Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vilket är bäst??


reeko

Rekommendera Poster

hallå!

 

vilket alternativ som är bäst för mig som lirar mycket online?

 

alt 1. AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939 1MB, BOXED m/fläkt

 

2xCorsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

 

alltså med över 4GB i ramminne

 

 

 

alt 2. AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/fläkt

 

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB.

 

hälsningar ola

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alt 2 då Athlon 64 X2 4400+ har större cach vilket du drar nytta av i spel.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har ingen nytta alls av 4GB minne och kommer förmodligen inte ha det på ett bra tag. Frågan är om det öht kommer bli värt nån gång under hela 2007 ens...

 

Välj mkt hellre alternativet med 4400+ och 2MB level 2-cache. Många spel tjänar mkt på större mängd cacheminne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en X2 och märker att vissa program verkligen drar nytta av 2 kärnor. Hur vanligt är det att spel gör det, undrar bara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge är PC-spelen som stödjer dualcore relativt lätträknade, men ända sen Xbox 360 släpptes kommer övergången till stöd för fler kärnor troligen gå ännu snabbare, då kunskapen och tekniken för detta utvecklas hos speltillverkarna. PC-spel i min egen samling som jag vet stödjer dualcore är Quake 4, CoD 2 och Oblivion (och kanske något fler som jag glömt).

 

Oblivion har jag aldrig spelat med singelcore men däremot CoD 2 och Quake 4. I CoD 2 märkte jag inte någon jättestor prestandaökning, men däremot fick Quake 4 en väldigt markant ökning tack vare dualcore, så nyttan av det kommer nog att skilja sig åt endel.

 

Spel för singelcore kommer ändå att tjäna litegrann indirekt på dualcore tack vare det faktum att endel av bakgrundsprogrammen, och inte minst Windows, har stöd för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack.

 

Truespace (3d-program) går nästan dubbelt så snabbt när man slår på multitrådsstöd och när den då renderar bilder går båda kärnorna i 100%.

 

Nero Vision går också för 100% på båda kärnorna så där har man också nytta av dubbla kärnor.

 

Ser just nu att också Photoshop närmar sig 100% på båda kärnor vid konvertering av en större mängd bilder.

 

[inlägget ändrat 2006-05-27 18:03:29 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför det vore bra med dualcore i stället, taget från http://www.64bits.se/ ;-)

"Om ni försöker att skala en banan och ett äpple på samma gång märker ni snabbt att det i praktiken är omöjligt, man ställs då inför två val. Antingen skalar man först bananen och sedan äpplet, eller så byter man snabbt mellan dem i korta intervall."

 

Apropå Quake 4 ser man här hur den långsammaste X2-processorn 3800+ har presterat jämnt med en Pentium 4 630 @ 4.2GHz:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2_6.html

Själv har jag en X2 4800+! *osande skryt... f-n nu gick brandvarnaren också* ;-)

 

Truespace (3d-program) går nästan dubbelt så snabbt när man slår på multitrådsstöd och när den då renderar bilder går båda kärnorna i 100%.

:thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Alt2)

Du skriver inte vilket moderkort du ska använda,

men jag har sett många moderkort som inte stöder mer än PC2700 hastighet med minne i alla 4 sloten på grund av att de inte orkar driva mer än 2 slot med PC3200 hastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har sett många moderkort som inte stöder mer än PC2700 hastighet med minne i alla 4 sloten på grund av att de inte orkar driva mer än 2 slot med PC3200 hastighet.

Det stämmer men det beror inte på moderkortet utan på minneskontrollern i Athlon 64 processorn.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...