Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
TicoRoman

Showview?

Rekommendera Poster

TicoRoman

Hur fungerar showview när ett program växlas mellan olika kanaler?

SVT är t ex väldigt duktiga på att bolla med program (under tiden ett program pågår) mellan ettan och tvåan.

Naviclick?

[inlägget ändrat 2006-05-22 21:17:34 av TicoRoman]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Showview hanterar väl inte det?

Koden man anger vid programmering innehåller, av vad jag vet, tre komponenter:

1: Kanalen

2: Starttid

3: Längd

Om programmet flyttas, blir försenat eller byter kanal hjälper inte showview dig. Då behövs någon form av programguide som kan följa och spela in ett specifikt program.

mmmh:

Sveriges Television har dock ingenting med ShowView-nummer att göra. Vi rekommenderar manuell tidsprogrammering för inspelning av tv-program.

Det säkraste sättet att programmera program som visas i TV4, är att göra det manuellt. Vi avråder från att använda Showview.

Ett dött system.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.[

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bmhson

Hej Monshi

Du har säkert rätt, men det är, beroende på vilken video man har, oftast lättare och går fortare att utgå från showviewkoden.

Min personliga erfarenhet är att SVT oftast håller starttiderna, men kan sluta lite i förtid medan TV4 är urusla på att hålla tiderna, särskilt är dom ofta försenade så det är sällan man missar början, men för att vara säker på att man får med slutet bör man lägga till några minuter (utom före Nyheterna).

TV3 och Kanal5 har ibland en viss förkärlek för att starta något för tidigt, så där lägger jag alltid på en minut före.

D v s använd dom, men lite inte på dom för dom fungerar inte, som det ofta står i handböckerna till videoapparaterna.

Sen är det ju inte alltids så lätt att ställa in klockan på videon exakt på sekunden heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Är man väldigt defensiv om man startar 10 minuter för tidigt och alltid lägge rpå en halvtimme eller så på slutet? ;)

Men när program växlar mellan kanaler är man ju chanslös, om man inte kan spela in båda kanalerna samtidigt förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bmhson

Hej

Det är väl bara SVT som gör så?? Och dom brukar ju dessutom lappa över med x sekunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi
Sen är det ju inte alltids så lätt att ställa in klockan på videon exakt på sekunden heller.

Vem har en video idag? Min DVD-inspelare plockar klockan från SVT text...

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Japp, bara SVT som har två kanaler som är såpass lika att ett program kan vandra mellan dem.

Visserligen skulle ex.v. TV3/TV6 kunna göra likadant men förhindras av att alla inte har båda kanalerna.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

Några sekunder väger ju lätt om det slår fel på flera minuter :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bmhson

Hej igen Monshi

Jag har video. Därför visste jag inte att showviewtekniken användes i samband med DVD-inspelare också.

Jag avvaktar nog med DVD tills nästa dator, med Vista och Media Center har "läkt" sina barnsjukdomar, om min gamla TV håller så länge.:thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SYS 64738
Vem har en video idag?

T.ex. jag.

Har visserligen en DVD också, fast utan inspelningsmöjlighet.

Ska jag bara spela in ett TV-program så duger VHS fortfarande bra för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng

DVD-inspelare? Har inte alla hårddiskinspelare? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]

Shoview har jag aldrig använt mig av. I och för sig har min dvd-recorder shoview, men den har jag bara kopplad till rgb-ut från min digitalmottagre. Och då går det ju inte att använda shoview i vilket fall som helst. Sen har jag en gammal vhs också, om jag skulle få för mig att spela in på den så blir det endast analogt, men det försöker jag undvika.

Felet har ju varit att det varit så himla svårt för folk (jag vet för jag har fått hjälpa åtskilliga trots att jag aldrig använt shoview själv) att "mappa" tv-kanaler mot vilken kanal de ligger på videon.

