Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur R är beroende av h och v


mamoon

Rekommendera Poster

Hej

i den frågan som jag har (se bilden) tycket jag om h blir stor så v också blir stor och på det sätet får vi längre värde på R och därför säger vi att R är beroende av h och v.

blir tacksam för tips och hjälp.

 

[bild bifogad 2006-05-27 11:09:45 av Jahan]

835665_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

R(v, alfa, h)

R is proportionell mot v, alfa och h.

 

R är ju också beroende på kastvinkeln. Är alfa = 90 grader så är R noll och är alfa = -90 grader så är också R noll.

 

Ett uttryck för R vet jag inte hur man gör eftersom det beror på den totala tiden som bollen tar på sig att nå marken. Denna får du genom att sätta y=0. Dvs. en av rötterna av y-funktionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förklaringen Kan

R= v.cos (alfa) . t

vara ett uttryck för R eftersom R ligger längs X axlen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hello.

Om man sätter y = 0 i den andra ekvationen och löser ut t så får man ut 2 rötter. Ena ger negativa svar och den kan man kassera. t insatt i x = v*cos(a)*t ger:

R = x = v*cos(a)*(v*sin(a)+sqrt(v^2*sin(a)^2+2*g*h))/g

 

R är alltså beroende av v, a, h, och g.

Om man har lite att göra kan man t.ex. derivera R med avseende på vinkeln a och för h = 2, v = 12 och g = 9.8 så ser man att maximala längden på R fås då vinkeln a är 41.55959291 grader. R blir då 16.57 m.

 

På Jupiter, av alla ställen, där g = 26 stöter man kulan med h = 2, v = 12, a = 41.55959291 endast 7.217233231 m!

Maximala längden på Jupiter med samma v och h som ovan fås då vinkeln är 37.30742827 grader. R blir då 7.268314964 m.

 

 

[bild bifogad 2006-05-28 22:52:49 av Tom P]

836262_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...