Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har kontrollanterna lagen på sin sida?


Tropicana

Rekommendera Poster

Jag har aldrig tvekat att visa mitt färbevis när en kontrollant frågat efter det men varje gång har jag frågat mig själv huruvida jag har någon skyldighet att göra detta?

 

Jag har läst en hel del om ämnet på nätet nu, mestadels på diskussionsforum vilket gör mig osäker på om uppgifterna verkligen stämmer men detta är bilden jag fått:

 

 

1) Kontrollanter har juridiskt sett samma status som civila.

2) Kontrollanter har inte rätt att tvinga dig visa ditt färdbevis.

3) Kontrollanterna har inte rätt att tvinga dig stanna kvar i fordonet.

4) Kontrollanterna har rätt att be dig stiga ur färdmedel om du vägrar visa färdbevis.

5) Kontrollanter har inte rätt att med våld tvinga dig någonting. Endast i självförsvar får inslag av våld således förekomma.

 

Vidare:

 

6) Det är ett lagbrott att färdas utan giltigt färdbevis.

 

MEN:

 

7) Det är inte ett lagbrott att vägra visa färdbevis för kontrollant.

 

 

Hur väl stämmer dessa punkter? Vad har kontrollanterna rätt att göra egentligen. Är det olagligt att vägra visa färdbeviset, är det olagligt att färdas i ett fordon utan färdbevis m.m...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

"Insider" på TV3 hade något sådant inslag om kontrollanter i Stockholms tunnelbana för ett tag sedan.

 

Där bar de sig allmänt dumt åt och hotade folk som inte ville visa färdbevis. Värsta fallen var när de tillkallade polis för att någon inte ville visa färdbeviset, men vad ska Polisen göra åt det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-05-20 11:02:05 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske redan har sett det här, men eftersom länken är från "andra sidan" så kan den betraktas som informativ. Där står vad som gäller, även om plankarna inte gillar det: http://planka.nu/kto/lagligt

 

Själv har jag sett en fåne eller två stå och gasta om sin rättigheter inför kontrollanter (på SL Stockholm). Det har bara lett till att polisen, som har de befogenheterna, kommit. Fånen försenades och jag hoppas verkligen att polisen inte hade något bättre för sig när de kallades till en ren fuskare.

 

Det är så jag ser kollektivtrafikfuskarna: Gnedna j***a snåljåpar som döljer det hela bakom dumheterna som man ser på just planka.nu.

 

Jag är medelålders och uppfostrad i ett annat universum än dom: Ett där man gör rätt för sig och inte flummar ut bara för att man vill använda pengarna till annat.

 

[ursäkta snedsparken, men jag tål bara inte dessa frireseflummare som inte begriper att saker kostar och att de inte vill pynta för sig]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Den var informativ.

 

 

Själv har jag sett en fåne eller två stå och gasta om sin rättigheter inför kontrollanter (på SL Stockholm).

 

Nej, har du ingen skyldighet att visa ditt färdbevis för en civilperson (kontrollanter verkar ha just den juridiska statusen) så ska ingen kunna tvinga dig. Jag har full förståelse för att man inte vill dra fram plånboken och dra fram ett färdbevis när man inte har någon skyldighet till det.

 

 

Det är så jag ser kollektivtrafikfuskarna: Gnedna j***a snåljåpar som döljer det hela bakom dumheterna som man ser på just planka.nu.

 

Det är något fel på kollektivtrafiken när det kostar en 16 åring 25 kronor att åka en hållplats från Partille centrum till Svingeln i Göteborg. 25 kronor dit, 25 kronor tillbaka, det blir 50 kronor! J***a snåljåpar säger du, jag undrar hur många som håller med dig. Kollektivtrafiken i Göteborg blir dyrare för varje år som går. För bara ett tag sedan kostade en enkelbiljett 7 kronor. Idag kostar den 10 kronor. Liknande snabba kostnadsökningar finns att finna inom Västtrafiks samtliga biljettavgifter i stort ett.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodar att det i resevillkoren står någon rad i stil med: "färdbevis skall vid anmodan uppvisas för Trafikföretagets personal".

