Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betongsosse, hur är en så'n?


Jodie

Rekommendera Poster

Då och då har jag sett ordet 'betongsosse' och funderat på vad det egentligen innebär? Vad anser ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse Ringholm (-;

 

En lojal partiarbetare som sitter kvar år efter år och aldrig kritiserar partiet. I bästa fall gör vederbörande nytta också.

 

Skulle en förlora ett val, är valet antingen ogiltigt, eller så har 's universum rasat samman.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ursosse"? Det fanns ju uroxar.:)

Milla

Edit de finns inte längre.. uroxarna alltså.

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-05-26 19:28:47 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem orkar gå igenom 224 resultat :)

 

Min hittar 244 för övrigt, intressant!

 

Skämt åsido, google kan ju inte ersätta svar från riktiga människor. En fingervisning kanske, men inte samma sak som att få personliga åsikter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver det som Lars2W2 skriver så lägger jag nog även in att en "betongsosse" är väldigt fast i sin ideologi och ser ogärna utanför den.

 

Jag tycker att man mycket väl skulle kunna använda begreppet "betongmoderat". Faktum är att det kanske är vanligare med betongmoderater. Även om en t ex privatisering strider mot allt sunt förnuft så finns det så ideologistyrda moderater så att de av rent ideologiska skäl förespråkar utförsäljning av lönsamma statliga företag.

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar men betongsosse låter mycket bättre än betongmoderat, det funkar liksom inte :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att det finns ett lite likartad benämning, nämligen gråsosse. När jag sökte på det, kom som första resultat http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A5sosse

 

Gråsosse, milt nedsättande benämning på traditionella, partitrogna socialdemokrater av den äldre sorten, utan intresse för idédebatt eller stora visioner. Uttrycket lär ha myntats på 1960-talet av en anställd på Dagens Nyheter, med hänvisning till vaktmästarna i tidningshuset. Förleden 'grå' syftade på att vaktmästarna bar grå rockar och hade inget med deras ålder att göra.

 

Betong brukar också vara grå - kan det finnas ett samband?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade Google 259.

 

Hmmm, Google är ju snabb på att indexera Eforum så det kanske är vi som ändrar Google :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...