Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att koppla dator och LCD via DVI


Hasse_P

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag försökte under gårdagen koppla ihop min LCD tv (Samsung LE27T51B) med min dator (Grafikkort Nvidia 6600 med DVI utgång) via DVI-D och det gick väldigt dåligt. TV:n ville bara visa upplösningen 1280x768 med dålig bildkvalitet som följd. Så fort jag försökte byta till 1366x768 alt 1360x768 flimmrade det något fruktansvärt. Via VGA gick det dock finfint med 1360x768. Finns det ingen möjlighet att koppla dator via DVI? Det är ju trist att behöva använda analoga utgångar när det finns digtala. Är det något som har haft samma problem och som har hittat en lösning?

 

Tack för svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök att byta DVI sladd.

Finns mycket skit ute.

Kolla även att ditt grafikkort stödjer 1366x768.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Tyvärr, dvi-ingången på tv:n - sitt utseende till trots - är inte gjord för datorer. Den är till för att ansluta framtida digitalboxar och dvd-spelare. Därför förväntar den sig hdtv-upplösning (1280x720, 1980x1020).

 

Tv:n som sådan har ju upplösning 1366x768 och när man ansluter en LCD till dator bör man köra samma upplösning. Därför är du hänvisad till den analoga ingången.

 

Hur är bilden när du använder den analoga ingången?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte vad du menar.

Det går alldeles utmärkt att koppla sin dator till LCD skärmen om man har DVI

och en upplösning på 1366x768.

Jag har gjort det och har jävligt bra bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snurre Kanin

Nu skall du få ett diffust svar :)

 

Kan vara problem med att sända 1:1 för grafikkortet och dess drivrutiner, det kan möjligtvis avhjälpas genom att använda powerstrip och där ställa in upplösningen och den hertz som TV:n har.

 

Kan kanske vara ett HDCP problem? Har TV:n HDCP skydd på DVI ingången så måste grafikkortet skicka med HDCP om jag inte minns fel.

 

mer hjälp kan du kanske få på, www.minhembio.com och gå in på forum och sedan HTPC.

 

MVH SnurreKanin

 

 

 

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=122730&hl=powerstrip

 

Hittade denna länken ifall det kan hjälpa.

[inlägget ändrat 2006-05-30 16:38:54 av Snurre Kanin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Nu förstår jag inte vad du menar.

 

Frågan gällde inte tv-apparater i allmänhet utan en specifik modell, nämligen Samsung LE27T51B.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle råda dig att ta kontakt med Samsungs support.

De är kanonbra och väldigt hjälpsamma. Jag har själv en Samsung LCD-TV och har ringt dem och frågat när jag behövt råd. Tyvärr har jag ingen lösning på din specifika fråga.

 

Tel Samsung Support: 08-585 36 787

 

[inlägget ändrat 2006-05-30 17:33:44 av MsBlues]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

 

Tomas Tydal frågade om bilden blir bra med VGA och det blir den. Jag måste köra 1360x768 eftersom mitt nvidia grafikkort vägrar skicka ut 1366x768 vilket innebär att det försvinner tre pixelrader på varje sida men det gör inte så mycket.

 

Vad gäller mina kablar så kör jag med belkin pureav blue series duallink dvi-d 1.8 m vilket ändå är en okay kabel så jag har svårt att tro att det är det. Jag tror mer på tomas idé om att dvi ingången enbart är till för DVD eller digitalboxar. Tycker dock det verkar vara galet korkat av samsung att göra på det viset.

 

Jag ska maila samsung och höra vad de har att säga om saken.

 

Jag tar gärna emot fler tips om någon har några.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Samsung LE-32R41 med samma problem. Fick besked av Samsungs support att den ej stödjer PC via HDMI som den har.

 

De hänvisade till sid 63 i instruktionsboken. Där stod det mycket riktigt så.

 

Hade inte köpt denna TV om jag uppmärksammat detta. Men man lär så länge man lever

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har varit i kontakt med samsung och precis som i ditt fall sa de att tv:n stöder pc genom DVI. De uppgav att anledningen var HDCP. De menade att tv:n krävde en HDCP krypterad insignal och om den fick det skulle det fungera. Jag tycker dock att det låter lite konstigt att det endast är HDCP:s fel, jag får ju bild på tv:n men bara i 1280x720 (har jag för mig) som har till följd att bilden beskärs konstigt och att den inte är pixelmappad. Hade det varit att signalen inte är krypterad och tv:n ändå försöker avkryptera signalen tycker jag att bilden borde vara helt sabbad. Måste undersöka detta närmare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...