Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bokföring enskild firma ?


Micke DDD

Rekommendera Poster

Hej

 

Har precis startat enskild firma och har två frågor:

 

Har köpt in saker till firman kontant. Det finns inga pengar i firman ännu så det är tagit av privata pengar. Hur bokförs detta ?

Egen insättning kanske ?

 

Sedan när det gäller saker jag köpt in och tagit på mitt privata kreditkort hur bokförs det ? (skuld till kredikortsbolaget kanske men hur blir det sen när räkningen kommer och jag betalar den minskar jag skulden då till kredikortsbolaget ?)

 

Sedan ska jag snarast gå en kurs i bokföring, någon som precis har gått någon kurs och kan rekommendera det ? (stockholms området)

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempelvis om du köpt kontorsmateriel för 500 kr inkl moms:

Konto 6110 Debet 400

Konto 2641 Debet 100

Konto 2018 Kredit 500

 

kontonr från den vanligaste kontoplanen........

 

Betr. betalning med kontokort, så antar jag det är privat använt dvs för

personliga utgifter. Sen rekommenderar jag upplägg av ett 'affärskonto'

någonstans och med betalkort som används uteslutande till företagets

utgifter.

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

De saker du betalar med ditt "privata" kreditkort bokförs precis som svaret du fått tidigare. Denna bokföring gör du direkt och blir alltså "egen insättning". När du sedan betalar till kreditkortsföretaget är detta inget som påverkar bokföringen, det blir till dina privata skulder.

 

Skaffa dig ett bra men ändå enkelt bokföringsprogram typ Unicell. På deras hemsida får du en enkel och kortfattad information om bokföring. Programmet i sig är så pedagogiskt upplagt att du inte behöver ha mycket susning om bokföring för att klara av det. www.unicell.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...