Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny begagnad dator med nätverkskort...


Ky

Rekommendera Poster

Följetången fortsätter, se nedan tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=820863#827186

 

Ny fråga är:

Det gick inte att få igång den gamla datorn med nätverkskortet, enligt D-link´s support kunde felet ligga i moderkortet kanske behövde ny drivrutin eller PCI-platserna.

Eftersom jag inte enkelt hittar drivrutiner till detta och att det dessutom är lite överkurs för mig så har jag bestämt att jag köper en begagnad dator med nätverkskort i för en billig peng. Bytar ut det nätkortet mot det jag köpt. Har D-Link DWL-G520 , 108Mbps AirPlus Xtreme G och router DI-624 AirPlus Xtreme G.

 

Har sett följande: Och frågan är, kan detta var ett OK köp?

 

Compaq EN SFF

DPENS P450

Pentium 3, 450MHZ

128 MB minne, SDRAM PC100

8.4GB Hårddisk

AGP grafikkort inbyggt ATI PRO TURBO RAGE

100mbit Nätverkskort

CD-ROM (kan bytas mot dvd-rom +50:-)

FLOPPY

LJUDKORT (inb. högtalare)

2 PCI

1 ISA

2 SDRAM

mus

Tangentbord

Strömkabel

Win 2000 (original)

400:-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Såpass gammal dator är "EOL".

Varför inte köpa en "enkel" DELL för 3000?

 

20x mer "datorkraft", och något som antagligen funkar i "flera år"?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

därför jag (mannen) bara ska den för att surfa på i källaren. Jag har redan en alldeles nyinköpt som jag ska koppla ihop med den gamla hade jag tänkt, men det gick inte som sagt.

Vill inte lägga för mycket pengar på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför byta nätverkskort på den begagnade datorn? Sälj det nya kortet och köp mera minne till den begagnade på t ex Tradera. Vad har den för OS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm...

jag har inte köpt den begagnade datorn ännu...

frågan var om den jag hittat räcker bättre än min egen gamla dator som inte gick att få igång med trådlöst nätverkskort p.g.a enligt D-link´s support saknades nya drivrutiner till moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller jag ska satsa på en bärbar?

Är följande Ok tror ni

 

Bärbar 2

PII 400 MHz

64 eller 128

6 GB HD, original Mellanium, Office på HD

DVD-rom

USB

IR

seriel port

Nätverkskort 10/100MB/s och Modem 56K

Kabel till elkontakt.

Pris: 1490:-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bärbar dator har ingen PCI-kontakt som ditt trådlösa nätverkskort har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha...

vad tror du om den stationära, är den ok, eller ska lägga till ett par hundra och få en som är lite större?

 

eller kan jag köpa ett annat nätverkskort (får nämligen byta det jag köpt)?

eller kan jag använda det nätverkskorte som sitter i det bärbara exemplet?

 

[inlägget ändrat 2006-05-25 10:13:32 av Ky]

[inlägget ändrat 2006-05-25 10:14:51 av Ky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bärbaras nätverkskort Nätverkskort 10/100MB/s är för kabelanslutning.

 

Om det bara gäller surfning så ska den du listade först räcka till. Den är ju lite kraftfullare än den du har nu så med Windows 2000 så blir det väl ungefär samma prestanda.

 

eller kan jag köpa ett annat nätverkskort (får nämligen byta det jag köpt)?

Med byta så antar jag att du menar i butiken, så då får du fråga butiken om de har ett trådlöst nätverkskort för Windows 98 som inte är SE. Jag kollade på Netgears webbplats och de två jag hittade där var också för 98SE, samma sak med det Linksys-kort jag kollade på. Sen så är det ju så att Microsoft drar in all support med säkerhetsuppdateringar för Windows 98 i sommar så därefter är ju inte en 98-dator så väldigt bra att surfa med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med att byta nätverkskortet i butiken menade jag att byta till ett som gick i en bärbar dator.

 

Den stationära datorn i exemplet klara väl XP om jag installerar det i stället för Windows 2000?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad behöver jag minst för att klara XP då?

 

(ska dock egentligen bara ha den datorn till att surfa på)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ky skrev:

vad behöver jag minst för att klara XP då?

 

Här har du systemkraven för XP Home t ex:

http://www.microsoft.com/sverige/products/windows/xp/home/system_requirements.asp

...vill du hellre ha Pro så kan du kolla det också där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är minimikrav för XP:

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/upgrading/sysreqs.mspx

Men minmikraven är inte trevliga att köra XP med Service Pack 2, brandvägg och antivirus. Det behövs mer då, i alla fall 256 MB RAM och högre klockfrekvens på processorn (min bärbara jobbdator har 800 MHz, det funkar OK för enklare grejer som surfning).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått WinXP SP2 att fungera med 266 MHz, 320 MB RAM, telefonmodem, mail och surf (pris ca 400 kr). Ska du ha bredband rekommenderar jag 800 MHz, 512 MB för surfning och enstaka musikhämtning (pris ca 900 kr). WinXP + diverse "måsten" såsom Adobe Reader, mm kräver drygt 3GB HD. För kopiering av CD måste 700MB extra finnas för mellanlagring på disk om man bara har en CD-brännare/läsare. 6 GB hårddisk är minimum enligt min mening.

 

Om du tänker köpa bärbart får du räkna med problem om du ska öka minnet, och en djungel vad beträffar minnestyper som inte passar. Svårt att skaffa nytt batteri på en gammal. Dessutom bör du ha bredband + trådlös router. Men det är en stor frihet att sitta i TV-soffan och surfa, eller ta med till en kompis som har trådlöst!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ADSL, router som jag fått igång och trådlöst nätverkskort i kartong som väntar på en dator att sätt i det i!

 

Att sitta i soffan och surfa låter kul, nu fick jag önsketankar. Men om det är förenat med problem har jag inte orken.

Hm...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sitta i soffan och surfa låter kul, nu fick jag önsketankar. Men om det är förenat med problem har jag inte orken.

 

Sååå enorma är inte problemen. Mitt batteri har klarat sig rätt bra i 3 år fast det är inte så ofta jag använder det. Låt det bara sitta kvar i datorn (om det inte står annat i manualen) så håller det sig fräscht. Om du tar till lite i överkant vad gäller minne behöver du inte bekymra dig om att skaffa mer sånt. Kort sagt, skaffa datorn så som du vill ha den ett par år framöver, räkna inte med att uppgradera.

 

Sitta i soffan med trådlös (säker = WPA) koppling med hela världen i knät (!) är en stor frihet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...