Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför fungerar inte diskettstationen?


Anders Isaksson

Rekommendera Poster

Anders Isaksson

Jag vet inte om det här är rätt forum, men mitt problem lyder som följer:

Diskettstationen fungerar inte, dvs jag får meddelandet "floppy disk(s) fail(40)". Dessutom så lyser dioden på diskettstationen hela tiden. Det låter inte heller något om den när man startar datorn, det brukar väl bli nått ljud när den kollar efter disketter. Den funkade igår när jag installerade DOS och cd-drivar(det är ett nytt bygge). Men idag var jag tvungen att byta plats på HD och diskettstationen för att det skulle funka bra(det är en j-vligt konstig låda, Enlight 7101, passa er för den!) och efter det får jag felmeddelandet vid varje omstart. Datorn i övrigt fungerar bra, Win98 är installerat. Jag har testat att olika kopplingsmöjlighter med floppy-kabeln, men inget fungerar. När jag tidigare haft detta problem har jag alltid lyckats lösa det genom att koppla om kablarna, något som uppenbarligen inte fungerar i detta fallet.

 

Mina specar(om det nu kan vara till någon hjälp)

ABIT BH6

Celeron 300A

64 MB SDRAM, 66

Diskettstation Sony

 

Hoppas att någon av er vet vad felet kan vara, jag har nämligen lovat att leverera datorn imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredric Holmström

1. Kolla att alla flatkablage är vända åt rätt håll.

2. Pröva (om du har möjlighet) att köra floppyn i en annan PC.

 

Fungerar det ändå inte är det nog tyvärr bara att köpa en ny. Har själv lyckats knäcka 2(!) FDD vid olika tillfällen vid ombyggnationer av PC. De slutade fungera helt oförklarligt - förmodligen p g a statisk elektricitet.

 

Lycka till med nybygget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...