamla:

Månadslön 31000:

Övertidsersättning

90% föräldrapenning utan tak (alltså inget maxbelopp àla 24')

Fri mobiltelefon

Laptop hemma

Betalar bredbandsuppkoppling hemma

Fri tillgång till gym/aerobics

Friskvårdspeng = 3000:- /år

Läkarvård upp till 1000:-/ år

 

Nya stället:

Inget av ovan nämnda och en föräldrapenning genom försäkringskassan. Vad är en rimlig lön tycker ni?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Säg "rakt ut" vad du sagt här, och fråga vederbörande därefter vad hon/han tycker att du ska ha. Så brukar jag göra, det har gått bra hittills!

peppar peppar!

 

men vill du ha "siffror" vad du bör ha mer, så runt 20% i runda slängar..

 

 

-Edit: utan övertid. Mer med "utan övertid", beroende på hur mycket det nya jobbet orsakar "övertid".. 30-40% kanske?

 

Men var ÄRLIG: säg rakt ut vad det gamla jobbet "hade", och att det nya saknar dessa "fringisar".. Och att du därför vill/önskar ha högre lön.

 

(Själv fick jag en förhöjning på över 50% när jag gjorde som ovan.)

[inlägget ändrat 2006-05-30 22:05:02 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Dina tidigare villkor var ju ovanligt bra och lönen relativt hög, men sedan vet jag ju inte vad du har för position. Att det andra stället inte har lika bra förmåner låter i den jämförelsen inte så konstigt. I övrigt håller jag nog med Virtuosens förslag.

 

[inlägget ändrat 2006-05-30 22:06:00 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ptja, på mitt jobb kan man avtala bort övertidsarbetet mot att man får 5000kr påslag på lönen. Vet inte om det är liknande på andra arbetsplatser.

Bredbandsuppkopplingen går väl på ~300 kr

Mobiltelefonen tror jag kostar mitt företag 200 kr/månad

Sen är det inte alltid en förmån att ha en mobiltelefon...

Samma sak gäller laptop. Det är något dyrare än stationär, men säg 500kr/mån

Friskvårdspengen är ju 250kr

Läkarvård: 80 kr

 

..men egentligen är du ju hur mycket du värderar/använder det hela.

Använder du mobiltelefonen/laptopen mycket privat kan det ju vara värt en hel del. Eller ska man se det som att det är frågan hur mycket företaget värderar det?

 

Äsch inget bra svar, men övertidsersättningen är jag iallafall säker på att den hos oss är värd 5000/mån. Möjligt att den baseras på vad man har för lön, men jag ligger på ungefär samma lön som du gör. Har även likartade förmåner + billiga resor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanielForPresident

Istället för övertidsersättning får man ju ibland en vecka extra semester. Det kompenserar väl sällan för all övertid men är iaf något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ptja, på mitt jobb kan man avtala bort övertidsarbetet mot att man får 5000kr påslag på lönen.

 

Härligt, slippa jobba övertid och få 5000 mer i lön ;)

 

 

 

Jag får 13,3% lönepåslag plus 5 dagars semester.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

frippe64 skrev:

 

Härligt, slippa jobba övertid och få 5000 mer i lön Ironi

 

Haha, det blev lite fel det där, men jag håller med dig - vore härligt.

Just, ja 5 dagars extra sem får man också. Vad det nu är värt (månadslön/30* x%)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...