Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finns det bra IP-telefonitjänster?


Mr Andersson

Rekommendera Poster

Mr Andersson

Jag har nyligen sagt upp mitt vanliga telefonabonnemang hos Telia (men har kvar ADSL hos en annan operatör) och har just nu enbart mobiltelefon. Detta fungerar helt kanon och för de pengar som jag tidigare betalade till Telia i form av abonnemangsavgift, kan jag ringa en hel del med mobilen.

 

Men jag sneglar lite på IP-telefoni i alla fall. Finns det nån bra sådan?

 

Jag vill naturligtvis ha ett nummer i mitt riktnummerområde, alternativt ett 075-nummer. Jag vill även ha en ISP-oberoende leverantör. Och inte helt oväntat, vill jag att telefonen ska fungera oberoende om datorn är på eller inte. Det ska helt enkelt fungera precis som en fast telefon...

 

Nån som har erfarenheter att dela med sig av?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Rix Telecoms bredbandstelefoni. Det kostar 75 kr per månad, sedan är alla Sverigesamtal helt gratis (ej öppningsavgift eller minutavgift), men till mobiltelefoner och 0771-nummer kostar pengar. När man väljer nummer väljer man valfritt nummer direkt ur en lista inklusive riktnummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag ringer uteslutande mobilnummer, så det kanske är bäst att behålla bara mobilen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Jag ringer uteslutande mobilnummer, så det kanske är bäst att behålla bara mobilen?

 

Jag har bara en mobiltelefon. Klarar mig bra med det, även om Comhem försöker trycka på mig IP-telefoni också i deras reklam.

 

Är det inget bundet mobilabonnemang du har, så kan du alltid byta till Halebop som jag hört ska vara väldigt billigt. Ringer du kompisar och bekanta med samma abonnemang, så kostar det knappt något att ringa.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-05-22 19:40:49 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Är det inget bundet mobilabonnemang du har

 

Det är rätt bundet, skaffade ny mobil förra månaden med 24 mån bindningstid. Vet inte om man är idiot om man haft samma operatör (och numme) i 11 år, men eftersom jag är nöjd så finns det ingen anledning att byta. Jag får dessutom 15% i lojalitetsrabatt, så jag är extra nöjd :)

 

 

så kan du alltid byta till Halebop som jag hört ska vara väldigt billigt

 

Ja, inom Telias sfär är det billigt (gratis?). Allt utanför är inte fullt så billigt...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vet inte om man är idiot om man haft samma operatör (och numme) i 11 år, men eftersom jag är nöjd så finns det ingen anledning att byta. Jag får dessutom 15% i lojalitetsrabatt, så jag är extra nöjd :)

 

Jag har också haft samma operatör (Telia) och nummer sedan slutet på 90-talet. Nu är det numret så inrotat överallt att det skulle vara svårt/jobbigt att byta, tycker jag. Gick bara över från Mobilpott till Mobil 25 inom Telia för några år sedan, men samma nummer dock.

 

Mobiltelefoner köper jag utan abonnemang av den anledningen. :-)

 

Känner folk som byter abonnemang och nummer stup i ett. Hinner knappt lägga in det i adressboken förrän personen ifråga plötsligt SMS:ar att denne bytat telefonnummer. Suck, inte nu igen, tänker jag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-05-22 19:53:12 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Mobiltelefoner köper jag utan abonnemang av den anledningen. :-)

 

Jag köper gärna telefoner på avbetalning, när avbetalningen är klar vill man ändå ha en ny telefon!. Och eftersom jag inte klarar att spara undan pengar, är avbetalning en perfekt grej för mig! :)

 

 

 

 

Känner folk som byter abonnemang och nummer stup i ett

 

Privat har jag nog haft 5-6 nummer de senaste åren, men mitt företagsnummer är intakt sedan 1994 :) Och numera har jag enbart det numret. Det är hysteriskt att ha fler telefonnummer än man kan prata i samtidigt.....

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera att du besöker http://www.telepriskollen.se/Oversikt.aspx . Där kan du jämföra olika abonnemang. Du kan t o m göra en egen ”Personlig kalkyl” där du matar in hur mycket du ringer varje månad till det fasta nätet och till de olika mobiloperatörerna.

 

Eftersom du inte verkar vilja använda den fasta telefonen särskilt mycket bör du nog leta efter en operatör som inte har någon fast avgift eller en väldigt låg sådan.

 

 

Teleman ( http://www.teleman.com/ ) har ett fakturaabonnemang som de tar 30,- Kr/mån för. De har även ett förbetalt abonnemang utan någon fast avgift ( https://www.woize.com/index.php ). Till det abonnemanget kan man dock inte föra över (portera) sitt befintliga telefonnummer.

Även ePhone ( http://www2.ephone.se/ephone/ ) har ett förbetalt abonnemang utan någon fast avgift. Hos dem kan man föra över sitt befintliga telefonnummer om man vill. Dock måste du köpa just deras telefonbox. (Jämför du med telefonabonnemang som har en fast avgift så betalas dock boxen av ganska snabbt. Det gäller dock att man blir nöjd när man går in med en sådan ”startavgift” = 695,- Kr + PF.)

Hos båda ovanstående operatörerna ingår nummervisning m m.

 

 

Om du vill använda telefonen utan att datorn är påslagen måste du alltså använda någon form av telefonibox. Antingen en separat eller en router med en inbyggd ”telefonbox”.

Köper du en router med inbyggd telebox bör du observera att de flesta verkar begränsa din uppkopplingshastighet till ca 20 Mbps. Har du en snabbare internetanslutning så måste du köra routern/teleboxen parallellt (i en annan router).

Abonnemangen ovan går att använda oavsett vilken internetoperatör du har. (I alla fall om inte din internetoperatör har någon form av spärr.)

Du kopplar in boxen mellan din internetanslutning och ditt första telejack. Därefter är det bara att använda ditt befintliga telenät som vanligt.

Angåend val av telefonnummer så får man höra med telefonoperatören vilka nummer de kan erbjuda. De flesta verkar dock ha nummer i alla riktnummerområden.

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-23 00:56:44 av MC-1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...