Just nu i M3-nätverket
Jump to content

C++ - ett utdöende språk?

Sasja

Recommended Posts

Är C++ ett utdöende språk? Det måste ju vara eller ha varit ett av världens mest använda programmeringsspråk av professionella?

Snackade om detta med en bekant idag som menade på att många C++-programmerare går över till C#.

Någon som har koll på hur det ligger till? Om C++ inte är världens mest använda språk av professionella, vilket är det då?

Man man väl säga att trenden är att man mer och mer använder hög(re)nivåspråk för sånt man tidigare använde C eller C++.

Om C++ inte är världens mest använda språk av professionella, vilket är det då?
Java är väldigt spritt i affärsvärlden, men C# växer rätt mycket. Vad som sen är "mest spritt" är en annan fråga. Räknat i vadå? Antal rader kod? Antal pengar som spenderas på utveckling? Antal timmar? Antal utvecklare? Oavsett vilket så har jag ingen aning om svaret ;)

Tillägg: Borde väl påpeka att det fortfarande finns många områden där C#/Java osv inte är några alternativ pga prestandakrav osv. C++ kommer nog att användas flitigt ett bra tag till.

[inlägget ändrat 2006-05-28 19:24:51 av zerblat]

Anjuna Moon
Man man väl säga att trenden är att man mer och mer använder hög(re)nivåspråk för sånt man tidigare använde C eller C++.

En annan, naturlig, trend är ju att språk förbättras och utvecklas. C# känns som en naturlig tronarvinge till C++, inte minst när version 3.0 kommer, med bl.a inbyggt queryspråk (LINQ) och Lambda-syntax (oooh, ryser av välbehag och nostalgi vid tanken =)

Ciss (eller si-tjaarp om man vill bli förstådd) ;)

[inlägget ändrat 2006-05-29 14:23:46 av zerblat]

Anjuna Moon

Som zerblats första förslag när jag spelar piano, annars det engelska uttalet för C-Sharp.

Anjuna Moon
Åh, som orgelelev anammar jag "Ciss" mycket varmt

Jo, jag gissar att många gjorde det med tanke på att Månskenssonaten är rätt populär i början av klaviaturkarriärer =)

Jo, jag gissar att många gjorde det med tanke på att Månskenssonaten är rätt populär i början av klaviaturkarriärer =)

Ingen höjdare att framföra på orgel men piano, helt okej. Generellt skriven i E-dur har jag för mig? Rätta mig om jag har fel.

[inlägget ändrat 2006-05-29 16:22:18 av Starre]

Anjuna Moon
Generellt skriven i E-dur har jag för mig?

Månskenssonaten går i Ciss-moll, men andra satsen går i Dess-dur

Ingen höjdare att framföra på orgel

Hehe, nä inte sista satsen iallafall =)

[inlägget ändrat 2006-05-29 16:31:43 av Anjuna Moon]

Aja, E-dur är i allafall parallelltonart till C#-moll så hade lite rätt ändå ;)

Den där andra satsen måste jag kolla in.

Anjuna Moon
Den där andra satsen måste jag kolla in.

Jo, den är lite udda då det tar ett par takter innan den sjunker in i den tonart den faktiskt går i. Det var länge sedan jag vare sig spelade eller lyssnade på den dock.

EDIT: Vilken lustig liten sidetopicvändning, att från C++ hamna på Beethoven =)

EDIT 2: Fast kanske inte (och nu kommer ni storkna =) - det är ju den 14:e sonaten och är opus 27 nr 2. 27*2+14=68 , vilket ju är ASCII-koden för - D (eller C++ ;)

Ujuj, det där var så långsökt så man kunde tro att Virtuosen satt och knappade på mitt tangentbord ;)

[inlägget ändrat 2006-05-29 16:47:37 av Anjuna Moon]

[inlägget ändrat 2006-05-29 16:48:37 av Anjuna Moon]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...