I och med att du köper biljetten och stiger ombord på bussen/tåget har du accepterat dessa villkor.

 

Däremot kan man ha en hel del åsikter om vissa kontrollanters beteende. En del personer tycks bli väldigt uppblåsta så fort de får på sig en uniform av något slag och tror att nylonjacka med reflexer är synonymt med att vara polis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Bland det roligaste jag läst på mycket länge:thumbsup:

 

Det finns två yrkesgrupper som jag verkligen ogillar: kvällstidningsjournalister (men det visste nog de flesta redan) och Connex-kontrollanter. Har inget emot t ex lapplisor fast jag har fått flera tusen kronor i böter genom åren (lapplisor gör bara det som våra politiker har ålaggt dem att göra).

 

Connex-kontollanter har aldrig bötfällt (jag betalar) mig men jag anser ändå att de är "pack". Människor som ville jobba i kollektivtrafiken men som inte klarade att köra buss eller tunnelbana, inte klarar att sitt i en spärr eller städa peronger och vagnar. Då återstår bara att bli kontrollant.

 

Poäng till Stefan för skrattet:thumbsup:

 

-nisse

Ambivalent?

Well, yes and no.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack NWM för poäng! :-)

...jag skrattade också gott när jag läste bloggen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön kille
:):):)

 

Det skulle vara frestande att samordna någon liknande masssmitning, typ 30 pers som tar upp en hel vagn och när kontrollanterna kommer springer alla 30 åt olika håll...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollektivtrafiken i Göteborg blir dyrare för varje år som går

 

Inte bara i Göteborg.

Nu är ju Östersund bra mycket mindre men kollektivtrafiken är ännu dyrare här.

Från mig till Östersunds centrum är det 6 km, med buss kostar det 18 kr att åka den sträckan!

Jag har helt slutat åka kommunalt och använder numera bara eget fordon, trots dagens bensinpriser blir det bra mycket billigare.

 

[inlägget ändrat 2006-06-03 15:26:47 av SYS_64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan första maj så kostar det 20 kronor i Stockholm även om man bara ska en hållplats (18 om man förköper 10 biljetter).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev: "Sedan första maj så kostar det 20 kronor i Stockholm även om man bara ska en hållplats (18 om man förköper 10 biljetter)."

 

...och lika mycket om man åker 10 mil mellan Nynäshamn och Bro t ex, eller 75 hållplatser t ex mellan Nynäshamn och Södertälje central. (det finns nog mer extrema exempel).

 

Enhetstaxa är dyr om man åker kort och billig om man åker långt - och såvitt jag har förstått är kollektivtrafiken i Stockholm relativt billig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och lika mycket om man åker 10 mil mellan Nynäshamn och Bro t ex, eller 75 hållplatser t ex mellan Nynäshamn och Södertälje central. (det finns nog mer extrema exempel).

 

Enhetstaxa är dyr om man åker kort och billig om man åker långt - och såvitt jag har förstått är kollektivtrafiken i Stockholm relativt billig.

Visst är det så, men enhetstaxa är det ju inte heller eftersom biljetten bara gäller om det gått mindre än 1 timme när du kliver på bussen från det att resan startade så om du inte ska t ex inom promenadavstånd från Bro pendeltågsstation så får du betala 20 (18) kronor till och då har kostnaden fördubblats för att ta sig från Nynäshamn till Bro. Har för mig att jag såg något exempel där kostnaden blev 30 kronor för att ta sig från någonstans utanför Norrtälje till Stockholms Central.

 

Men visst är det billigt när man ska långt, men det är väl trots allt inte lika många som reser 10 mil dagligdags som 5 km, så nog kommer många att byta ut en kortare buss/tunnelbaneresa mot en bilresa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...