Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

No Drives Found!


Malkovich

Rekommendera Poster

Ve och fasa! Jag skulle installera Windows 2000 och valde under installationen att radera två Linux-partitioner när installationsprogrammet plötsligt hängde sig. Nu kan jag inte ens starta datorn med en Windows98 startdiskett! Efter BIOS precis innan det brukar dyka upp "Starting Windows98" (med startdiskett), så hänger sig datorn. Inte ens Partition Magics eller Windows 2000:s rescue disks hjälper. Enda sättet att starta datorn överhuvudtaget är med Linux installationsdisketter. Under denna startup räknar den bl.a. upp från hda 0 till hda 63 (!) innan den slänger ur sig ett meddelande om att jag bör köra e2fsck men fortsätter ändå installationsprogrammet. Vid det tillfälle man normalt får partitionera hårddisken (jag kör Red Hat Linux 6.1) får jag följande felmeddelande:

"An error occurred reading the partition table for the block device hda. The error was : No free resources." Väljer jag "Retry" upprepas felmeddelandet och väljer jag "Skip" avslutas installationen med felmeddelandet "No Drives Found. An error has occurred - no valid devices were found on which to create new filesystems. Please check your hardware for the cause of this problem."

 

Kan det verkligen vara hårdvaran det är fel på? Jag tycker det borde gå att reparera på något sätt; men hur?! Snälla hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog ändra bios så att den startar på diskett först.Om ingen annan har någott bättre tips så kan du testa detta.Hämta hos någon dos-programett debug som du hittar i C:\Windows\Command.Lägg programmett på en sysdiskett och starta debug.Koppla helst bort övriga hårddiskar så att du inte raderar dom också.OBS detta kommer att radera all information på din hd.Knappa in följande + enter efter varje rad(även på den blanka raden).

 

A 100

INT 13

 

RAX

0301

RBX

0200

F 200 L 200 0

RCX

0001

RDX

0080

P

Q

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det inte ens går att starta datorn med en DOS-diskett och även om det gick skulle jag mkt gärna ha hårddiskinnehållet kvar, åtminstone en av partitionerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att säga att du måste köra fdisk och omformatera hdn efter ha man har kört debug.Om inte datorn startar på diskett så är troligtvis bios inställd på att starta på hd först.Du får ändra detta i bios.Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med hur du skall rädda innehållet på din hd.Kanske kan man flytta över datan till annan hd innan man raderar? Nästa gång jag installerar linux så skall jag skaffa en separatt hd för linuxen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det underliga är att BIOS är inställt på att starta upp från diskett och den börjar också läsa från disketten men hänger sig precis när den vanligtvis brukar skriva ut "Startar Windows98" (från startdiskett alltså, ej installerat OS). Det går däremot som sagt bra att starta upp med olika Linux-disketter (installationsdisk för Red Hat 6.1 resp Mandrake 7). Jag vet emellertid inte hur man A) skapar en startdiskett för Linux eller B) vad det finns för verktyg för Linux som kan hjälpa mig att få ordning på hårddisken (t.ex. något liknande FDISK eller DEBUG). Kanske kan någon hjälpa mig med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att starta från CD-ROM? Prova t.ex. med en windows 98-CD. Ställ först om i BIOS så att datorn försöker boota från CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En metod är ju att plocka ur hd:n och sätta in i en annan dator. Se om du kan rädda något och sedan formatera den...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Testa att ta din hårdisk och stoppa in den i en annan dator och sedan hoppa in i partition magic.

 

för att fixa en linux startdiskett så gör såhär:

 

1. Ladda ner boot.img från ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redhat/redhat-6.2/i386/images

 

2. Ladda ner rawrite.exe från ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/redhat/redhat-6.2/i386/dosutils/

 

3. starta rawrite.exe och skriv boot.img vid förfrågan (som ska ligga i samma katalog)

 

4. Starta datorn och fixa allt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

göran bengtsson

prova att återställa cmos, om du inte kan starta den finns det byglar på moderkortet som man ställer in. sedan kanske det går att starta datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör en sysdiskett utan startfiler för w98 så kommer den inte att hänga sig men däremott så kommer du bara fram till dospromten vilkett inte kommer att hjälpa dig med övriga problem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...