Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera ny hårddisk


det

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har just köpt en ny SATA hårdisk och ska formatera den. Ja tänkte ha den som fildisk. Då undrar jag om ja ska ha den som primary eller som logical. PartitionMagic rekomenderar logical, men när ja väljer det så får ja en liten del på 0,5 MB som är primary iallafall och en del som är logical med resten av utrymmet. Ska man ha en primary på varje hårddisk eller hur ska ja ha det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra den logical iallafall. På primary lägger man operativsystemet.

Har du testat att formatera den i diskhanteraren istället om du bara skall ha den som spardisk.

Jag vet inte var SATA controllern sparas, gissar bara. Jag har bara en Sata disk som är delad i tre partitoner.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men när ja gör den som logical får ja ju en primary på samma disk också!?... Operativsystemet har jag på en annan disk. Det verkar inte heller gå att formatera disken i diskhanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte heller gå att formatera disken i diskhanteraren.

Har du installerat SATA controllern till ditt moderkort eller är din tidigare disk också en SATA? I så fall är den installerad.

 

Ska man ha en primary på varje hårddisk eller hur ska ja ha det?

 

Ärligt så vet jag inte om NTFS som jag kör bryr sig om det, jag har bara använt detta på FAT system och DOS. XP skivan sköter ju detta vid installation och tittar jag i diskhanteraren så står det bara Standard på typ och NTFS på filsystem.

 

Här finns lite förklaringar på engelska om de olika partitioneringstyperna och vad de är till för.

http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/structPartitions-c.html

 

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...