Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dax för Spax?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag hade starkt funderat på att köpa någon Spax-obligation hos FöreningsSparbanken nu i maj men jag antar att det vore ganska meningslöst när börsen börjat rasa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

Vad är orsaken till att du vill köpa de? Går det inte att hedga bättre på egen hand?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är orsaken till att du vill köpa de? Går det inte att hedga bättre på egen hand?

 

Vid två tillfällen har jag frågat lite allmänt på banken om premieobligationer och bägge gångerna har personerna istället intensivt progagerat för sina SPAX... och för all del, det lät ju bra att man kan välja en SPAX där man endast kan vinna men aldrig förlora. Men som sagt, i nuläget är väl utsikterna till stigande utveckling minimala?

 

Vad betyder hedga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Vid två tillfällen har jag frågat lite allmänt på banken om premieobligationer och bägge gångerna har personerna istället intensivt progagerat för sina SPAX...

 

Ja, och det finns en orsak. Pengar. De tjänar pengar på räntefonder, akitefonder + på att förvalta SPAX:en. Hur mycket tror du att de tjänar på premieobligationer eller liknande? max 1/10 av vad de gör på egna produkter.

 

 

Hedga/hedging = Riskspridning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009:

Ja, och det finns en orsak. Pengar. De tjänar pengar på räntefonder, akitefonder + på att förvalta SPAX:en. Hur mycket tror du att de tjänar på premieobligationer eller liknande? max 1/10 av vad de gör på egna produkter.

 

 

Jo, jag har redan fått intrycket att den rådgivning man får på banken är tämligen egennyttig.

 

Och så här står det idag på http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,834607,00.html :

 

Lars Ohlson, journalist och författare, driver ett opinionsinstitut som granskar finansbranschen. Han säger att bankerna har satt i system att lura sina kunder.

-All form av rådgivning syftar till att gagna bankerna och inte kunderna. Bankerna tjänar i dag enorma pengar på fondförvaltning och aktiemäkleri.

 

F.ö. välkomnar jag synpunkter om SPAX.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...