Det största problemet är ju att dvd- och hårddiskinspelare har analoga tuners idag. Det finns ju ingen maskin (förutom htpc då) som har en digital dvb-t mottagare, dvd-recorder samt en fet hårddisk. Helst ska den vara förberedd för hdtv och mpeg4. Dessutom skulle jag vilja ha en uppskalningskrets för sdtv. Helst med hdmi-kontakt, men det kan fungera även med komponentanslutning. Självklart ska den vara intgrerad med en EPG så att jag väljer att spela in ett visst program, och då spelar den in det programmet och endast det. Inte beroende på vad klockan är. Ta fram en sådan maskin och jag skulle definitvt vara spekulant.

När jag ändå håller på att skriva så skulle jag vilja slå ett slag för att alla kanaler borde sända en anamorfisk 16:9-signal. Jag är så less på 3:ans och 5:ans klippta 4:3 program som aldrig gör sig rikitgt bra på en 16:9-tv. :-P

--

[Esc]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi
DVD-inspelare? Har inte alla hårddiskinspelare?

Jo, men det är väl underförstått att en DVD-inspelare har en hårddisk...

Mycket kortare att skriva DVD-inspelare. Äsch - kan vi inte härmed bestämma att en enhet som kan spela in på hårddisk/DVD mha av MPEG-teknik är en video och de där gamla stenålders enheterna som nyttjar analoga band är just en "stenåldersvideo" eller rakt av en VHS-spelare.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
lizardKng
Jo, men det är väl underförstått att en DVD-inspelare har en hårddisk...

Gå till vilken stormarknad som helst och kolla på dvdinspelarna för 1500:-, ingen hårddisk där inte!

HDD-inspelare och DVD-inspelare tycker jag är rätt bra uttryck annars, dessutom exakt lika långa.

Video och stenåldersvideo, det låter lite som skillnaden mellan "fetaost" och "äkta fetaost". :)

[inlägget ändrat 2006-05-23 13:39:06 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TicoRoman

Frågan gällde alltså DVD-inspelare, som också är utrustade med showview. Jag trodde att showview gjorde att inspelningen startar då programmet startar, så att man inte behöver ange fasta tider?

Det ska tydligen finnas något system som heter Naviclick, där DVD-inspelaren plockar tiderna från TEXT-TV. Hur tusan det nu går till?

Bakgrund till frågan:

Frågan är ställd då jag tänkt köpa en DVD-inspelare. VM (fotboll) närmar sig, och jag är inte ledig alla dagar. Hade varit kul att kunna spela in enstaka intressanta matcher för att kunna se dem i efterhand.

Då VM sänds i SVT (och TV4) och SVT är väldigt duktiga att bolla mellan kanalerna (speciellt vid sportsändningar) är jag ute efter en DVD-inspelare som kan tackla detta.

Tips?

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

[inlägget ändrat 2006-05-23 14:48:48 av TicoRoman]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
[Esc]

Det finns ett system (men som ingen svensk kanal sänder) som heter PDC - Programem Delivery Control

Läs mer här:

http://www.showview.com/?&page=29&section=showview

Annars så är det ju Video+ som gäller, fast egentligen så är det ju en bra EPG man vill ha som boxtillverkarna kan bygga bra funktionalitet kring (inte något eget påfund som t.ex. "Boxerguide")http://www.showview.com/?&page=5&section=videoplus

Hur som helst så finsn det aldeles för få bra lösningar för digitaltv. Visst att det finns analog kabeltv, men det är ju bara en tidsfråga innan de också har gått över till helt digitala kabelsändningar.

Edit: För att mer svara på din sista fråga Tico, så skulle jag föreslå en lösning med digitalbox (kabel, boxer, eller parabol) med hårddiskinspelare och så kan du ju bara knappa in vilka matcher du vill spela in.

--

[Esc]

[inlägget ändrat 2006-05-23 14:57:05 av [Esc]]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...