Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"problem" med skärmen


KiiCo

Rekommendera Poster

hej! har en HP L1940 flat panel monitor..

I windows så ser det ut som att markörspår är aktiverat fastän det är avaktiverat.. Inte riktigt som markörspår men nånting mellan markörspår och motionblur om ni förstår vad jag menar?

 

någon som vet Om/Hur man kan fixa detta?

är speciellt störigt i spel som Counterstrike och ännu störigare om man nu försöker göra CS-filmer eftersom det då syns ännu tydligare..

 

har letat lite varstans och läst om uppdateringfrekvens, vsync och nått annat men är totalt lost på de områdena.. vet iaf att min skärm är inställd på 60hz,

i CS ligger fps på 60..

 

 

Här kan ni se vad jag menar.. syns extremt mycket mer än det gör när man spelar.. beros lite på kvaliteten.. mest för att ni ska få se vad jag menar..

 

http://files.filefront.com/HopparN_hopparwmv/;5079622;;/fileinfo.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tror inte det är så mycket att göra åt det, platta skärmar är långsammare än vanliga skärmar på att uppdatera bilden. Vad jag kan läsa mig till, så har din skärm 25 ms responstid, vilket i verkligheten ger 40 fps.

 

Det finns en viss chans att skärmen fungerar något bättre med digital signal (DVI).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så även om det visar att jag har 60fps så är den egentligen bara på 40 alltså? eller?

 

ehh det där med 25ms responstid kan man inte öka/ändra det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
så även om det visar att jag har 60fps så är den egentligen bara på 40 alltså? eller?

 

Skärmen har 60 fps, men pga den låga responstiden så blir det inte mer än 40 fps i verkligheten.

 

ehh det där med 25ms responstid kan man inte öka/ändra det?

 

Nej. Det är den tid det tar för pixlarna att ändra färg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Det där med fps/FPS är lite luddigt:

 

1) Hög uppdateringsfrekvens på bildskärmen är (var) främst för att undvika flimmer.

 

2) LCD-skärmar har ett annat problem än "flimmer", LCD-skärmar har "tröghet"..

 

HÖGST antagligen går en hel del av "trögheten" på LCD att "bota" genom intelligentare drivrutiner till grafikkorten.. Inte allt, men en del..

 

De ytterst snabba LCD- skärmar som idag säljs för "småpengar" har istället "färgfel". Möjligen struntar gamers för färgfel..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För typ 15 år sedan fanns det dualscan-skärmar som lämnade tydliga markörspår efter sig.

 

Jag har mycket svårt att tro att en modern TFT-skärm skullle vara lika dålig.

 

Min gamla laptop från 1996 lämnar inga marlörspår efter sig. Det måste vara nåt annat som är fel?

 

Säg så här: Film på bio har extremt låga 24fps, inte ser man "markörspår" där heller?

 

[inlägget ändrat 2006-05-26 18:58:17 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...