Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kvalité på komprimeringen


Peter Mattiasson

Rekommendera Poster

Peter Mattiasson

Hejsan alla musikälskare.

Jag sitter här och funderar på vilket format och vilken bitrate jag skall lägga över mina cd skivor till. Jag har sysslat ganska länge med mp3 och wma mm. och testat lite olika bitrates.

Ni andra därute som tycker om bra kvalité men ändå vill spara plats vad brukar ni använda för format och bitrate.

 

Jag har funderat en del på att köra wma lossless för att behålla bästa möjliga kvalité till mitt musikbibliotek, problemet är ju att det tar en hel del utrymme men det är det kanske värt, eller vad tycker ni?

 

Jag brukar också köpa en del musik från bla. Allofmp3 som jag tycker är en fantastiskt bra sida. För det mesta har jag köpt wma (192) men börjar nu fundera på om man skall satsa på bättre bitrate än 192. Har letat en del efter artiklar på webben där man har jämfört de olika formaten och bitraten men har inte hittat något riktigt bra.

 

Det skulle vara kul om ni ville diskutera detta med mig.

 

MVH PM

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har hårddiskutrymmet så är förlustfria format som FLAC att föredra. Då slipper man gräva fram skivorna och rippa om om man t ex ska föra över till en portabel spelare som bara klarar vissa format, eller om man vill ha en lägre bithastighet för att klämma in fler låtar på spelaren osv.

 

Har letat en del efter artiklar på webben där man har jämfört de olika formaten och bitraten men har inte hittat något riktigt bra.
Här är en bra startpunkt: http://en.wikipedia.org/wiki/Codec_listening_test Problemet är att vid bithastigheter högre än 128 så är skillnaderna såpass små att det är svårt att ge några tydliga resultat och framförallt är det väldigt ansträngande att lyssna efter skillnader (därmed inte sagt att det inte finns skillnader).

 

Formatet är bara en faktor. Oftast är det viktigare vilken kodare man använder och vilka inställningar. Det är en offantlig skillnad mellan en 128 kbps CBR MP3 kodad med t ex Xing och en 128 kbps VBR MP3 kodad med LAME.

 

Det bästa rådet är väl att lyssna själv. Se till att blindlyssna ("ABX"-test: http://www.pcabx.com) Om det låter bra i dina öron så är det bra. Sen beror det rätt mycket på utrustning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Mattiasson

Kanon, de skall jag kolla in. Vilka kodare tycker du är bland de bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Mattiasson

Har gjort ett par tester nu och tycker mig märka en skillnad mellan mp3 och WMA genom att den sistnämnda låter mer instabil i ljudet än mp3´n. När jag lyssnar så tycker jag att wma (192) svajar lite upp och ner i ljudet medan mp3 (192) låter mer stabil och faktiskt bättre basåtergivning.

 

/Peter

 

[inlägget ändrat 2006-05-20 16:27:04 av Peter Mattiasson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...