Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med javascript


Kivas

Rekommendera Poster

Det ger vi poäng för :)

 

Ang javascriptet:

 

Finns det något jag kan göra för att få det att fungera ändå som jag beskrev i förförra svaret? Som jag skrev så fattar jag inte varför det inte fungerar när jag ju satt partOfMenu="false" på de bilder som inte skall vara med, men det stör alltså skriptets grundfunktion om jag har fler bilder som inte tillhör menyn som är hyperlänkade?

 

Annars får jag väl helt enkelt ge upp detta i det här fallet och endast ha en onmouseover effekt. Knapparna jag har är nämligen uppdelade i två delar, en med en liten pil och en med länktexten och så vill jag fortsätta att ha det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Okej, då provar jag igen med en logisk förklaring :)

 

Med denna hämtar du antalet img-element:

tbar = document.getElementById('toolbar');
items = tbar.getElementsByTagName('img');

(Eller rättar sagt med For-loopen och lenght)

Om du har dubbla bilder i din meny blir det ju 20st bilder.

Bild med index 10 är ju den andra bilden i det 5:e menyvalet.

 

Sen vill du ju sätta en bild som vald med denna:

items[x].setAttribute('src', toolbarData[(x+1)][0]);

I din array toolbarData har du ju bara 10 element.

Skickar du in ett index högre än 10 så hittar den ju inte det i toolbarData.

Därav felmeddelandet.

 

Men prova att lägg dubbelt så många element i toolbarData med två likadan värden förutom index-värdet.

 

Så här:

toolbarData[[b]1[/b]] = new Array('knappar/pil[b]1[/b].jpg', 'knappar/pil_over/pil1.jpg', 'knappar/pil_over/pil1.jpg');
toolbarData[[b]2[/b]] = new Array('knappar/pil[b]1[/b].jpg', 'knappar/pil_over/pil1.jpg', 'knappar/pil_over/pil1.jpg');
toolbarData[[b]3[/b]] = new Array('knappar/pil[b]2[/b].jpg', 'knappar/pil_over/pil2.jpg', 'knappar/pil_over/pil2.jpg');
toolbarData[[b]4[/b]] = new Array('knappar/pil[b]2[/b].jpg', 'knappar/pil_over/pil2.jpg', 'knappar/pil_over/pil2.jpg');
...osv...

 

Borde fungera på din sidan.

 

[inlägget ändrat 2006-05-30 14:31:58 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...