Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Håpen-girig?


Jodie

Rekommendera Poster

Undrar om någon vet om uttrycket "håpen" används då man vill anspela på att en person är girig?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Edit: "Åpen" är inte "göteborgsslang", åpen tillhör västsvensk dialekt. Oerhörd skillnad på slang och dialekt.. "Fattaru?" ;)

Dialekt är "finare", mer "socialt accepterat" än slang.

 

Som inföding i Göteborg kan jag kanske klargöra ytterligare:

 

"Åpen" betyder i runda slängar "girig", så långt allt väl.. Bra och kortfattat förklarat av mister Moon. Tyvärr är det ju så att korta förklaringar inte talar om "hela sanningen", "bara sanningen", och "inget annat än sanningen".. ;)

 

En som är åpen roffar åt sig. (Hoppas att "roffa" förstås av alla).

Girig kan ju betyda snål (nästan "framförallt"), och en som är åpen är nödvändigtvis inte alls snål på andra sätt. (En åpen människa kan vara väldigt generös vid andra tillfällen än då just hon är åpen).

 

Ska jag bli etymologisk (stavas det så?) så kan jag göra följande "lilla essä" om om ordet "åpen":

 

Göteborg/västkusten har "alltid" haft band med Brittiska öarna. Om inte så vore nog, har vi (svenskar/nordbor) haft gemensamt språk med britterna under "hedenhös". Gamla ord som existerade redan då, är gemensamma exempelvis; hand, arm, dörr (door), window (vindöga), veckodag (weekday), och många av veckodagarnas namn, förutom lördag/saturday.

 

För att återgå till "åpen": Open på engelska, öppen på rikssvenska. Åpen, som uttalas mer som "open" på engelska än "öppen" på svenska, har antagligen att göra med att "käften är öppen". Ägaren av käften lassar (oblygt) in all mat som bjuds. Dvs. det krävs att "det bjuds" på någonting, som den åpne kan få "gratis"..

 

Känner mig nästan som den där Fredrik i domdär programmen om svenska språket, men det är väl en "yrkesskada" från universitetet..

(Läste en kurs där en gång som tog upp språketnologi och kultur..)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-05-20 15:46:50 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Det är tydligt att personen jag hörde använda ordet, misstagit sig på stavningen. Och vilket förklarar varför mina sökningar med Google ej bekräftade den påstådda betydelsen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...